Erfarenhet av orolig i transport

FUNNY

Trådstartare
Hej på er!

Kan ni dela med er av era egna erfarenheter av hästar som varit oroliga i släpet och sedan lugnat ner sig.
Hur har ni gått till väga?
Lastningsmetoder?
Hur har ni tränat att stå i släpet?
Hur ofta har ni kört?
Hur långt har ni kört?
Vad har ni haft för släp?
Osv
Tar tacksamt emot alla svar
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Ett bra sätt är förmodligen att se till att köra väldigt lugnt och sansat med den oroliga hästen så att den slipper vingla i kurvorna och slipper kraftiga inbromsningar/ accelerationer.

Boggie släp går stadigare än enaxlade i allmänhet.

Lasta på och av lugnt och sansat.
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Allt går väldigt lugnt till vid lastning och avlastning. När jag kör så kör jag super försiktigt. Bromsar inte utan växlar ner. Stannar innan jag svänger osv. Som om jag hade nitroglycerin därbak ;)
Problemet i första hand är att få henne att tycka om att stå i släpet när släpet står stilla. Jag tror aldrig jag kan få henne lugn när jag kör om hon helt enkelt inte acceptera att bara stå i det rätt upp o ner.
Hon får alltid mat i transporten och harhöpåse.
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Hej! Jag skulle träna som så att jag lastade min häst minst en gång varje dag den närmaste tiden, utfodrade henne/honom däri med tex hö som tar tid att äta upp. När hästen är lugn och det fortfarande finns mat kvar skulle jag lasta ur. När hästen har fattat idén och går in i transporten själv så skulle jag starta bilen en kort stund och sedan stänga av den igen... så skulle jag fortsätta att bygga upp det steg för steg. Det skulle vara bra att veta hur pass lättlastad hon är i dagsläget- går hon själv in? Lycka till!
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Jag har kört denna metod med alla hästar och det har funkat på alla.
Först har jag börjat med att gå in-gå ut direkt, gå in-gå ut direkt och sedan krävt att hästen ska stå kvar lite längre och längre. Sen den dagen jag väl stänger igen bakom hästen kommer hästne troligen tycka att det blir väldigt jobbigt att helt plötsligt behöva stå still, men då låter jag hästen stå där tills den bara står helt lugnt och obrydd över läget, den har givetvis hö i transporten så att den har något att sysselsätta sig med. När hästen står lugnt och har gett upp sitt trampande och orolighet så är det dags att lasta ur. Vissa hästar förstår ganska snabbt att det inte är någon idé att trampa runt eftersom den ändå inte får komma ut. Jag har de alltid står minst en halv timme när jag tränar första gången. Jag har aldirg stött på något problem med den här lasttränings metoden.:smirk:
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

:bow: Svarar er alla.
Jag har i 1 månads tid tränat lastning 2 gånger om dagen och i 2 månaders tid tränat lastning 1 gång om dagen.
Jag kan i nuläget lasta henne helt själv. Grimskaftet över halsen och skickar in henne.
Jag har oxå tänkt att hon ska stå där en stund och äta och liksom tycka att transporten är som en box med mat.
Eftersom jag tränat såhär länge med att hon ska kunna stå där stilla lugnt o sansat och känner att jag inte kommit speciellt långt med den biten så är jag nästan beredd att ge upp :crazy:
Om hon är "hungrig" och ordentligt motionerad så går det helt klart mycket bättre. Körde så i början att jag lastade bara när jag visste hon var lugn o balanserad.
Släpet jag har är en boggie med extra fönster, frontutlastning och bred bom. Ljus och ny.

Kom gärna med fler erfarenheter, alla är välkomna
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Då har du kommit väldigt långt med henne nu iaf:)
Jag tycker att du ska göra så här:
Nästa gång du ber henne gå in så stänger du igen allt som vanligt och sen låter du henne stå tills hon verkligen har lugnat ner sig... sen om det tar 20min eller 2timmar spelar ingen roll. Jag är så gått som säker på att det kommer att ge resultat.
Lycka till!!!:bow:
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Jo det är ju så jag har gjort nu ;)
Grejen är den att hon lugnar sig en stund sen börjar hon igen.....
Har stått 30 min i stort sett varje dag innan.
Nä det är väl kanske som så att jag helt enkelt ska fortsätt på samma linje... men man undrar ibland...
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Ville ju tacka dig oxå för att du är SÅ positiv :)
Kan nog behövas för tillfället ;)
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Okey. Om hon är lugn ett tag och sen stressar upp sig igen så tycker jag att du ska göra så här:
Först så står hon/han ju lugnt där inne, sen stressar hon/han upp sig lite igen, men direkt när hon/han lugnat ner sig andra gången så lastar du ur. Så hon/han känner att det verkligen är när hon/han står LUGNT som det den får komma ut.
Det är lätt att vara positiv när det är någon annans häst, när det gäller ens egen så har man inget tålamod alls.:)
Jag höll på i sju timmar en gång och försökte få in en häst i transporten:cool:
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Hon får bara komma ut när hon lugnat ner sig.
Jag försöker hålla mig undan tills hon lugnat sig. Hon kan härja i några omgångar, mest i början, sen när hon stått i kanske 20 min och varit helt lugn så får hon gå ut.
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Hej på er!

Kan ni dela med er av era egna erfarenheter av hästar som varit oroliga i släpet och sedan lugnat ner sig.
Hur har ni gått till väga?
Lastningsmetoder?
Hur har ni tränat att stå i släpet?
Hur ofta har ni kört?
Hur långt har ni kört?
Vad har ni haft för släp?
Osv
Tar tacksamt emot alla svar

Hej!
Jag har haft mycket problem med lastningen av min häst.
Skickade tom iväg honom på en månads träning i somras hos en mkt duktig tränare. Det blev bättre, men det var fortfarade osäkert.

Men nu har vi hittat en metod som passar både mig och hästen:
Inga spön, repändar, linor osv:
Jag leder hästen lungt och fint mot transporten, ställer mig bredvid rampen och skickar in honom. (Pekar med hela armen och tittar in mot transporten) I början vägrade han såklart och gick bakåt. Då fick han backa. Varje gång han tog minsta steg bakåt (oavsett om han var inne i transporten eller framför rampen) backar jag honom ca 7-8 meter.
Det är jobbigt och onaturligt för en häst att rygga.
De lär sig då väldigt snabbt att det är mycket enklare att vara därinne. Det finns alltid äpplen och annat gott därinne.

Denna metod gör ju att hästen får välja helt sjäv. Varken ryggningen eller något annat får gå fort eller hetsigt, utan det ska vara lungt och fint allting. Då har hästen gott om tid på sig att lära känna transporten. Det gör ju också att det aldrig blir någon fysisk kraftkamp-en sådan kan man bara vinna för tillfället. När jag är nöjd med honom och ska avsluta, får han alltid stå nedanför rampen medans jag borstar honom lite, det gör att han kan fundera lite till.

Jag lastar ca 2-3 ggr i veckan. I början är det ju desto mer desto bättre. Med den här metoden kan jag ju lasta helt själv, villket är en väldigt skilland mot hur det var innan..

Vi har inte kört så mycket, för när jag har stängt och så är han jättlugn.

Vi har en ny, ljus och stadig transport.

Oj..Långt inlägg:crazy:
Lycka till!:)
//Gilly
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Lånar knapp Ursäkta inhoppet.

Vad har ni för förslag när en häst är lättlastad, inte alls stressad men sparkar oavbrutet under transportering? Tidigare var hästen mycket svårlastad, men nu går hon rakt in. Sparkandet under resan håller hon tyvärr på med ändå. Vad kan man göra?:confused:
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Hej alla, bara en tanke...En av mina hästar lider av separationsångest från sin andra flockkompisar, alltså i och ur går kalas, tillsammans med en annan häst, strålande eller om jag är i trp funkar det också bra, men ensam blir hon lätt skogstokig. Nu vet jag vad det beror på i hennes fall och det är mitt eget fel, tränar hästarna alldeles för lite att vara ensamma, vissa behöver mer sån träning, så ett knep kan kanske vara att börja där, ställ in hästen nåra timmar i stallet eller en egen hage långt från kompisar och träna "ensamhet" litegrann. Nu är ju detta ur ett perspektiv där jag förutsätter att din/era hästar har sällskap för det mesta. Om det inte beror på detta utan mer på ovana är mitt heta tips att köra länge, de flesta hästar brukar slappna av när det blir lite för jobbigt att stimma runt. Har också varit med om en häst som jag hade åkt mycket med, plötsligt fick för sig att han inte fick plats med fötterna, en gummimellanvägg löste det problemet. Hoppas ni får rätt på era transportproblem. Timmar av åkande är oftast lösningen.
Lycka till.
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Jag har inga problem med lastningen. Lastar helt själv helt lugnt o sansat. Grimskaftet över halsen hon går in själv står o mumsar i krubban medans jag stänger. När maten är slut och hon ska stå själv där det är DÅ mina problem kommer :crazy:
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Jag har inga problem med lastningen. Lastar helt själv helt lugnt o sansat. Grimskaftet över halsen hon går in själv står o mumsar i krubban medans jag stänger. När maten är slut och hon ska stå själv där det är DÅ mina problem kommer :crazy:

Nej, jag har läst det, men du frågade ju efter
lastningsmetoder också.;)
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Ja det var inte SÅ jag menade ;)

Alla tips o idéer mottages tacksamt :bow:
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

:)

Vad gör han då när ni stängt och så? Blir han jätteorolig
kanske? Sparkar?
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Det är en HON med stooora bokstäver :rofl:
Hon beteer sig som att hon får lite panik (emellanåt, sen står hon snällt emellanåt). Ska ut till varje pris. Tar sats och går så långt bak hon kan, sen slänger hon sig gång på gång mot frambommen. När inte det funkar så skickar hon bakut, högt, bakåt och när inte det funkar kastar hon sig åt sidorna....
Sen kan hon som sagt var lugna sig, stå o äta lite hö och efter en stund börja likadant igen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp