Erfarenhet av "lacksadel"?

mamman

Trådstartare
"Råkade" köpa en sadel i svart lack till dottern. Den var så snygg! Men jag är lite orolig att den ska vara svår att hålla snygg eller att den ska bli repig. Borde jag byta till en vanlig som är mer matt? Är det någon som har erfarenhet?

Sadeln väger 600 gram, men var i samma storlek som 500 gram. Tror egentligen att dottern är lite sugen de minsta sadlarna men säljaren sa att balansen blir bättre med en större. Hon har aldrig haft problem med att hålla vikten nere. Vad tycker ni?

Ska bli present så jag kan inte visa henne.

Sv: Erfarenhet av "lacksadel"?

PA rider med en svart-gul (någon som är förvånad?) lacksadel och den verkar hålla sig snygg!

Om dottern inte blir glad får du byta ut henne!:devil:

Hon blir säkert jätteglad. Det är mest jag som oroar mig för att en mindre sadel är bättre eller mer "proffsigt".

Sadeln är svart med gula sömmar. Blir säkert jättesnygg till hennes neongula grejor. (Kunde lagt in en bild om jag förstått hur man gör)

Urk, nej! En mindre sadel är definitivt inte mer proffsigt, det är bara för fetknopppar. De 100 grammen märks inte och om hon inte har problem med vikten måste hon bara ha mer bly och det är inte särskilt proffsigt....:angel:

De flesta professionella jockeys skulle nog hellre rida i en stor sadel framför en läderlapp om vikten tillät det.

Mmm...
Vilka krav har man egentligen på en galoppsadel?
Jag har i många år arbetat med kevlar och kolfiber till extrema kappseglingsbåtar där man arbetat mycket med att få ner vikten men med bibehållen styrka. Det gäller såväl skrov, som master och segel. Jag ser inga stora problem med att bygga en kevlarsadel på runt 200 gram men ändå hålla en hyfsad storlek på den. Och dessutom göra den individanpassad för varje enskild häst. Skulle vara intressant att bygga en och prova...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har sökt information om några sadlar under sista tiden, då jag är på jakt efter en dressyrsadel av god kvalitet. Men kvalité...
2
Svar
24
· Visningar
4 269
Senast: palle
·
Utrustning Jag har från flera håll fått rekommendationer om dessa sadlar på sista tiden, bla från equiterapeut, beridare och "vanligt" folk. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
12 902
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar