Erfarenhet av orolig i transport

Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Du skrev lite tidigare att hon är lugn så länge hon har mat, men när maten tar slut så kommer problemen.
Ett bra tips till det är väl att alltd se till att hon har mat/hö i transporten.
Min häst har alltid hö i transporten, vare sig vi åker 5minuter eller 8timman, åker vi längre sträckor stannar jag och fyller på maten.
Han ser alltid transporten som en rolig grej, det är trevligt där inne man får alltid mat och godsaker.
:banana:
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Lånar knapp Ursäkta inhoppet.

Vad har ni för förslag när en häst är lättlastad, inte alls stressad men sparkar oavbrutet under transportering? Tidigare var hästen mycket svårlastad, men nu går hon rakt in. Sparkandet under resan håller hon tyvärr på med ändå. Vad kan man göra?:confused:

Hästen har gjort ett stort framsteg eftersom den har gått från att vara svårlastad till att gå rakt in utan att vara stressad. Din häst har lärt sig mcyket, och kommer förmodligen ge upp med sina sparkningar också, men det kan ta tid, men för eller senare kommer hon/han inse att det bara blir jobbigt för henne/honom själv att ödsla energi på sparkningar och lägga den energin på att hålla balans och parera istället.
Så mitt tips är bara att fortsätta att köra ofta, se till att när ni kör för att träna så håll er i närheten av stallet så att ni kan lasta ur hon/han direkt när sparkningarna slutar.
Lycka till!;)
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Jo, det är ju mindre lätt att påverka hästen när den är i transporten under körning . . .

Känner en häst som emellanåt närmast grips av panik under körning (dock inte alltid), såväl i trailer som i lastbil. Vägar har fått spärrats av och räddningstjänst och veterinär rycka ut när det varit som värst :( Som tur är har hästen aldrig allvarligt skadat sig.

Den bästa lösningen hittills är en boggie-trailer, en stadig variant, med all utrustning urplockad. Vagnens framdörrar/väggar förstärkta invändigt av stålbjälkar, som kan tas ned. Hästen står fäst med två grimskaft fästa högt upp. Och hästägaren har alltid lugnande medel i bilen för ev. "akutläge" . . . Ja, vad gör man? Det viktigaste är att undvika att hästen skadar sig förstås.

(Den här hästen har inga problem med att gå in i eller ur transporten.)
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Mat i detta fallet = kraftfoder.
Hon har höpåse ;) men den duger inte...
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Jo jag vet att hon gjort stora framsteg med lastningen men det känns liksom det är lite stopp nu...

Jag har ju inte riktigt vågat "övningsköra" henne ännu :smirk:
Där är jag lite i valet o kvalet. Har bara kört henen 3 gånger nu i sommar och då endast jättekorta sträckor (ca 2-3 km per gång) och detta känns som att de gångerna så har hon varit mindre glad för transporten dagen efter ?! (JA jag kör så försiktigt det bara gå)
När jag hämtade hem henne och körde 3 timmar i sträck så stod hon som ett ljus?!
Därför är min teori att hon kanske behöver åka lite längre sträckor, men samtidigt är jag ju inte glad för att ge mig iväg längre när hon beteer sig som hon gör.
Vad tror ni?
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Ojdå måtte hon inte bli sådan :(
Gud vad jobbigt för ägaren och hästen!

Jag har faktiskt funderat på Walki-Talki :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp