Erfarenhet av struppipare?

M

Marvla

Hej!
Jag funderar på om det är någon som vet om hästar som har diagnosen struppipning påverkas av vädret?

Har precis köpt en häst som är struppipare och hans "arbetsförmåga" varierar från dag till dag. Ena dagen är han underbar att rida och vid nästa så kan han va raka motsatsen. Har nu börjat fundera på om han får svårare att andas vid kallt, rått/fuktigt väder? Tycker mig ha börjat se ett mönster avs. väder och hur han är att rida. Någon som vet om det kan stämma?

Tacksam för svar...

Sv: Erfarenhet av struppipare?

En struppipare är, enkelt förklarat, förlamad i ena sidan i halsen. Det gör att den får mindre utrymme att ta in luft igenom och därmed får den mindre syretillförsel och det blir svårare för den att andas vid hög ansträngning...

Vad är struppipning?

Enkelt förklararat utan att vara kunnig i vet termer; Det finns ett
"lock" med två tappar som skyddar ingången till strupen. Om en
eller båda tapparna är förlamade så kan den/dom inte lyfta sig
när hästen andas. När hästen då arbetas så behöver den extra
luft vilket blir väldigt ansträngande när tappen/arna inte kan
lyfta sig. Detta går att operera men enl en vän till mig som
har jobbat på djursjukhus så är det en väldigt besvärlig första
tid för hästarna efter operationen.

Den hästen som jag hade blev inte påverkad av rå luft men
när sommaren kom så visade det sig att han var allergisk
emot gräs o pollen också :(! Han var importerad och hade
inte varit utomhus på flera år.....

Den hästen som jag hade blev inte påverkad av rå luft men
när sommaren kom så visade det sig att han var allergisk
emot gräs o pollen också :(! Han var importerad och hade
inte varit utomhus på flera år.....

Min pålle är "latent allergiker" enl. vet.besiktningen (fråga mig inte hur man kan diagnostisera det). Veterinären trodde att om han blir utsatt för sämre stallmiljö så kan han komma att må dåligt. Att han typ skulle vara latent dammallergiker...

Stackars din häst som inte hade fått vara ute på flera år:(! Vilken hästhållning... Vad var det för underbart hästland?

har ingen egen erfarenhet men milton var opererad för struppipning. whitaker berättar det själv i filmen om milton. tydligen var det inget problem för hans karriär.

har ingen egen erfarenhet men milton var opererad för struppipning. whitaker berättar det själv i filmen om milton. tydligen var det inget problem för hans karriär.

Det måste vara årets mest hoppingivande kommentar!
Om Milton kunde bli världens bästa hopphäst efter en sådan
operation så borde ju vilken brunte som helst bli minst ok
i alla fall :)!

jaa jag tycker det! så länge operationen (op är givetvis alltid en viss risk) går bra så borde det inte vara några problem för oss vanliga dödliga.;)

det enda som var att anmärka på var att om han var ur form så kunde han frusta och blåsa lite när han jobbades. men vem gör inte det.

Veterinären som besiktade honom tyckte inte att det var nödvändigt med op. Hon sa att de operationerna inte alltid lyckas och eftersom han är 15 år, och ändå fungerat som ridskolehäst tidigare, så borde han klara av den ridningen som jag skall använda honom till utan att må dåligt.

Han kan alltså vara supertrevlig att rida vissa dagar, medan han andra dagar blir 100 resor svårare att rida. Han verkar inte ha lika mycket energi och är inte lika positiv till att arbeta. Jag har ridit honom ganska mycket innan köpet, så jag känner honom rätt väl. Det som jag märkt tidigare är att han kan börja slå med huvudet när det blir för jobbigt åt honom. Eftersom struppipningen gör att han får mindre luft vid hög ansträngning, så är det kanske inte så konstigt att han slår med huvudet när det blir för jobbigt. Men det jag nu märker är alltså att det här verkar ha samband med vädret.... Har inte riktigt kunnat klura ut hur det är möjligt, men min sambo, som är allergiker/asmatiker, säger att just rått/kallt väder är värst för honom avs. andningen.

Och nu verkar det alltså va samma för min häst också.... Men struppipning och asma är ju inte riktigt samma grej. Nog för att en asmatiker får mindre luft än en ickeasmatiker, men ändå...

Nu är jag alltså intresserad av om andra märker samma symtom? Har fuktigheten något samband med struppipningen? Bara kallt väder verkar inte påverka honom, men när temperaturen ligger vid 0-an och det är fuktigt i luften så verkar det börja spöka...

Spanien..... Han stod uppstallad och reds endast i manége
i nästan 5 år. Var aldrig ute ö h t. Att det kunde få dom
konsekvenserna att han fick en allergichock av att komma
hit hade jag inte en tanke på. Köpte honom i oktober och
det funkade bra, trots struppipning, tills sommaren kom!
Han lät som om han skulle kvävas när han var ute, flyttade
honom till en gård vid havet för att se om det blev bättre.
Först blev det bättre men sedan så blev det likadant igen.
Han fick stå med dropp i 8 dgr på djursjukhus, därefter så
fick jag spraya med inhalationsspray, igenom en stor tratt,
in i näsborrarna 2 ggr per dag, 20 doser per gång. Efter ett
tag så hjälpte inte det heller så då valde jag att avliva honom.
Alternativet hade varit att aldrig ha honom ute på sommaren
och det ville inte han! Han ville verkligen ut!
Hans stora problem var alltså allergin, inte struppipningen men
tillsammans så blev det för mycket.

Senast ändrad:

Hej!
Det kan löna sig att tjata... :D

Jag undrar hur din häst fått diagnosen struppipare? Det är ju inte en diagnos som ställs vid en vanlig besiktning, så jag antar att det redan var fastställt? Att veterinären säger att hästen har en latent allergi låter allt lite taget ur luften, men jag skulle tro att han hörde förstärkta andningsljud vilket kan tyda på en bronkit. Har hästen inga problem för dagen och är i bra kondition kan man förstås gissa att den kan komma att få problem av sin bronkit om den t ex får en infektion eller råkar ut för dålig stallmiljö (allergisk bronkit).

På vilket vis märker du av försämringen vid rått väder? Hur låter hästen? Bronkiter påverkas ofta av fuktig väderlek, men struppipning är ju en anatomisk dysfunktion som inte låter sig störas av väder och vind! Skulle snarare tro att hästen har problem från bronkerna. Ansträng honom inte så att han får besvär med andningen utan anpassa efter dagsformen. Förmodligen skulle han vara hjälpt av lite bronkvidgande medicin (Ventipulmin), så en veterinärkoll är inte fel! Samtidigt skulle man kanske kolla stämbanden och epiglottis (gomspenen) men endoskop för att se vilken grad av tilltäppning hästen har. Ibland misstas symptomen för struppipning med andra defekter i regionen, därav min fråga om diagnos.

Mina ena häst är op struppipare, och det är som du säger att op inte alltid lyckas, att de lock man häftar fast, kan släppa till viss del.

Det finns två olika sätt att op struppipare på, den ena att man fäster upp locken på sidorna, den andra, som görs på ex trav/galopphästar är att man op bort större del, jag kan inte exakt.
den större op gör man på hästar som vet ska anstränga sig rejält, vilket ridhästar sällan gör.

Min valack är också väldigt känslig för hög luftfuktighet, jag rider inte de dagarna, och får ställa in tävlingar pga av det.
Jag har alltid tolkat att det har med struppipningen att göra, men Tant Esters svar fick mig att fundera, och det är möjligt att min är känslig i bronkerna, jag vet inte. (han är 19 år och egen uppfödning)

Innan min blev op, så märkte jag tydligt hur han spände sig vid kraftigare arbete å grund av att han inte syresatte sig tillräckligt, han har dessutom trångt mellan ganasch och hals, vilket inte underlättar. Man måste variera formen noga på en sådan häst, och ofta låta den länga ut formen, jag lägger in extremt mycket skrittsekvenser så han får pauser under träningstillfällena.

Men som sagt, jag anser att min är påverkad av vädret.

TantEster:bow::bow::bow::D
Visste väl att jag inte skulle bli besviken:D Du är en klok tant :) Tack så jättemycket för svaret! Ska ringa veterinärkliniken för att höra om de kan kolla upp det där med bronkerna. Låter mycket rimligt i mina öron.

Hästen som jag köpt har som sagt gått på ridskola ett antal år. Jag har under det senaste året ridit honom ganska mycket och det var jag själv som knallade iväg till vet.kliniken med honom när det blev dags för köp. Jag hade ju märkt att hans andning inte var helt ok. Han kunde bli hemskt anfådd och svett i jämförelse med de andra lektionshästarna och det var nog andningen som jag var mest nervös med inför besiktningen.

Jag nämnde det förstås för veterinären och hon lyssnade på lungorna. Hon sa att hon hörde att andningen var mer ansträngd än hos en "normal" häst. Hon gjorde sedan ett test där hon satte en platspåse över mulen på honom. Han fick andas i den ett tag och sedan räknade hon hur många andetag det tog för honom att komma in i normal andning igen. Hon sa att en normal häst kommer tillbaks till normal andning igen efter ca 2 andetag, för min kille tog det 6-7 andetag.

Som tur var så hade jag en nyfiken veterinär med gott om tid :)(ca 2½ timme tog besiktningen). Hon blev själv fundersam på vad det kunde bero på så hon gjorde en endoskopi på honom. Den visade att han var lite slemmig i halsen och var också förslappad i ena sidan av "halsen". Hon tog fram en tidning som visade hur en struppipare ser ut i halsen och jag kunde ju själv se att det såg lika dant ut. Men jag fattade inte riktigt hur hon diagnostiserade det där med latent allergi...

Symtomen som jag tycker mig ha märkt vid kallt/rått väder är att han
1. inte är lika arbetsvillig,
2. är lite "slöare" än vanligt,
3. börjar slå med huvudet upp och ner (inte hela tiden men nog ofta att det är väldigt jobbigt att rida),
4. kan flåsa väldigt tidigt ridpasset, kan höra att andningen är mer ansträngd redan i skritten,
5. när jag släpper på tyglarna så kan han liksom stöna med ett stopp, svårt att förklara i ord,
6. vill springa ifrån arbete/förhållningar
Tror jag fick med allt... Kan ju tillägga att han aldrig har pipit eller hur nu det tydligen mycket karaktäristiska ljudet låter...

Mimus, har du märkt stor förbättring efter op? Eftersom du fortfarande lägger in mycket skrittpauser så låter det inte som din häst är helt symtomfri eller? Kan ju nämna att jag också lägger in jättemånga skrittpauser. Det känns som om han mår bättre av det och att det i sin tur resulterar i ett trevligare ridpass för både honom och mig :).

Den största skillnaden jag märkte var att han inte stressade lika mycket som innan op, och att han blev lättare att jobba i galoppen.

Min lät aldrig som klassiska struppipare, utan har mera varit tungandad. På samma sätt som jag nu upplever att han är vi hög luftfuktighet.

Det intressanta var att jag tyckte att han blev sämre ca 6 mån efter op, och åkte då till närmaste klinik för endoskopi, och de sa att op misslyckats totalt + att han ver helt förslappad på andra sidan med.

Då åkte jag till kliniken längre bort som op, och den vet som utförde op sa att op lyckats och allt såg ut som det skulle och att jag skulle rida på som vanligt.

Visst är det märkligt?

Han har gått msv dressyr med bra resultat, men som jag skrev i första inlägget så har jag fått ställa in tävlingar de dagar som väderleken påverkat honom.

Ja, det låter märkligt... Att de sa så totala motsatser? Och varför blev han sämre efter sex månader om allt var som det skulle? Men om du märker en förbättring, så kan det ju inte ha varit helt misslyckat.

Kan ju berätta att det är svårt att arbeta min häst i galoppen också. Efetsom han blir så fort trött av att galoppera, så blir det ju väldigt svårt att träna den gångarten...

Har idag ringt veterinären som besiktade honom och frågat om hon tror att han kan ha problem med bronkerna? Utifrån den "latenta allergin", slemmet i halsen vid endoskopin och hans symtom vid ridningen/väder? Hon sa att det var mkt troligt. Hon sa att man ogärna börjar medicinera med "astmamedicin". Hon tyckte jag skulle avvakta lite om inte problemet var akut, och istället göra som du gör, alltså undvika ansträngning när det är som störst risk att han ska reagera. Tyckte att jag skulle vänta och se om jag upplevde några fler symtom/mönster.

Tack så jättemycket TantEster för tipset! Känns jättebra att ha fått en bekräftelse av veterinären som besiktade honom att jag inte har varit helt ute och cyklat. Det berodde ju i och för sig inte på struppipningen, men teorin om väder kontra hur han är att rida kan alltså ha ett troligt samband. Nu får jag ju anpassa ridningen efter dagsformen som du sa och behöver inte fundera på om det är han eller jag som blivit galen ;) Får se om det räcker i längden eller om medicin måste tillsättas... Tack än en gång! :D:bow:

Slem i halsen är troligen inte direkt kopplat till struppipningen. Har varit med om en lyckad op på struppipare, men där hästen efter ett tag andades tyngre igen. Själva op var lyckad, men det visade sig att hästen var dammallergiker. Vet ej hur ofta som allegi + struppipning hänger ihop, men det verkar inte vara direkt ovanligt.

Hade jag varit som du hade jag kollat häst igen på klinik tagit slem/blodprov, så de kan undersöka om och isåfall mot vad hästen är allergisk. Ofta låter struppipare värre än vad de eg är påverkade av det, men ligger det slem i halsen hade jag blivit mer orolig.

Undersök ordentligt innan behandling sätts in. För ger ni slemlösande/luftrörsvidgande, så tar det bort slemmet under en period men ni kommer inte åt grundproblemet, vilket leder till att symptomen kommer att återkomma. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag har kommit till insikt om, eller kanske snarare till sist accepterat, att jag nog inte kommer fixa att jobba heltid under återstoden...
Svar
1
· Visningar
694
Senast: Enya
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 261
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII