Erfarenhet av rått-operationer?

P

Princy

Min tamråtta har fått en stor knöl vid ena armhålan, så han kommer troligtvis att behöva opereras.

Har någon här erfarenhet av råttor som blivit opererade för detta, eller som haft liknande knölar/tumörer? Gick operationen bra/dåligt?

Jag har fått en tid hos veterinären i morgon. :(

Sv: Erfarenhet av rått-operationer?

Nej tyvärr, en av mina tamråttor fick en tumör vid buken, men hon var över 2 år och jag valde att ta bort henne istället.

Hur gammal är din sötnos?

Nej tyvärr, en av mina tamråttor fick en tumör vid buken, men hon var över 2 år och jag valde att ta bort henne istället.

Hur gammal är din sötnos?

Åh, vad tråkigt att höra. :(

Han är 1 år och 2 månader, så han är ju inte direkt gammal. Jag hoppas på att han kan opereras, för jag har verkligen fäst mig oerhört mycket vid honom. :crazy:

Hejsan!
Vad tråkigt att det har hänt dig detta:(
Men för ett par år sedan hade jag också en rått och hon fick två knölar bakom armhålorna eller vad man ska säga. Men hon var då ca 2år eller mer så vi avlivade henne.

Hejsan!
Vad tråkigt att det har hänt dig detta:(
Men för ett par år sedan hade jag också en rått och hon fick två knölar bakom armhålorna eller vad man ska säga. Men hon var då ca 2år eller mer så vi avlivade henne.

Ja, vi får se hur det går hos veterinären i dag. :crazy:

Tråkigt med din råtta. :( Nu när jag läst in mig lite på ämnet har jag förstått att det är en relativt vanlig åkomma.

Tillbaka från veterinären.

Fick veta att en operation kommer kosta runt 3000, så nu är det upp till mig att avgöra om det ska bli av eller ej. Min lilla Eros och hans burkompis Milou fick även varsin spruta mot skabb, eftersom de kliat sig mycket på sistone.

För närvarande tror jag att operationen kommer bli av, för pengarna tycker jag nog att det är värt. Jag vill ju inte att han ska lida av det, men avlidning känns ännu värre.

En bild på dem..
MilouEros.jpg

Hittade en annan veterinärklinik där det kostar 2000 kr för en operation. Men jag börjar känna att det inte är rätt att operera ett så litet djur, som kanske inte blir mer än ett halvår till. :( Priset har egentligen inte så stor betydelse.. Jag vill inte att han ska ska behöva lida av en så påfrestande upplevelse som en operation ändå är, för min skull.

Har inte bestämt mig än dock. Ska fundera till på måndag. :(

min hade tumör precis där du säger. kostade ca 700 att operera. Att söva en råtta är inte helt ofarligt, min sov 16h innan hon vaknade. Dvs, hon sov hos mig under täcket för att hålla värmen + att man får fukta ögonen. Men det var värt det:)

Trist med råttan, men det är precis som du säger, har ca ett halvår kvar att leva och det är rätt mycket pengar ändå, och som du skrev, kan bli komplikationer för råttan, tyvärr.

Tänkte låna tråden lite, har också två råttor, varav den ena är "sne", trodde hon typ gjort illa benet först eller "brutit nacken" , för helt plötsligt en dag var hon sne med huvudet. Är detta vanligt, vet nån? när hon klättrar "faller" hon lätt åt det håll som huvudet är vridet åt, dvs samma position varje dag.. hon är bara ett halvår nu.. nån som vet? :/

japp det är en sjukdom som behöver medicin av vetrinär. Kommer inte ihåg exakt vad den heter men vi brukar bara säga snehuvud.. Man får medicinera så försvinner det för det mesta.

min hade tumör precis där du säger. kostade ca 700 att operera. Att söva en råtta är inte helt ofarligt, min sov 16h innan hon vaknade. Dvs, hon sov hos mig under täcket för att hålla värmen + att man får fukta ögonen. Men det var värt det:)

Oj, hade det varit så billigt så hade jag nog inte tvekat. Fast jag vet inte hur jag ska göra nu heller. :( Just nu vill jag bara ta honom till veterinären så att de kan operera bort den.

kom till tidaholm o operera vettja!;)

kom till tidaholm o operera vettja!;)

Ja! Vart ligger Tidaholm?! :D Nej, men faktiskt så hittade jag veterinärkliniken Ahlbergs, där det tydligen ska kosta 700 kr för en operation. Jag har bara hört gott om dem av folk också, så dit ska jag ringa på måndag och se om jag får en tid. :) Annars hör jag med den andra veterinärkliniken.

Det är så otroligt svårt att fatta beslut ändå, jag har knappt sovit på tre dagar nu. ;)

hehe djupt in i skogarna i Västra Götaland;) sisådär en 50 mil från dig:P jaaa åk dit du:)

hehe djupt in i skogarna i Västra Götaland;) sisådär en 50 mil från dig:P jaaa åk dit du:)

:D

Nu har knölen blivit lite mer hård, kan det vara farligt på något sätt? Den hade blivit lite hårdare när vi var hos veterinären, så hon borde väl ha sagt något isåfall.

hmm njae, tror jag inte, dom brukar växa mer o mer så kan vara det du känner.

japp, lycka till! Håller tummarna för dig!!

I dag har jag ringt veterinärkliniken flera gånger i timmen mellan 13-19 (deras öppettider), men de svarar inte! :mad:

Goda nyheter! :D

Jag fick nog av att sitta och ringa till veterinärkliniken utan framgång, så i dag åkte jag helt sonika in till stan där kliniken ligger.

Väl framme blev vi väldigt trevligt bemötta, och när veterinären undersökte lilla Eros konstaterade han att det bara var en varböld. Han tömde den och det gick relativt smärtfritt, förutom att min lillasyster svimmade på golvet. :D

Nu ska han få antibiotika i 10-14 dagar, och sedan kommer han vara bra igen. :love: Han går även på diet nu, och får behandlingen mot skabb.

Är så otroligt glad över att jag inte opererade eller avlivade honom! Tack alla som hjälpt till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 724
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
939
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar