Erfarenhet av barn i 9-10 års ålder som tjuvsminkar sig?

Casteloro

Trådstartare
Min sambos dotter som är 9 år gammal har börjat att gå i min sminkväska och tjuvlånat smink. Jag vet att hon tagit på sig foundation flera gånger, och det i sig gör väl inget, men det känns fel att en 9-åring skall tänka att hon ska ha foundation, och dessutom på skolan. :crazy:

Hur tar jag upp detta med henne? Det bästa vore väl att berätta HUR man gör för att sminka sig och sätta regler för NÄR hon får göra det. Jag gjorde samma sak när jag var yngre, men mot 11 års ålder och med mascara istället! (Dessutom snodde jag syrrans bh, som jag tog av mig på hemvägen!) :D Då berättade min mamma att det var viktigt att tvätta av sig det varje kväll med rätt produkter när hon uppmärksammade det..

Men alltså.. Jag tycker att smink överhuvudtaget är stort NEJ på 9åringar i skolan.

Någon med samma erfarenhet från detta? Isåfall, HUR har ni gjort?

Och dessutom, om jag skall introducera smink för henne, VAD är lämpligt?

Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av barn i 9-10 års ålder som tjuvsminkar sig?

Spontant. Hon vet redan vad smink är och varför man använder det. Det du kan göra är att tala om för henne hur fin hon är utan. Att det inte behövs. Men kanske även avdramatisera genom att ge henne eget smink som hon kan leka med. Att klä ut sig och spöka ut sig är roligt och spännande.

Hon är nyfiken :) Bäst är väl att prata med henne om de. Min pappa skrämde mig med att man fick massa finnar överallt om man använde smink. Så jag slutade :p

Det låter förnuftigt tycker jag. Jag smygsminkade mig också väldigt tidigt, och mamma förklarade att jag var tillräckligt fin utan smink men att jag gärna fick sminka mig vid lite festligare tillfällen. Sedan gjorde hon som du har tänkt, gick igenom vad man hade vad till och att jag kanske inte behövde allt som hon använde (t.ex. foundation och sådär. När man är 9 år han man ju finare hy utan ;))

Dessutom var min tjuvsminkning bara en period, det kanske är så för din sambos dotter också? Det är lite spännande och nytt just nu men nyfikenheten kanske lägger sig. I vilket fal som helst så kan det nog vara bra att gå igenom smink lite med henne!

Jag skulle ge henne eget smink :rofl: men även påtala att man får finnar och det är snyggare utan... svårt sånt där, använder de andra skolbarnen smink? Vad är det som driver henne till det?
Har hon några intressen att lägga energi på istället för att börja fixera vid utsidan (redan)?

Det gjorde faktiskt jag också när jag var 9.
Min mamma tog och visade mig hur man gjorde en riktigt snygg sminkning.
Och så hjälpte hon mig med det några gånger till fest.
Samt att ta bort det på kvällen igen.

Efter det så var det kul några gånger men sedan så lade jag ner det hela.
Och har bara sminkat mig vid några enstaka speciella tillfällen efter det.

Jag knyckte min mammas sminkväska, med hennes tillåtelse, och satt vid köksbordet och övade krigsmålning...

Jag tycker du kan prata med henne om det nu. Ge henne några enklare grejer att leka med på hemmaplan, men be henne låta bli det i skolan tills hon blivit lite större...

Jag skulle nog ta med henne ut och köpa lite smink så att hon får lite eget. Mascara, ögonskugga och läppglans/läppstift kanske? Och sedan visa henne hur man sminkar sig. Har hon sminkdocka? Om inte så kan det kanske vara en bra julklapp. Jag tyckte det var hur kul som helst att hålla på med sminkdockor när jag var runt 9 år.

Jag skulle nog inte uppmuntra henne att ha smink på sig annat än vid festliga tillfällen.

Jag pratade med henne när vi borstade håret och gjorde en nattfläta.. Jag frågade om hon tyckte om smink, och hon svarade att hon gjorde det! Jag sa då att jag sett att hon varit och nallat på min foundation och sa att det inte gjorde något, men förklarade varför jag använde foundation ibland och att hon var mycket finare utan. Frågade om hon ville följa med och köpa lite eget smink någon dag och då sken hon upp och sa att hon ville ha ögonskugga! :laugh: Det och läppglans tycker jag får räcka nu i början, och dessutom sa jag att i skolan behöver man inte använda smink, utan när det är fest eller disco så kan det vara lämpligt..

Tycker det gick väldigt bra! Hon berättade att hon tagit lite grand men att det inte hade blivit bra..

Det låter ju som att det gick alldeles storartat.:)

Min dotter gjorde likadant i den åldern;)

Jag brydde mej inte om det men hennes lärare gjorde stort rabalder av det:eek:

Eftersom det var kompisens smink hon hade sminkat sig med förklarade jag för henne att det inte är så bra att använda varandras kajal och mascaror utan gjorde som du, föreslog att vi skulle köpa smink som var bara hennes.
Hon blev givetvis lika glad som din bonusdotter:D (en stor orsak till att jag inte ville att hon skulle använda kompisens smink var att hon hade eksem som liten och jag var rädd för att hon skulle få eksem i ansiktet av det som kompisen hade)

Jag tycker inte att man behöver göra en stor grej av det, då blir det bara dumt, det är kul ett tag och sedan glöms det bort till den dagen de börjar sminka sig på riktigt.

Självklart så är hon inte ensam om detta,
Kompisar sminkar sig mm
vist tala om att hon är vacker utan smik det är hon säkert, men jag hadde nog låtit hon sminkat sig köp lite smink som blir hennes så slipper hon ta av ditt,och tala om för henne att hon skulle gärna få låna om hon frågar först.
I dag är det tyvär så mkt utse"e fixerande men man måste förstå dem att dem vill eller att dem känner att dem ska göra det om dem andra gör det,
Ta med henne och handla lite hon blir glad och ni får en egen stund tillsammans,
Lycka till:bump:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 237
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar