Erfarenhet av laser?

sommarminne

Trådstartare
Jag har en häst hemma som har en gaffelbandsskada och jag fick höra idag att det finns en i närheten där jag bor som behandlar hästar med laser. Är det någon som har erfarenhet av laser? har det gett bra resultat och på vilken typ av skada har ni testat det? är väldigt tacksam för svar:)

Sv: Erfarenhet av laser?

Jag har inte testat laser själv, men jag hade tänkt göra det på min häst efter inflamation i frambenen.
Jag frågade runt lite och läste om det och enligt forskning vid SLU (tror jag det var) visade det sig att värmen stannade i pälsen och inte gjorde någon nytta för själva skadan.. Man betalar alltså för ingenting tydligen. Men sedan har jag också hört att andra tycker att det fungerar jättebra, men jag tror mer på forskning.
Jag använder BoT till mina istället för det vet jag att det fungerar.
GOD-JUL:)

Jag använder också BoT men sen var den en bekant som är väldigt väldigt hästkunnig som hade en kompis som hade en häst med inflamation i V fram som svarade jttebra på laserbehandling och blev friskförklarad på mycket kortare. tid jag får nog fundera God jul

Mälarkliniken utanför Stockholm har en veterinär som forskat och jobbat mycket med laser. De har provat behandlingar med laser på hästar och fått mkt gott resultat. Sök på deras namn på nätet så hittar du nog mer information.

Jag har också provat laser på min häst, alldeles nyligen. WOW, vad det hände grejer! Det var min klinik (välkänd klinik med mkt gott rykte, folk åker lång för att få deras hjälp) som ville att jag skulle prova laser på min häst. Detta är dock en helt annan typ av skada än din hästs, ett jättestort hematom (blodutgjutelse)/ev även muskelskada på rumpan.
Överraskande stor effekt. Både jag, min laserbehandlare och veterinären blev mkt glatt överraskade. Utan laserns hjälp tror inte någon av oss att kroppen kunnat ta hand om detta. Dock är vi under läkning, blir förmodligen mer laser igen lite längre framöver... Äh jag kan PMa dig med mer info.. Jag är verkligen ingen expert på laser (bara 2 veckor sen jag själv skrev en sånhär tråd här och började luska i detta ämne!) men det hände verkligen saker i kroppen på min häst.

Mitt tips är att ringa mälarkliniken efter julen och prata med dem om deras erfarenheter.

Jag har inte testat laser själv, men jag hade tänkt göra det på min häst efter inflamation i frambenen.
Jag frågade runt lite och läste om det och enligt forskning vid SLU (tror jag det var) visade det sig att värmen stannade i pälsen och inte gjorde någon nytta för själva skadan.. Man betalar alltså för ingenting tydligen. Men sedan har jag också hört att andra tycker att det fungerar jättebra, men jag tror mer på forskning.
Jag använder BoT till mina istället för det vet jag att det fungerar.
GOD-JUL:)

Har läst om det där och även hört det från min hästterapeut. Då jag var på praktik med henne berättade hon att ja det stämmer, delvis.
Det finns nämligen olika laser-apparater, varav någon inte gör sitt jobb. Jag vet att den hon har fungerar alldeles ypperligt och har själv använt den och sett skillnaden.
TYVÄRR vet jag inte vilken laser som är bra... :( Attans skit.

Det är koldioxidlaser som studien gjordes på, den som visades inte ha någon djupgående effekt. Men de som fortfarande hävdar att den fungerar och som är emot Anna Bergh som gjorde studien, menar att hon hade för lite effekt och behandlade på för litet område. Så, jag vet inte. Skulle personligen inte använda laser till ledbesvär, muskelproblem möjligen då, om jag fått det rekomenderat av vet.

laserbehandling är toppen om det utförs av folk som KAN DET. om det hamnar i fel händer så är det inte bra alls. Vet skräckexempel som köpt lasermaskiner för 55tusen och sen lasrat hästarna lite som dem själva tycker...hästarna blir inte bra direkt kan jag lova ..

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: slant98
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 351
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka