Sv: Erfarenhet av struppipare?
TantEster
Visste väl att jag inte skulle bli besviken
Du är en klok tant
Tack så jättemycket för svaret! Ska ringa veterinärkliniken för att höra om de kan kolla upp det där med bronkerna. Låter mycket rimligt i mina öron.
Hästen som jag köpt har som sagt gått på ridskola ett antal år. Jag har under det senaste året ridit honom ganska mycket och det var jag själv som knallade iväg till vet.kliniken med honom när det blev dags för köp. Jag hade ju märkt att hans andning inte var helt ok. Han kunde bli hemskt anfådd och svett i jämförelse med de andra lektionshästarna och det var nog andningen som jag var mest nervös med inför besiktningen.
Jag nämnde det förstås för veterinären och hon lyssnade på lungorna. Hon sa att hon hörde att andningen var mer ansträngd än hos en "normal" häst. Hon gjorde sedan ett test där hon satte en platspåse över mulen på honom. Han fick andas i den ett tag och sedan räknade hon hur många andetag det tog för honom att komma in i normal andning igen. Hon sa att en normal häst kommer tillbaks till normal andning igen efter ca 2 andetag, för min kille tog det 6-7 andetag.
Som tur var så hade jag en nyfiken veterinär med gott om tid
(ca 2½ timme tog besiktningen). Hon blev själv fundersam på vad det kunde bero på så hon gjorde en endoskopi på honom. Den visade att han var lite slemmig i halsen och var också förslappad i ena sidan av "halsen". Hon tog fram en tidning som visade hur en struppipare ser ut i halsen och jag kunde ju själv se att det såg lika dant ut. Men jag fattade inte riktigt hur hon diagnostiserade det där med latent allergi...
Symtomen som jag tycker mig ha märkt vid kallt/rått väder är att han
1. inte är lika arbetsvillig,
2. är lite "slöare" än vanligt,
3. börjar slå med huvudet upp och ner (inte hela tiden men nog ofta att det är väldigt jobbigt att rida),
4. kan flåsa väldigt tidigt ridpasset, kan höra att andningen är mer ansträngd redan i skritten,
5. när jag släpper på tyglarna så kan han liksom stöna med ett stopp, svårt att förklara i ord,
6. vill springa ifrån arbete/förhållningar
Tror jag fick med allt... Kan ju tillägga att han aldrig har pipit eller hur nu det tydligen mycket karaktäristiska ljudet låter...