Era tankar innan ni fick er första häst??

Sv: Era tankar innan ni fick er första häst??

Ja men det där med att sätta in några hundringar varje månad var ju en TOPPEN idé!!!! :) :bow:
Jo ska definitivt se över försäkringen och kanske utöka den!

Låter liksom lite mer realistiskt att göra på det här viset än att varenda människa som har häst i landet säkert har stoora summar med pengar på kontot hela tiden..

Elionor skrev:
Jättesöt häst!!

Lite råd från mig som också köpte en billig häst och tänkte precis som du.
Se till att hästen är besiktigad i samband med köpet (vet inte när detta bör göras om du ska ha den på foder, nån annan kanske vet?) och kontrollera att hästen är försäkrad ordentligt och att du kan överta denna.
Även om hästen är "billig" så är detta något som kan göra att den blir extremt dyr om du har otur i framtiden. Speciellt om du saknar buffert och din marginal blir relativt liten. Vissa resonerar att de köper en billig häst och håller den inte så tar de bort den. Tro mig, det vill du slippa... Kolla också med dina föräldrar (eller någon annan) att de är positivt inställda till detta och då eventuellt kan ställa upp och låna dig en buffert om olyckan skulle vara framme.

Jag gjorde dessa misstag, fick ta bort min häst efter 1,5 år och är nu 9 månader senare fortfarande skuldsatt. Men låt dig inte skrämmas, undvik bara att göra mina misstak, för trots att det gick som det gick ångrade jag mig aldrig en enda sekund!!!

Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar. Men jag kan inte se en risk med att INTE besiktiga en häst som man bara tar på foder. Det är faktiskt då i ägarens intresse att besiktiga hästen. Om hästen blir sjuk eller halt under fodervärdstiden så kan ju ägaren hävda, om hästen är besiktad före, att den var fullt frisk när den kom till fodervärden. Är den inte så finns det ingen som kan hävda något.

Se bara till att skriva i kontrakten vem som står för vad. Rimligt brukar vara att ha en eller några månaders uppsägningstid, att ägaren betalar för en veterinärvårdsförsäkring och att fodervärden står för övriga vetkostnader (självrisk då även om skada uppstår). Om hästen blir sjuk kan man säga upp kontraktet och bara ha vetkostnaderna till uppsägningstiden gått ut och då kunna lämna tillbaka den. Att få en gratis häst som egentligen inte är så frisk kan bli mycket, mycket dyrare än att köpa en dyr häst.

Hälsning Maja

Fick du ut för avlivningskostnad och destruktion från försäkringsbolaget? Det var ovanligt.

Hälsning Maja

Men det hänger nog också ihop med den utökade försäkringen om jag minns rätt. Hade jag inte haft den hade jag nog inte fått det. Jag fick mina utlägg + livbeloppet för hästen minus en självrisk på 1800 kr eftersom jag gått över de där 100 dagarna eller hur många det nu var.

Sentenced skrev:
Ja men det där med att sätta in några hundringar varje månad var ju en TOPPEN idé!!!! :) :bow:
Jo ska definitivt se över försäkringen och kanske utöka den!
:) Ja, fundera på försäkringen och tänk på vad Stopek frågade mig! Tänkte inte ens på det. Minns att det inte blev så mycket dyrare per månad med utökad. Max en hundring och det har jag fått tillbaka med råge!

:love: Är jättelycklig och har just köpt min första häst.:banana:
Är inte direkt stadd i kassan, så veterinären har
bekymrat även mig. :( Min kompis fick nämligen kalla på
nödslakt för ett halvår sen, då hennes häst brutit benet i hagen, ingen förstod på vad.:cry: Oförsäkrad förståss...

Grattis till första hästen!! :)

Oroa sig lär man ju göra vare sig man har pengar eller inte.. men pengar underlättar definitivt!:angel:

Lycka till med pållen!

Travanti skrev:
Vilket dyrt stall! är det ända jag har att säga,förrutom. Go for it!
Det är ett ansvar att ha en på foder men inte hela. Vilket är skönt.

Dyrt?? Vi betalar 2500 kr +spån,ca 250 kr/mån samt så köper vi eget foder, ca 500 kr /mån...

Kom ihåg bara att du måste ha råd med eventuella akuta utgifter, veterinär mm..

Sirisiri skrev:
:) Ja, fundera på försäkringen och tänk på vad Stopek frågade mig! Tänkte inte ens på det. Minns att det inte blev så mycket dyrare per månad med utökad. Max en hundring och det har jag fått tillbaka med råge!

Oj, det blir ju 1200 kr om året. Om hästen lever i 20 år så blir det 24 000 kr. Det tycker jag är dyrt. Om du sedan räknar vad du för övrigt betalar för din försäkring, om du tycker en höjning med 100 kr är lite, så måste det handla om mycket pengar. Nu fick du avliva hästen och fick tillbaka pengar. Men om man tänker sig över en hästs liv på 20 år så betalar man säkerligen- när man har en livförsäkrning - hästens värde flera ggr om.

Själv livförsäkrar jag till 5000kr för att kunna täcka nödslakt och givetvis veterinärvårdsförsäkrning. Nu köper jag dock en dyrare häst och då vet jag inte vad jag skall göra.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

WillesMickan skrev:
Dyrt?? Vi betalar 2500 kr +spån,ca 250 kr/mån samt så köper vi eget foder, ca 500 kr /mån...

Kom ihåg bara att du måste ha råd med eventuella akuta utgifter, veterinär mm..

Tänk vad dyrt det kan vara.

Jag har eget stall och för två hästar för så kostar ensilage, sågspån och kornkross bara ca.1000kr i månaden. Då har de fri tillgång på ensilage. Så jag har råd med t.ex. equiterapeut och att tävla. :)

Hälsning Maja

Ja, det är ju en chansning. I mitt fall var det klart lönsamt att välja den. Håller sig hästen frisk och skadefri så hade det blivit dyrare.

Fakum är att alla försäkringar jag har och har haft hos Agira har gått "med vinst". Bilförsäkringen också förresten! :D Dvs jag har fått mer än jag betalat, så jag kommer nog att fortsätta ha djuren högt försäkrade. De extra kronorna som går till det hade ändå inte hamnat på sparkontot utan gått till nåt onödigt. Det är skönt att ha extra förs. den dagen det händer något...

Hysteriskt lycklig och livrädd :eek: 31 år gammal köpte jag min första häst! Utan mina hästkunniga vänner hade jag aldrig vågat ta steget, min största rädsla var/är att missköta hästen i rent oförstånd :o Idag är jag 33 och fortfarande lycklig med min häst, vi passar verkligen varandra :love:

Köpte min andra egna häst för några veckor sen, dock är hon den sjunde hästen i ordningen av foderhästar och egna uppfödningen. Jag har haft henne i två år, och det var jävligt skönt nu när köpet blev av! Nu är hon min, jättefet, tuppspattig, vildhäst på ett ton. Men jag har inte ångrat mig en sekund....

Det som ju är viktigt med egen häst är att man har tid, pengar och engagemang. Tid och pengar vet man går åt, och utöver det så måste man vilja hålla på.

Lycka till med den nya förmågan!!:)

Sirisiri skrev:
Ja, det är ju en chansning. I mitt fall var det klart lönsamt att välja den. Håller sig hästen frisk och skadefri så hade det blivit dyrare.

Fakum är att alla försäkringar jag har och har haft hos Agira har gått "med vinst". Bilförsäkringen också förresten! :D Dvs jag har fått mer än jag betalat, så jag kommer nog att fortsätta ha djuren högt försäkrade. De extra kronorna som går till det hade ändå inte hamnat på sparkontot utan gått till nåt onödigt. Det är skönt att ha extra förs. den dagen det händer något...

Med andra ord så har du varit otursdrabbad. :(

Hälsning Maja

Ja, det var ett tag där, när folk undrade vad jag gjorde med mina djur... :( Nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag hade ca 12 veterinärbesök på tre veckor med två hästar och två katter! Fast ena hästen kanske inte räknas. Det var en som jag besiktade för köp, men hon gick (naturligtvis :crazy: ) inte igenom.

Travanti skrev:
Vilket dyrt stall! är det ända jag har att säga,förrutom. Go for it!
Det är ett ansvar att ha en på foder men inte hela. Vilket är skönt.

Tycker du det är dyrt? vad kostar det på ditt stall då? mitt stall där jag är inackorderad eller ja min häst kostar 3300 månad. då ingår bara foder förutom de som ingick i hennes stall:) fast de beror ju på vad man står vi har två stora ridhus så:bump:

Innan jag fick min nuvarande häst (fick henne i somras) hade jag en foderponny innan och innan dess medryttarponnyer. Guuud de e en sån underbar känsla att verkligen ÄGA en häst, bästa som finns. Jag är supernöjd med mitt fina sto :love:

Jag tänkte inte så mkt utan det var min syster som satt å räkna och greja hon tom leta häst åt mig:) Nu står jag med två underbara hästar:love: jag lägger även undan lite varje månad om det nu skulle bli så om nån häst skulle skada sig och så

grattis till hästen! :)
se till att veterinär besikita NOGA innan eventuellt köp bara :)

Det är inte alls så konstigt..
Både jag och en kompis till mej har fått våra hästar gratis.. :p

Iofs hade min häst lite "fel i huvet" så det är ju inte så konstigt menmen.. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 592
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 765
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross