Erfarenheter av Chevinal plus?

SofiaOfSweden

Trådstartare
Idag får min arabvalack på 153 cm (7 år) detta:

morgon: 15 dl havre, 2 ½ dl betfor (mäts torr, blötläggs sedan) 10 dl kornkross, ½ dl majsolja, 15 ml salt, 3 kg hösilage

middag: 10 dl havre, 3 kg hösil

kväll: samma som morgon + 4 -5 kg hösil.

han tränas ganska hårt, befinner sig vid tävlingskondition. Rids i princip varje dag, dressyr, hoppning och uteritter.

Tidigare hade han andra mineraler och vitaminer som fungerat bra, men jag skulle vilja testa chevinal plus (foran) någon som har bra erfarnheter av det fodertillskottet?

Sv: Erfarenheter av Chevinal plus?

Idag får min arabvalack på 153 cm (7 år) detta:

morgon: 15 dl havre, 2 ½ dl betfor (mäts torr, blötläggs sedan) 10 dl kornkross, ½ dl majsolja, 15 ml salt, 3 kg hösilage

middag: 10 dl havre, 3 kg hösil

kväll: samma som morgon + 4 -5 kg hösil.

han tränas ganska hårt, befinner sig vid tävlingskondition. Rids i princip varje dag, dressyr, hoppning och uteritter.

Tidigare hade han andra mineraler och vitaminer som fungerat bra, men jag skulle vilja testa chevinal plus (foran) någon som har bra erfarnheter av det fodertillskottet?

jag ger det till min häst... och han blir piggare av det... inte het men pigg å glad.. livligare än innan kan man väl säga:)

Mina hästar har fått chevinal sedan... jag började med hästar! :D
Jag tycker att det är jättebra, man behöver inte ge några andra tillskott (med ev undantag för b-vitamin vid pälsfällning/sättning).

/Charm :bump:

piggare? :crazy: well, jag får väl stå ut med att han blir en rodeohäst, huvudsaken är att han mår bra o trivs ;)

charmex: tack för svaret :)

Har aldrig ansett att någon av mina hästar behövt det, så jag har ingen personlig erfarenhet.

Vill bara påpeka (men det kanske du redan har koll på?) att Chevinal Plus inte är ett komplett mineralfoder, utan bara ett tillskott av vitaminer och spårämnen. De viktigaste mineralerna, kalcium och fosofr måste du fortfarande tillsätta via ett "vanligt" mineralfoder.

Jag säger det bara för att många faktiskt missar det, och ger Chevinal Plus istället för vanliga mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 272
Senast: isafore
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·
K
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva ha lite hjälp med en foderstat till min nordistravare. Nu så får hon: HÖ Morgon: 3 KG Kväll: 5-7 KG...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: kroklista
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka