Erfarenheter av artros på gamla hästar?

Hålla igång dem är viktigt så promenader varje dag eller ridning om det går. Mycket utevistelse. Undvik hårt underlag. Använd lindor vintertid för att hålla benen varma.

Olika örter som tex älgört, gurkmeja, nypon och rosmarin underlättar.

Akupunktur fungerar ofta mycket bra.

Har en 30+are med artros i ett framben. Märks inte jättemycket såhär sommartid. Men kan vara stel och ha en "mekanisk" hälta direkt ur boxen kalla årstiden. Verkar inte göra ont dock och ger sig när han rört sig en stund.

Gör ingenting åt det då han är pensionär, glad och inte besvärad mer än då ev första stegen kalla årstiden. Men vetskapen att det när som helst kan bli sämre finns såklart. Han har egen hage också, så han slipper/inte lockas att dra med i de betydligt yngre och större förmågornas race. Han fick gå ihop lite med dem periodvis i somras och det var en attans fart på honom, busade och brallade och hade sig. Men märktes med stelhet dagen efter. Så han får gå själv dels därför och dels för han är en jävel på att slå när han blir irriterad på de andra - och han slår i knähöjd på dem... För stor risk för avsparkat ben på dem också.

Min artroshäst ville inte bo ute när det blev kallt. Då blev musklerna så stela att de inte hjälpte lederna. Hon rörde på sig varje dag för utom den långa utevistelsen och ganska mkt täcken plus Lindor på vintern. 20-30 min minst även om hon hade dåliga perioder.

Jag jobbar med människor som har artros, vill poängtera att stora rtg förändringar inte behöver orsaka stor smärta, likaså kan små rtg förändringar orsaka jätte mkt problem och smärta. Så ibland blir man inte klokare av en rtg, men såklart är det bra att utesluta annat. Artros brukar ge besvär i skov och då kan man ge nåt antiinflammatoriskt (från vet.) en period (om hästen tål det) för att bryta processen. Sen är det "bara" o ha koll på dagsformen...
tex Gurkmeja, GOPO-nypon, djävulsklorot, Boswellia är antiinflammatoriskt.

@Görel Hur har det gått?

Det har gått bra!

Hästen kollades idag, ingen misstanke om artros. Snubbligheten beror på att hon är rakhasig som börjar bli björnfot som gör att hon inte får med sig bakbenen ordentligt. Det blir bättre om hon stärker upp bakdelen så nu är det tömkörning över cavaletti som gäller ihop med klättring med mig på ryggen.

Hade en häst med atros i bakbenen, han funkade inte till annat än en promenadridning rakt fram.
Hans nya ägare valde då att ta bort han och de förstår jag... få har råd att ha en häst att bara titta på i hagen och skritta ut i skogen utan man vill mer med sin ridning än så!

Har man egen gård och ändå måste ha sällskap så skulle iaf jag kunna tänka mig ha kvar hästen om den står mig kärt och bara ha den som ren sällskap och myshäst=)
Så länge en häst inte lider av att bara gå i en hage tycker jag man kan låta den leva vidare..
Rida/köra en häst är ju inte ett måste för den skall må bra.
Får en häst bara vatten och mat och kärlek trivs de flesta=) man kan ju gå ut och gå, göra lite trix om man vill

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
577
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama