Erfarenhet av orolig i transport

Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Svarar er alla igen.
Jättebra att få olika viklar på olika hästar det är precis det jag efterlyser :bow: tack!
Jag är själv väldigt lugn när vi lastar. Fick spontana kommentarer ifrån 2 olika personer sist när vi var i väg o hästen inte riktigt ville åka hem " Vad lugn du är och vilket tålamod" ;) Och nu när jag lastar helt själv så är det mycket mera lugnt o sansat än när jag har haft hjälp. Nu har hon inte backat en endaste gång när jag har skickat in henne och själv lagt upp bommen bakom. När sambon gick in med henne eller skulle lägga upp bommen bakom så var det ofta hon skulle testa bommen....
Hon är oxå lugn så länge jag är hos henne men blir orolig så fort jag lämnar henne, så jag hoppas inte jag påverkar henne negativt :crazy: men visst man vet ju aldrig:confused:
Jag håller inte på att lockar o pockar heller. Jag har en krubba som hänger fram under fönstret på sidan där hon får lite mat medans jag stänger alla dörrar + innan jag lastar ut henne framtill för att hon ska lära sig att INTE kasta sig ut. Detta tycker jag funkar mycket bra och kommer inte att ändra på!
Jag har alltid kört alla hästar med luckan bak stängd, men funderar på att testa att köra just denna lilla flicka med luckan nere. När hon står hemma så har jag upptäckt att hon står lugnare när hon kan ha lite koll o luckan bak är öppen...

Kom gärna med flera erfarenheter på detta området!
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

min häst är liknande din. Jag kan lasta honom själv, han bara kliver på. Men när jag ska åka står han och stampar, slår och har jättedålig balans. Har han sällskap så är han lugnare, men jag tror att han behöver stå brett då han tappar balansen i varje kurva, så då får det inte plats någon till i transporten.

Vette tusan hur jag ska göra.. för det låter som att han håller på att riva transporten när han slår med frambenen eller piafferar på stället.
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Ja svårlastade och svårkörda hästar verkar det vara gott om:crazy: Även jag har haft en lite speciell dam som dels var väldigt svårlastad och dels inte kunde stå stilla i transporten. Min uppfattning är att även om hästen tycker att det är obehagligt ändå börja köra den korta bitar ganska omgående. Det är ju trots allt det transporten är till för. Funderar på om det annars lite kommer som en chock för hästen när man väl kör. :confused:
Småvägar och långsamkörning var det värsta som fanns enligt min pålle också. Bättre när det gick lite undan på jämna asfaltsvägar. En tips är att lasta så nära en bra väg som möjligt för att undvika skumpandet på grusvägar och sen köra en kort bit och även lasta av innan man kört för mycket på småvägarna.:idea:

Övning ger ju färdighet och det behövs mycket övning i själva åkandet också ;)

Lycka till!!:)
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Precis vad jag faktiskt har funderat på. Promenera grusvägen bort så hon slipper åka på den och sen är vi dirket på stora vägen....

Ja det är mycket detär med lastning och körning av hästar. Men jag måste säga att man kan inte klandra de. Hur bra transport man än har så är det ju ett väldigt litet utrymme för en stor häst och väldigt onaturligt....

Kom gärna med flera tips o ideér, allt är välkommet :bow:
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Tack för ditt "Lycka till" :)

Ja, det är bara att fortsätta att lasta och köra, dock ska jag undvika värsta vägarna, men då står han ju i alla fall still för att parera :crazy: Men han blir upprörd efteråt och slår etter värre.

Jag är mest orolig för att transporten inte ska hålla och han kliver genom golvet tillslut :eek:
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

min häst är liknande din. Jag kan lasta honom själv, han bara kliver på. Men när jag ska åka står han och stampar, slår och har jättedålig balans. Har han sällskap så är han lugnare, men jag tror att han behöver stå brett då han tappar balansen i varje kurva, så då får det inte plats någon till i transporten.

Vette tusan hur jag ska göra.. för det låter som att han håller på att riva transporten när han slår med frambenen eller piafferar på stället.
Uch jag har en likadan jag med. Jag har prövat både brett och smalt, och jag tror att brett är liite bättre, men inte mycket :crazy:. Min går dessutom inte på snällt alla gånger, och det går inte att lirka in honom, utan varje gång han gått in så har vi lyckats pressa honom med linor/ alt gått in för egen vilja för att han vet att han inte kan göra annat.

Han för ett väldigt liv och är stressad i transporten :crazy:. Ingen skillnad med öppen/stängd lucka. Just nu är transporten dessutom väldigt mörk, så jag ska sätta in en lampa.

Jag har en enaxlad värmlandsvagn, som naturligtvis inte går super på vägen. Nya, riktigt bra transporter är så dyra :crazy:, och jag har full förståelse för att de som har sådana fina inte vill låna ut dem till min bråkstake till häst.

Just nu har vi dessutom bara kedjor, och han slänger sig bakåt ibland. Får nog ta och installera bommar, och se om det funkar. + sätta in ordentligt ljus + fixa mer vantilation (just nu har jag bara hål i taket+ sån där rund grej på dörren).. Uch, det är så svårt det här! Och jag måste försöka komma iväg till ridhus i vinter.
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Skönt att man inte är ensam med problemen...
Men det första du nog ska lägga energin på är att lasta hästen helt problemfritt. Min tanke är att om man tvingar in de så kan man nog inte räkna med att de står snällt där inne sen heller. För då vill de ju verkligen inte in :(
Det jag inte kan fatta med min är att hon vill riktigt in i transporten men sen vill hon verkligen INTE vara kvar. Troligtvis är det hela hennes personlighet som saknar tålamod i de flesta lägen + att vara ensam. Så det är nog med dessa bitar vi får träna .....
 
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Kruxet är ju bara att han går in snällt när man väl lyckats övertala/tvinga honom. Igår åkte vi till ridhuset, och han gick in jättefint! Jag var i sjunde himlen. Men när vi skulle åka hem så gick det inte alls, utan han gick in, och vi lät honom stå och "komma in med huvudet", för att sedan rätta till mellanväggen med lämmen öppen (vi lastade då brett för att sedan rätta till väggen). Det gick dock inte den här gången, han drog bakåt och kom ut. Sedan var vi tillbaka till VILL INTE, VILL INTE-stadiet igen. Vi fick hjälp av en snäll kvinna som försökte lirka in honom. Det gick dock inte, och sedan kom det en annan som fick in honom med lina...

Vi fick reglera mellanväggen sedan när han var inne. När vi kom hem var han genomsvettig :(. Jag vet inte om han blev det under lastningen eller när han var i transporten. Jag hade inte läst mig alla dess små tricks.. gamla transporter har personlighet :crazy:.

Han har dessutom dåliga erfarenheter av mellanväggen i den där transporten. Kedjorna har lossnat en gång, och väggen har börjat slå mot honom :eek: :eek: :eek:. Visserligen bara i ett par minuter, men ändå! Stackars häst. Detta berodde på ett missförstånd mellan mig och min pappa som renoverta transporten.


Nej det får nog bli att åka utan mellanvägg hädanefter. Dessutom får vi köra otroligt försiktigt, för att försöka få honom att känna sig mer komfotabel. Jag hoppas att han någon gång ska sluta vara orolig i transporten, men det kanske aldrig kommer bli så, tyvärr.

Nåja, på honom igen imorgon :crazy:. Varje dag ska jag träna.
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av orolig i transport

Ja det första du skulle göra är nog att skaffa bommar till transporten. Kedjor är inte att rekommendera. Det låter även som att det är en äldre tranport du har? Är den ljus och fräsch invändigt så att det är inbjudande för hästen? Det är ju mycket sådant som påverkar de oxå. Rätt att jag har en stor ljus ny transport så har jag satt in extra fönster och ventilation i den. Märkte betydlig skillnad på förra hästen när jag gjort det.
Träna, träna och åter träna det är nog det enda som gäller:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 683
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp