Erfarenhet av lösbenbit?

P

Pepsen

Mitt åttaåriga fullblod kom in från hagen i februari och var halt höger fram. Jag trodde han hade sträckt sig och han fick vila men hältan kom tillbaka. Besökte veterinär och konstaterade att han har en lösbenbit i hovleden. Beslut tas att denna ska opereras bort. Tyvärr så visar det sig att benbiten gjort stor skada under tiden på brosk och ledkapseln är förtjockad. Han får 4 månaders vila. Vid åter besöket så är han oförändrat halt. Det har då gått sex månader sen skadan skedde. Hästen blir utdömd (han är A1 försäkrad) men försäkringsbolaget anser att det är en komplikation från operationen och vill inte betala ut fullt liv.
Någon som har erfarenhet av liknande händelser med försäkringsbolag?
Någon som har erfarenhet av behandling av liknande skada? Positivt och negativt?
Jag vill se om jag kan ge honom en andra chans att komma tillbaka men behöver hjälp med förslag på hur jag kan hjälpa honom. Veterinär har endast föreslagit kortisonbehandlig men med dåliga odds.

Öppen för alla förslag.

Sv: Erfarenhet av lösbenbit?

Just lösa benbitar och försäkring brukar vara ett problem. Mycket beror på när man tecknat försäkringen om det är sedan hästen var föl eller senare. Kan också bero lite på vad det är för typ av benbit om den kommer från en skada eller om om det är medfött.

Hur länge har hästen varit A1-försäkrad i nuvarande bolag?

Om du har broskskador och/eller skador i ledkapseln är tyvärr prognosen inte så bra, speciellt som den inte blivit ett dugg bättre av op + lång vila. Enda förslag jag kan komma på, men det lär nog inte försäkringsbolaget betala, är att prova behandla leden med IRAP. Det är ett långskott, men det är vad jag skulle prova om det var min häst och jag ville försöka mer.

Dock, helt ärligt så inte ens jag som kämpar nästan in absurdum skulle nog försöka med det där om jag ville ha hästen som ridhäst. Låter jättetaskigt att säga, men det är verkligen inte bra prognos med tanke på skada + det helt uteblivna svaret på beh + vila. Så hellre än lägga (ganska dyra..) pengar på IRAP skulle jag nog 'cut the losses' och ta bort hästen. Utan livvärde om det är så att (vilket jag misstänker) det är helt enligt villkoren för bolaget att neka.

Men bara du kan veta om du vill ge det en chans till och hur mycket pengar (och tid då, men den är ju lättare att ordna så att säga) du i så fall vill lägga på det. Jag hoppas det löser sig till det bästa oavsett!

Min häst hade en lös benbit i kotleden och hade en god prognos. Efter lite om och män är hon nu friskförklarad.

Då hon är import så tecknades inte hennes A1 försäkring förens hon kom till Sverige 4 år gammal. OCD är ju medfött så försäkringsbolaget har inte betalt någonting alls + satt reservation på kotleden.

Läs villkoren noga. En vän fick ta bort sin häst och fick inte ut hela livvärdet men dom stod på sig och skrev ett brev med veterinärutlåtande och vad som står skrivet i villkoren. De fick ut alla pengar tillslut.

Lycka till med hästen.

Tack för era åsikter. Han har varit A1 försäkrad sen födseln men det har bytts bolag under tiden. Därför täcker inte livförsäkringen värdeökningen. Eftersom de hävdar att benbiten bildas som föl och jag kan inte bevisa motsatsen. IRAP provade jag på min förra häst (och det betalade inte försäkringsbolaget) men han behandlade jag till absurdum. Vill inte riktigt ta den vägen igen.

Jag har opererat bort en flis i en hovled på en häst för ca 12 år sen. Då sa man att en häst kan inte få osteochondros i just hovleder, utan får en häst en lös benbit där så beror det på yttre trauma. Min häst slog loss flisen vid en lastning. Tycker du skall kolla upp det där ordentligt, för om det stämmer så kan man inte hänvisa till ett dolt/medfött fel. Min häst opererades med titthålskirurgi och blev helt återställd. Men den fick inga sekundärskador heller.
Hästen var alltså inte försäkrad som föl, utan jag försäkrade den i A1 när jag köpte den. Förs bolaget tog det utan minsta knorrande.

Senast ändrad:

Då skulle jag ge upp och ta bort honom, med tanke på hur usel prognosen är iom sekundärskadorna. Bolaget följer villkoren så där är inget att göra.

(Jag har opererat bort benbitar på två, i kotled, men där har det varit god prognos och inte minsta sekundärskada. Båda har blivit helt ua, och var u.a. redan på ÅB efter op..)

Och ag beklagar som sagt =(

Jag har opererat bort en flis i en hovled på en häst för ca 12 år sen. Då sa man att en häst kan inte få osteochondros i just hovleder, utan får en häst en lös benbit där så beror det på yttre trauma. Min häst slog loss flisen vid en lastning. Tycker du skall kolla upp det där ordentligt, för om det stämmer så kan man inte hänvisa till ett dolt/medfött fel. Min häst opererades med titthålskirurgi och blev helt återställd. Men den fick inga sekundärskador heller.
Hästen var alltså inte försäkrad som föl, utan jag försäkrade den i A1 när jag köpte den. Förs bolaget tog det utan minsta knorrande.

Det var ju mycket intressant. Frågan är hur man kan bevisa detta. Jag har nämligen inga röntgenbilder sen innan. Min känsla är nämligen den att något hände den dagen som orsakade detta. Han visade nämligen ingenting innan.

Det var veterinären som sa att hästar inte får osteochondros i just hovleder. Du kan ju kolla med någon vet som är expert på sånt här kanske? Jag kan bara återge vad den vetten jag hade sa.

Exakt de får aldrig ocd i hovleden utan bitar där kommer alltid från yttre våld sk chipfrakturer.

TS dags att ta i med hårdhandskarna med försäkringsbolaget en chipfraktur skall de ersätta om det inte kan bevisas att den är så gammal att den härrör från före hästen försäkrades in. En veterinär borde inte ha så svårt att bedömma om det är rimligt att hästen kunnat gå med biten ifråga under x antal år utan att visa några symtom alls.

De behöver heller inte visa mkt symtom när skadan sker, hade en unghäst som fick en sådan hände under sommaren var aningen aningen oren på ena fram i en dag men försvann direkt igen så gissade på att den trampat lite fel eller fått en smäll, på hösten röntgades de igenom på rutin innan det var dags för inridning och då fick vi syn på biten som var avslagen från allra yttersta spetsen tack o lov hade den landat utvändigt om leden och kunde enkelt plockas bort utan några följder men den låg precis i gattet in så hade den fått ligga kvar kunde den lika gärna gått in i leden, försäkringsbolaget ersatte allting utan någon som helst diskussion.

Jag vill tacka alla för sina goda råd. Tack vare era erfarenheter har jag överklagat beslutet och Agria har ändrat sig angående livförsäkringen.

Även om det känns sorgligt att behöva ta bort honom så känns det bättre att veta att man får tillbaka en del. Tack igen för era svar :bow:

Nu var ju hästen i det skick den var i - så det var ju inget att göra åt. Beklagar verkligen. Trevligt att man kunde bidra med något som hjälpte dig med det ekonomiska i a f.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 270
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?