Erfarenheter av dressyrsadel Wintec Pro

Wembley

Trådstartare
Några erfarenheter av Wintecs sadlar? Jag skall köpa en begagnad Wintec Pro dressyrsadel (nästan ny) på öppet köp för att se om den ligger bra på min häst. Någon som har en sådan, synpunkter? Min häst håller på att muskla sig och fördelen som jag ser det är att det går att byta ut koppjärnet till ett vidare efter hand.

Sv: Erfarenheter av dressyrsadel Wintec Pro

Problemet med att byta koppjärn är att passformen ändras - desto bredare koppjärn desto mer böjd blir bommen.

:bow: Tack för tipset! Jag får väl prova den och se hur den passar med det normal vida järnet i (som nog är det som är mest aktuellt för honom i alla fall) och kanske fylla ut med en fårskinnspadd under om den är för vid tills han musklat sig mer. Jag skall prova den noga innan jag bestämmer mig definitivt. Andra synpunkter vad gäller Wintecs sadlar? Jag är ute efter en sadel i bra kvalitet som inte får kosta alltför mycket eftersom jag studerar.

Vad gäller kvaliten på Wintec behöver du inte vara orolig, sadlarna håller jättebra. Enda nackdelen som jag ser är att syntet inte formar sig lika bra efter dig och hästen (inte bossorna, utan syntetmaterialet som är på kåprna och svettkåpan) så de känns rätt stela även efter många års användning, vilket en lädersadel inte gör.
Men har du inte råd med en i läder, och Wintec passar hästen finns det ingen nackdel egentligen, då ska du ju köpa den! Wintec står sig bra i pris med, finns MYCKET begagnat och du förlorar inte så mycket när du säljer den vidare.

Tack för tipsen! Vi får se hur den passar. Jag red med en Wintec Sport för flera år sen och trivdes jättebra med den, men det är ju en äldre modell av Wintec. Det som är fördelen med denna sadel är att den är så gott som ny och att ägaren bor i närheten så det är lätt att prova och lämna tillbaka den om den inte passar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 044
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar