Erfarenheter av artros på gamla hästar?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag har ett 25-årigt halvblodssto som ibland visat vissa rörelsestörningar som fått mig att misstänka att hon fått artros. Hon ska röntgas men jag vill gärna ha lite information om artros och om vad man kan göra åt det så att jag är beredd med frågor till veterinären.

Min tant hade det och det funkade hyfsat om hon åt gurkmeja. Du kan ju fråga vet om hen tror på något antiinflammatoriskt tillskott?

Om hästen väl fått en artros så finns den ju alltid där så det är väl som @Amanda_F säger att kanske något tillskott kan hjälpa till att hålla hästen någorlunda smärtfri och rörlig.

Min f d häst sprutades med Cartrophen. Det är ett långtidsverkande preparat som från början togs fram för hundar med artros men som även kan ges till häst. Effekten kan sitta i upp till 6 mån. På min häst användes det under rehabtiden, när han diagnosticerats med artros i SI-leden, för att han skulle våga använda kroppen och bygga muskler, dock ingen ridning under tiden utan bara arbete från marken.

Om hästen väl fått en artros så finns den ju alltid där så det är väl som @Amanda_F säger att kanske något tillskott kan hjälpa till att hålla hästen någorlunda smärtfri och rörlig.

Min f d häst sprutades med Cartrophen. Det är ett långtidsverkande preparat som från början togs fram för hundar med artros men som även kan ges till häst. Effekten kan sitta i upp till 6 mån. På min häst användes det under rehabtiden, när han diagnosticerats med artros i SI-leden, för att han skulle våga använda kroppen och bygga muskler, dock ingen ridning under tiden utan bara arbete från marken.

Jag vill göra tillvaron lättare för min trogna gamla vän som i övrigt är välfungerande. Hon hatar att lastas och hatar att stå still så vi ska inte till klinik och hon ska inte ha boxvila. Det är tur att det finns veterinärer med bärbar röntgen!

Jag tror vi hittade små förändringar i hasen på ponnyn för drygt tre år sen men de hade då funnits i två år fast ingen kunde se dem på röntgen. Vi injicerade haserna och sen dess har hon varit mer eller mindre besvärsfri.

Vid två tillfällen efter det har vi gett Cartrophen och vid ett tillfälle behandlade vi knäna med DMSO subcutant pga lite diffusa symptom. Knäproblemen är sekundära till hasen skulle jag tro. Hasen är förhållandevis okänslig för smärta, knäna mycket känsliga. Damen har enbart vilat någon vecka efter ledinjektionerna för tre år sen, men vi slutade hoppa och tränar vanligen korta pass. Hon är jättefin och superenergisk vid 21 års ålder och tränas dagligen.

Cartrophen har fungerat väldigt bra och eftersom det ges intramuskulärt finns det ingen anledning att dra iväg till klinik. Jag tycker det är en bra behandling för äldre hästar eftersom det behandlar hela hästen så de kan nog vara värt att testa om du inte behöver ha en exakt diagnos. Vi ger även hyaluronsyra som fodertillskott till vår tant.

Om (när) vår ponny börjar visa tecken på problem igen kommer vi att göra om DMSO-behandlingen av knäna och ge Cartrophen hemma i stallet. Enda problemet med Cartrophen som jag känner till är att det är ganska dyrt.

Jag tror att min tant främst har problem med kotleden höger bak, så åtminstone den ska röntgas. Veterinären får göra en bedömning.

Vad skönt att höra att det finns hjälp som hon kan få på hemmaplan! Jag struntar i hur dyrt det är, hon har varit min bästa fyrfota vän i 16 år och ska få all hjälp som är rimlig inom djurskyddets gränser.

Jag har ett 25-årigt halvblodssto som ibland visat vissa rörelsestörningar som fått mig att misstänka att hon fått artros. Hon ska röntgas men jag vill gärna ha lite information om artros och om vad man kan göra åt det så att jag är beredd med frågor till veterinären.
Min 22 åriga ponny har artros bb knän, märks inte öht, rids som vanligt. Blir dock lätt stel vid uppstallning så lösdrift funkar bäst! Gick igenom böjprovet sist för 1,5 år sen. :)

Hade ett sto med artros som dock ej var röntgad men som 30-åring kan man ju anta att det fanns lite här och var. Hon mådde bäst när hon inte vilade för mycket, men ej heller reds för hårt, lagom motion helt enkelt.
Tillskott som MSM och glucosamin hela tiden och djävulsklo i perioder när det kändes sämre höll henne fin till hon var 30, då vi beslutade att ta bort henne eftersom vi då behövde ge metacam vid skoning och det ändå inte fungerade och hon kändes stapplig i övrigt. Då fick hon slippa :)

Jag har en häst på 23 som jag har testat att gett nypon (noll effekt), gurkmeja (noll effekt) men så köpte jag hyaluronsyra och det har gett effekt. Så jag skulle testa det om jag var du.
Min har haft problem med att han tappar bakbenet ibland (har patellaupphakning) men det är nästan helt borta när han får hyaluronsyra

Tack för att ni delar med er! Det gör att jag får ett hopp om att detta inte är slutet.

Jag ska inte pröva något innan veterinären tittat på henne men sedan har jag många olika saker jag kan prova beroende på vad veterinären säger.

Jag misstänkte artros på ett bakknä på min gamla häst och hade bokat tid på klinik men vi hann aldrig dit eftersom hon blev dålig av annat innan. Hur som märkte jag stor skillnad när jag gav hyaluronsyra. Annars kunde hon tycka att skoning var jobbigt.

Min högst älskade fick en halv dl/dag tillsammans med betfor och en slurk äppecidervinäger och höll sig väldigt fin på det. En msk är vad som rekommenderas till människor och med så låg dos förstår jag om det ger noll effekt på en del. Hon tittade inte åt sin stora hink befor om det inte fanns gurkmeja och äppelcidervinäger, hon utvecklade en läckergom på äldre dar. ;) :d

Annars var det torkad, ej flytande, djävulsklo som hjälpte.

Tack för att ni delar med er! Det gör att jag får ett hopp om att detta inte är slutet.

Jag ska inte pröva något innan veterinären tittat på henne men sedan har jag många olika saker jag kan prova beroende på vad veterinären säger.

Jag har haft två med artros och båda blev hjälpta av Glucosamin och MSM. Nypon blev jag också tipsad om. Den ena blev vid något tillfälle sprutad i lederna med hyaluron-någonting som vi tyckte fungerade bra. Den andra blev också sprutad men det är så länge sedan så jag minns inte med vad. I övrigt var det rörelse som gällde och aldrig någonsin semester. Ju sämre väder desto mer rörelse, de tenderade att vara inne mer om vädret eller underlaget var dåligt och behövde då röra sig mer för att inte "stelna ihop".

Min tant går på lösdrift sedan tre år tillbaka, när hon stod uppstallad hängde hon vid grinden största delen av dagen trots att hon var ute i över tolv timmar. Nu rör hon sig bra över stora marker.

Jag blir så glad av varenda erfarenhet ni delar med er av! Veterinären kommer nästa måndag så då får jag se om det är artros eller något annat som fattas henne, men hennes symptom stämmer in på artros.

Min tant går på lösdrift sedan tre år tillbaka, när hon stod uppstallad hängde hon vid grinden största delen av dagen trots att hon var ute i över tolv timmar. Nu rör hon sig bra över stora marker.

Jag blir så glad av varenda erfarenhet ni delar med er av! Veterinären kommer nästa måndag så då får jag se om det är artros eller något annat som fattas henne, men hennes symptom stämmer in på artros.

Mina gick på lösdrift men även då fick jag motionera mer om vädret och/eller underlaget var dåligt eftersom de då plötsligt blev väldigt förtjusta i ligghallen:p Jag tycker inte att det är någon katastrof om en häst man har får artros, jag har haft det och har förmodligen lärt mig en del på vägen och kan förebygga mer än jag kunde med den första hästen. Däremot skulle jag aldrig köpa en häst med konstaterad artros eftersom jag vet åt vilket håll det alltid går. Med en så pass gammal häst som din @Görel så hade jag inte fått artrospanik, när elvaåringen fick det kändes det värre.

Jag har inte artrospanik, men hästen har en rörelsestörning som inte tillhör normalt åldrande och behöver få en diagnos och hjälp. Och jag gillar att vara förberedd när veterinären kommer så att jag kan ställa de rätta frågorna.

Jag har inte artrospanik, men hästen har en rörelsestörning som inte tillhör normalt åldrande och behöver få en diagnos och hjälp. Och jag gillar att vara förberedd när veterinären kommer så att jag kan ställa de rätta frågorna.

Jag tror att jag var otydlig (om det var mitt inlägg du riktade dig till). Jag menade att vara uppmuntrande, att det inte alls är så illa om en äldre häst får artrosdiagnos och att det är värre om en yngre häst får det. Min erfarenhet är nämligen att när yngre djur får det går det mycket fortare utför än när en äldre häst blir diagnosticerad med det. Egentligen är det väl en rätt "naturlig" sak att få som äldre.

Jag tror att jag var otydlig (om det var mitt inlägg du riktade dig till). Jag menade att vara uppmuntrande, att det inte alls är så illa om en äldre häst får artrosdiagnos och att det är värre om en yngre häst får det. Min erfarenhet är nämligen att när yngre djur får det går det mycket fortare utför än när en äldre häst blir diagnosticerad med det. Egentligen är det väl en rätt "naturlig" sak att få som äldre.

Jag uppfattade det du skrev som att du bagatelliserade min oro.

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
577
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 988
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur