Era tankar innan ni fick er första häst??

Sv: Era tankar innan ni fick er första häst??

När jag har skaffat häst så har jag inte tänkt så mkt faktiskt..
Jag har alltid nån att få hjälp med om nått skulle hända...

Btw..
Vilken ruskigt söt häst det var! :love:

Innan jag fick häst drömde jag såklart om hur det skulle vara. Och när jag väl provridit tänkte jag bara på hur härligt det skulle bli. Trots att hästen var travare, oriden och hade olika långa bakben. :smirk:

Jag var ju bara 14 (snart 15) så kostnaderna låg ju på mina föräldrar, men jag var ändå inte speciellt orolig att hästen skulle skada sig. Jag är inte den nojjiga typen. ;)

När jag väl hade ridit hästen så bröt helvetet lös. Jag hittade ingen stallplats. Efter som att jag hittat annonsen så plötsligt och inget eg. var planerat så hade jag inte kollat upp stallplats. En vecka hade jag på mig. Jag blev hemma från skolan, grät och ringde runt omvartannat. Grät nog mest. Jag var helt säker på att min enda chans att bli med häst var borta.

Men så gick min snälla mor med på att jag skulle få ställa honom i ett stall 1,5 mil bort. Jag kunde inte ta mig dit själv första tiden (körde inte moppe lagligt än) men hon skulle hjälpa mig med skjuts.

Så första tiden innan hästen blev min var inte alls skojj. Det var en vecka av tårar. Men det gick över när jag såg min första egna häst lastas ur transporten dagen därpå. :) Och det är fortfarande vi två.

Elisha skrev:
Tycker du det är dyrt? vad kostar det på ditt stall då? mitt stall där jag är inackorderad eller ja min häst kostar 3300 månad. då ingår bara foder förutom de som ingick i hennes stall:) fast de beror ju på vad man står vi har två stora ridhus så:bump:

Åh herregud.. Vi har visserligen inget ridhus, men ridbana och uppvärmd sadelkammare, 300kr/mån, köper eget foder.
Spånet ingår.

Räkna alltid med lite extra pengar, man vet aldrig om det händer något, om man behöver ny utrustning o.s.v. Men det där lät väl bra annars!? :) Kan du inte få prova en tid först och se hur det känns? Min första pålle fick jag rida och ha som min egen i ett halvår och om jag inte ville ha honom skulle jag få betalt för att han blivit utbildad. Sen fick jag honom av mina föräldrar i födelsedags pressent! :D :love: Hur lycklig blev man inte då!? :banana:

Jag var överlycklig när jag skulle få första hästen (som jag såklart har kvar ;) ) men samtidigt är man kanske lite rädd och försiktig, men så länge man är om sig och kring sig och vill lära sig och göra det bästa av situationen så tror jag det går ihop ;)

Nu har vi stått på nya stallet i 16 dagar och det går så BRA!!!:love:

Idag skickade vi dessutom in ägar-bytes handlingarna- hon är MIN från 1/4!!!:love: :love: :banana:

TACK alla som skrivit!!

jag var bara 12-13 år och det var en ponny vi skulle ha på foder.
jag var jätte nerrvös över att jag inte skulle klara ansvaret samtidigt som jag värkligen drömde om en egen häst.
men med hjälp av andra i stallet och så så klarade jag detta bra :)

jag tycker inte du ska gå omkring och vara orolig för att hästen kan bli sjuk, jamenar huvudsaken är ju att du inte orsakar de själv att du "rider sönder" hästen eller så, vad hästar gör i hagen det är lite svårt att styra över..

jag var tolv år gammal och skulle rädda en varmblodstravare från slakt.
pappa satte igång att bygga om en del av garaget till stall och under den perioden på två, tre månader var hästen uppstallad på ridskola. där fick jag ha honom gratis emot att han gick på nybörjarlektioner.
sedan började allvaret. vi förstod inte varandra alls, jag och hästen. jag hade dittills mest bara ridit välutbildade ponnys och här var jag nu med en hetsig travare som bara skrittade och travade på rakt spår med huvet uppe bland molnen. vi bråkade mycket första året och det var hemskt.
men nu har jag haft honom i lite mer än sju år, vi har formats tillsammans och det har varit en fantastisk resa. han har blivit min dröm, bättre än att sitta på hans rygg finns inte.

att hästen Kan bli skadad är något man får vara beredd på, men oroa dig inte så mycket över det. sätt undan lite pengar varje månad så kan det kännas som en extra trygghet Om det skulle hända något.
trivs du med hästen och känner att det är rätt tillfälle så tycker jag verkligen att du ska slå till. men du gör väl en veterinärbesiktning även om hästen är och alltid varit till synes frisk? det är något jag är mycket noga med.
lycka till!

Om du får en gratis o du verkligen gillar den , ta den! Ja tyckte oxå d verkade lite läskigt innan men nu är jag bara glad;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 592
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 765
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross