Erfarenhet av enögda hästar?

salladfinger

Trådstartare
Måste blinda min häst på ena ögat nu när vårsolen kommer pga en utläkt ögonskada som gör henne solkänslig,

hon har redan (tror vi) en blindfläck fram i ögat, och senaste månaden har hon gått med det ögat halvtäckt framåt dels för att hon ska få vänja sig succesivt och dels för att skydda och skugga mot den lilla sol som varit,

det jag funderar över nu är hur jag ska börja med blindningen, vad jag ska tänka på med hantering osv?

När jag började täcka ögat framtill gjorde jag det under lugna ridturer för att kunna stötta upp och "styra" henne så hon inte skulle få panik, självklart hade vi med sällskap och när hon inte längre stressade upp sig fick hon helt enkelt gå ut i hagen med huvan på

tror ni det är en bra idé att göra om samma procedur helblindad eller ska man hålla sig på marken? vill inte släppa henne vind för våg ifall hon skulle få panik eller bli skrämd:confused:
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Alltså...måste hon blindas helt eller gäller det skydd för solen?? Jag är jätteintresserad av sånt här. Jobbar med många synskadade och synsvaga människor och har alltid funderat på hur det skulle vara om man hade häst med skador på ögat. SÅ jag frågar för att jag är intresserad inte för att trycka ner, ok? Solglasögon?? Om man skulle rent praktiskt tänka sig ett solglas, polariserande, kupigt med baskurva på kanske 10 och sen ordna något anordning så att ni lätt kan ta på och av detta solglasöga vid behov...funkar det tro?? (problemlösaren här sörrö..hahha, Jag slipar glasögon hela dagarna och löser diverse udda lagningar.) Eller måste hon blindas helt??
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Alltså...måste hon blindas helt eller gäller det skydd för solen?? Jag är jätteintresserad av sånt här. Jobbar med många synskadade och synsvaga människor och har alltid funderat på hur det skulle vara om man hade häst med skador på ögat. SÅ jag frågar för att jag är intresserad inte för att trycka ner, ok? Solglasögon?? Om man skulle rent praktiskt tänka sig ett solglas, polariserande, kupigt med baskurva på kanske 10 och sen ordna något anordning så att ni lätt kan ta på och av detta solglasöga vid behov...funkar det tro?? (problemlösaren här sörrö..hahha, Jag slipar glasögon hela dagarna och löser diverse udda lagningar.) Eller måste hon blindas helt??

Vad spännande :D

nej hon måste inte blindas helt, och det ultimata hade varit ett solglasöga, men.. det finns ju helt enkelt inte "på marknaden"

Testade med mörk flughuva med hårt nät som inte lade sig mot ögonen, men det räckte såklart inte,

Nu har hon en stänkskyddshuva med tryckknappar för div olika skydd, så jag har pulat på och tagit två halvor, kapat av den ena så de kan ligga omlott och på så vis fått en heltäckande kupa som inte stör ögats funktion eller irriterar på andra sätt. Det bästa hade varit en liknande variant som ändå går att se igenom:angel:
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Hästar vänjer sig rätt snabbt att vara enögda men det är ju såklart inte en helt lätt i början. De hästar jag har träffat som har varit enögda har det inte varit nått speciellt att tänka på när de väl är vana. I början brukar de dock vara lite extra på tårna men det är ju inte konstigt.

Jag hade nog frågat hos nån optiker om det fanns chans att deras glasslipare hade kunnat göra nånting som fungerar. Det känns ju som det vore snällast mot hästen.
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

jag har en häst som förlorade ögat efter ett trauma... han har anpassat sig väldigt bra. inga större konstigheter han fick acklimatisera sig i hagen tillsammans med sin flock ett tag innan jag började rida honom.

ska du ta bort ögat helt?

om, så svullnar ögonhålan lätt upp och det kan avhjälpas genom att fodra hö och vatten högt eftersom det minskar trycket och då förhoppningsvis svullnaden också. MEN tänk på att det brukar vara enklare att placera t.ex vattenhinkar/foderkrubba i hörn eftersom i alla fall min häst ibörjan hade tendens till att skadda sig på dem då de var längst långsidan på boxen men när vi flyttade dem till hörnen löste det sig.

du kan inte specialtillverka solglasögon som skulle passa en häst?? t.ex en huvudhuva med solglasöga över ögat istället för ett hål för ögat?
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Visst hade det bästa varit om hon kunde se, dock ställer jag mig tveksam till hårdplast/glas som skydd ifall det skulle gå sönder så hon inte skadar ögat på det.. Undra sa flundra om det går att göra solglasögon i gummi:idea:
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

jag har en häst som förlorade ögat efter ett trauma... han har anpassat sig väldigt bra. inga större konstigheter han fick acklimatisera sig i hagen tillsammans med sin flock ett tag innan jag började rida honom.

ska du ta bort ögat helt?

om, så svullnar ögonhålan lätt upp och det kan avhjälpas genom att fodra hö och vatten högt eftersom det minskar trycket och då förhoppningsvis svullnaden också. MEN tänk på att det brukar vara enklare att placera t.ex vattenhinkar/foderkrubba i hörn eftersom i alla fall min häst ibörjan hade tendens till att skadda sig på dem då de var längst långsidan på boxen men när vi flyttade dem till hörnen löste det sig.

Nej sådan tur har vi att hon får behålla ögat, dock med en blindfläck framtill men det märker man knappast av annat än att hon reagerar på hastiga rörelser:)

På nätterna slipper hon såklart ha huvan på sig då hon inte utsätts för starkt ljus, så det bästa hon vet nu för tiden är att få komma in och få tillbaka synen;)


En sak till jag tänkt på, hur pass mycket överkompenserar era hästar med ögat som funkar? dvs vrider och vänder på huvudet? det jag märkt (trots att hon bara går blindad framtill än så länge) är att även om huvan åker av när det blivit mörkt så är det ändå som att hon överkompenserar och vill ha mig på den "friska" sidan, vrider och vänder på huvudet för att se sig omkring

Är det en vana de behåller eller faller det bort i och med att de börjar använda andra sinnen till att "checka av" den blinda sidan?
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

För ett par år sen när jag jobbade under ghs, mötte jag peter eriksson sittandes på en enögd totto:) oinsatt och ointresserad som jag är vet jag inte vad för häst det var, eller varför den var med på scandinavium (kanske tävlar han med den också?) .. Så visst går det att ha enögda hästar:)
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Var det måhända lite mer än ett par år sen?? typ 8 eller så?? ;) :)

Jag är ganska säker på att du tänker på den godkända hingsten Quite Easy som tävlades av PE. Den tävlade hoppning i de högsta klasserna.
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Njäää inte så länge sen (:eek: skräms inte så, vågar ju knappt räkna på det nu, ifall det är så att du har rätt o att 8 år kan ha gått så fort:p)
men hm, började på nuvarande jobb 05 och tidigast 06 kan det ha varit, så max 6 år sen

(sorry, blev lite OT det här kanske)
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Hugger din knapp eftersom svaret involverar dig också.


Finns det inte glasögon som är så pass starka att de inte splittras om de går sönder? Skulle man kunna bygga en båge runt glaset som skyddar själva glaset från skada?
Det finns idag om jag inte missförstått det solglasögon för hundar. För häst skulle man förståss behöva någon sorts huva (i stretchmaterial) som gick över öron och ner lite på nacke och panna och fästa glasögonen i det för att ge bäst stabilitet.
Kanske kan du och TS spinna vidare på det och skapa en helt ny produkt för marknaden! ;)

doggles1.jpg
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

När mitt sto fick en ögonskada och var tvungen att skyddas från sol, så sydde vi helt enkelt fast ett tjockt mörkt tyg (typ jeans) över just det ögat i en flughuva. Det gick jättebra, trots att hon bara hade den på sig dagtid (på natten tog vi av den för att tvätta den så så att den var ren, fräsch o torr till nästa dag. Så trots att hon var blind på "deltid" så gick dte smärtfritt, enda gången man fick vara extra uppmärksam var när hon skulle parera stalldörren på vägen in, så hon såg till att ta hela den högdräktiga magen med sig in, och inte bara benen.
Dock så gick hon mest i hagen och reds inte under denna tid.
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Ja jag har en viss glasleverantör i åtanke. Har diskuterat konstiga lösningar med dom otaliga gånger. Det finns inget de INTE kan göra (när det handlar om glasögon till människa), men att göra ett försök, som ett projekt, vore kanske intressant. Man kan ju alltid fråga. Jag tänker kupigt plastglas som man har i glasögon (men med specialtillverkad kupighet dvs baskurva) i polykarbonat som är okrossbart. Kupigt så att hästens öga får plats under utan att ta i glaset. Glaset färgas mörkt, klass 4 (vanliga solglasögon får inte vara mörkare än klass 3 om man ska vara laglig bakom ratten med dom), polariserande med härdad yta och antireflexbehandling för att utesluta störande reflexer då ytan blir så kupig att den kan återspegla omgivningen rätt så konstigt och ge abberationer (bildförvrängningar)

Har en kund som backat över sina solglasögon i polykarbonat med bilen och glaset vek sig på mitten men gick inte av. Hållbart material det där :p

Sen en typ av "glasögonbåge" med stoppat läder, om du tänker dig som undertill på sadeln, men i miniatyr, runt det glaset så att man kan fästa det på något bra sätt. Kan bli kostsamt men intressant.
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Fråga, tänker du dig två glas (en över vardera öga) eller en enda stor glaskupol som går över båda ögonen, i stil med flughuva för hästar? Kanske blir det senare både dyrt och tungt för hästens huvud?
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Fråga, tänker du dig två glas (en över vardera öga) eller en enda stor glaskupol som går över båda ögonen, i stil med flughuva för hästar? Kanske blir det senare både dyrt och tungt för hästens huvud?

Tänker mig ETT glas enbart över det skadade ögat...med en "front" att fästa glaset i som är vadderad och mjuk och en "båge" att fästa det med i gummi typ som det är på simglasögon....sånt band...men modifierat att passa ett hästhuvud...En enda stor glaskupol tror jag gör att hästen känner sig instängd och ja det blir dyrt och de största optiska glasen har en diameter på 80 mm i råmaterialet. Kanske mindre med den kupighet som krävs...hmm..70 mm kanske går att tillverka så kupigt.

OT

Om en människa förlorar synen på ett öga så dras körkortet in 6 månader. Så lång tid tar det för hjärnan att ställa om sig på att se med ett öga istället för två. Det största problemet är avståndsbedömningen och djupseendet. det blir helt fel, tills hjärnan ställt om sig. Testa: Ställ en penna i en kopp, gå bort från rummet, forma handen som ett rör eller ett O, gå tillbaka till pennan med ena ögat övertäckt och försök pricka ditt "rör eller o" med pennan när du bara tittar med ett öga. Eller försök kasta en papperstuss i en sopkorg när du bara tittar med ett öga...Hur blir det för hästarna? Någon som vet? Samma där?? Periferiseendet störs ju, det förstår jag oxå, men djupseendet??
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Angående hästen, så är hon ju mer eller mindre van vid att se dåligt på ena sidan nu. Tror att det enklaste är att täcka över ögat inne i boxen, där hon inte kan skada sig på något av misstag. Sedan ute i hagen. De vänjer sig förvånansvärt fort. Hade en som fick ena ögat bortopererat pga av skada, den fick ta det lugnt i hagen i början, och fick lite extra hjälp på den blinda sidan för att inte gå in i saker. Men redan efter någon månad reds den ungefär som vanligt - efter ytterligare några månader hoppade den banor. Man fick bara låta den hålla huvudet lite snett så den kunde se med det friska ögat och taxera. Dressyren var inga problem alls, så länge ryttaren var medveten om att den faktiskt hade en helt blind sida och hjälpte den lite. Detsamma i hanteringen, att man pratade lite extra med den, etc.

Angående glasögondisskussionen:

http://www.kruuse.com/sv-SE/ecom/Rehabilitering/terapi_lasere_mm/prod_141893.aspx

Det borde väl rent teoretiskt gå att fixa slipade glas till häst, det svåra är att få dem perfekta. Man får ju chansa lite.
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Jag har plast i mina glasögon, just för att de inte ska gå sönder så lätt. Det verkar som om du har koll på detta, men en kupa kan man (väl) göra så att själva kupan lossnar och faller av - snarare än att den krossas - om den utsätts för slag eller liknande? Tror inte det rent praktiska är något större problem, ögonskydd i olika varianter finns ju redan. Det svåra är att slipa dem rätt så att de kanske kan hjälpa hästen se bättre. Inte bara skydda.
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Tack för alla svar, tips och ideer :bow:

Grymt spännande projekt!

Såhär ser huvan ut
5463_Huvudskydd_med_tryckknappar_3580.jpg


och såhär ser själva skydden ut, har alltså pusslat ihop två sådana
1227-B_100.jpg


hoppas bilderna syns??
annars:
http://www.royalhastsport.se/huvudskydd-med-tryckknappar-p-4983-c-260.aspx

Vi (jag och veterinären) funderade länge över vad man skulle använda sig av, flughuvan kliade för mycket och höll ju inte särskilt eftersom den sjönk in när hon kliade sig, elastiskt material är ju dessutom lätt både för henne och andra hästar att slita/klia av, och hur skulle man lyckas täcka den utan att den blev för klumpig?? nej, denna blev det, lätt att ta av och på med ordentliga spännen, sitter som smäck och lämnar öron, friskt öga och stor del av huvudet fritt :)

Skulle vara OPTIMALT med ett mörkt glas med gummikant som höll samma tryckknappar som huvan:d
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Det tror jag inte är någon omöjlighet. Ska kolla med lite kontakter när jag är tillbaka på jobbet. Blev ofrivilligt ledig idag då min chef o kollega (läs: min far och min mor) är sjuka i influensa så butiken är stängd. Tråkigt va?? :angel:

Angående slipningen ni pratar om så måste ni förklara för mig eftersom jag jobbar med optiska glas. Tillverkaren av glasen SLIPAR styrkan, dvs de börjar med en hockeypuck i glas som sen slipas ner till så tunt det går med rätta styrkor. Jag SLIPAR sedan formen, dvs jag får alltid runda glas och SLIPAR de sedan så de passar i bågen kunden valt. Så pratar ni om optisk slipning så är det onödigt eftersom glaset ska vara till för att skydda mot sol inte ge bättre skärpa, dvs det ska vara okrossbart solglasögonglas. Pratar vi om formslipningen så går det att slipa allt utom stjärnor...typ...:)
 
Sv: Erfarenhet av enögda hästar?

Nu kan jag tyvärr inte svara på hur man ska vänja dem vid att vara blinda på ett öga men jag skriver ändå. En av mina favorithästar hade bara ett öga efter en olycka. Det var en helt underbar och trygg häst, jag som är hopprädd, hoppade banor med den hästen utan problem. Som sagt, tyvärr vet jag inte hur de hade tränat henne efter det att hon miste ögat eftersom hon varit utan öga ett bra tag när jag lärde känna henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp