erfarenhet av förstorad prostata

Lindasi

Trådstartare
har en schäferhane på 6 år, okastrerad som haft diarré men eftersom han nyligen bytt foder trodde vi det kunde bero på det. Nu har han dock börjat ta längre tid på sig att göra sina behov, han sitter och krystar mer än vanligt och när det väl kommer är det halvlöst idag var det även lite blod i. Ringde veterinären som ville vi skulle avvakta och låta han fasta och sen börja ge han hill´s i/d foder och se om det blir bättre annars ska vi återkomma då det även kan vara att prostatan förstorats. Detta ska tydligen vara vanligt bland hanar runt 6-7 år och undrar därför om någon har erfarenhet av detta eller vart med om något liknande?

Sv: erfarenhet av förstorad prostata

Det är ganska vanligt med förstorad prostata hos äldre hanhundar. Bästa behandlingen är kastration.

Sv: erfarenhet av förstorad prostata

Min äldste hane, nu 12 år, hade för 2½-3 år sedan problem med lite förstorad prostata. Det jag märkte det på var att han gick och droppade urin som var lite blodblandad = rosafärgad ibland. Då var jag snabbt iväg till vetten med honom och fick tabletter som skulle tas i 7 dagar. De var effektiva och jag har inte märkt något sedan dess. För cirka 1½ år sedan blev han pappa till sin 4:e kull valpar.

Man kan märka prostataproblem på 2 olika saker:
1. Urinen kan bli som på min gamle alltifrån rosafärgad till att de i princip kissar blod.
2. Avföringen blir platt på höjden. Den blir alltså normalt bred, men höjden blir tillplattad. Ibland får de krysta extra mycket också. Om avföringen istället blir platt på bredden beror problemet troligtvis på problem med analsäckarna.

Prostataförstoring kan behandlas på 2 sätt, antingen de tabletter jag fick till min eller kastrering. Om den är väldigt förstorad är kastrering bäst.

På din beskrivning låter det mer som om han har fått magproblem på grund av infektion och kan behöva antibiotika för det. Prostataförstoring är inget de får diarré och blodig avföring av såvitt jag vet.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 462
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka