Era tankar innan ni fick er första häst??

S

Sentenced

GAAH jag blir tokig! (skumt men detta hamnade först i en gammal tråd:confused: )
Vill höra hur det var för dig innan du fick din första häst!

Blivit erbjuden en häst gratis, provred henne idag och jag är ju förstås KÄR:love:
Det kändes så bra och det känns otroligt att ha blivit erbjuden en så bra häst!

Jag vill så gärna ha henne som min, eller helst på foder först- men vet inte om jag vågar!!:crazy:
Konstnaderna/månad skulle bli:

Stallhyra: 1600:- (ut/in-släpp, 3 fodringar, spån och hö)
Foder(betfor,lusern och mineraler): ett par hundra
Hovis: ca 350:-
Försäkringen får ägaren stå för!
Lite marginal: 500 kr.

Bensin per månad är ej inräknat(tar ca 15 min enkel väg) men när jag kör mammas bil så har hon bett mig tanka ibland så är det bra så! :bow:

Så summan skulle bli:ca 2000 - 3000 kr i månaden, inte farligt alls.
Sen har hon medryttare två ggr/veckan så då får jag in 500 kr/månad från henne oxå.

Klart det skulle gå ihop- MEN, är lite läskigt ändå.
Min första ev. alldeles egna häst!! :eek:

Är jag bara fjantig när man tänker tankar som "ååh tänk om hon skadar sig och man får en veterinär räkning på 50 000 spänn- man är ju inte miljonär direkt!" eller massa andra nojiga tankegångar..
(Hästen har för övrigt aldrig varit skadad utan är kärnfrisk:p )

Hur tänkte ni innan ni fick er första häst?
Snälla någon lugna ner mig- VAD ska jag göra? :confused:

//

*kluven sentenced*

Sv: Era tankar innan ni fick er första häst??

jag drömde..
sen när hästen väl stod ute i hagen kändes det så himla läskigt.
"Tänk om hon gör illa sig, vad ska hon ha för foder nu igen, vaccinering, försäkring.. hjääälp" Typ så.
Ansvaret vänjer man sig vid.
nu är ju inte foderhäst riktigt samma sak men nästan.

Vilket dyrt stall! är det ända jag har att säga,förrutom. Go for it!
Det är ett ansvar att ha en på foder men inte hela. Vilket är skönt.

det där blir vardag sen :). Men du vet skadorna på stora summor täker oftast försäkringen :)

Jo ansvaret vet jag redan, har redan en medryttarhäst som jag mer är som en hel-fodervärd på då han är helt min ca 5-6 dagar i veckan..

Har ridit i 14 år nu och visst känns det som man vill något mer!:)

Dyrt stall?
Samma sak här omkring kostar vanligtvis ca 2000 kr så hon jag står hos då är billig!:p :)

Hehe, när min häst stod på stallbacken som MIN hade jag panik.
Jag var bara 19 år och hade inget jobb eller så och hade precis flyttat hemifrån. Men det gick det också:) Jag åt nudlar och hästen allt jag kunde komma på som var bra för honom, lika lycklig var jag för det. Du verkar realist i ekonomin, det är ju den som ställer till det annars, så jag säger bara lycka till och hoppas att du tar hem hästen snart!

Bra att du har hästen på foder först, för man reagerar ju varför de skulle ge dig hästen gratis....... borde vara något lurt då.

Jag glömmer aldrig min första häst! Vi letade bland 100 annonser innan vi hittade en fjording som jag blev helt kär i! Och det var ju en sak... Men sen när vi fick hem honom och han stod där i boxen fick jag panik! Vad har jag gjort tänkte jag med världens ångest! :crazy: Hur ska jag klara detta? Men allt gick ju bra! :D
Nu har vi ett varmblodssto i stalelt och jag hade inte alls samma känsla när vi fick hem henne! Jag var bara överlycklig och kunde knappt bärga mig tills vi skulle rida! :love: Och det blir bara roligare för varje dag! :banana:

Jag köpte min första häst när jag var 14 år. Jag hade sålt jultidningar och sparat ihop till henne helt själv:)
Jag hade skött henne i 1 år innan så jag visste precis vad det var för häst... Men sjävla köpet gick fort fick reda på att hon skulle säljas samma dag som jag köpte henne..:banana:

Inget förändrades direkt... Hon stog kvar i samma stall och allt kändes som vanligt... Det enda som förändrades var att hon fick sin FÖRSTA egna sadel 25 år gammal:)

Men nu deremot när jag har fått en "riktig" häst på foder...:eek: :eek:
Trodde jag skulle dö när jag stog på stallbacken och väntade på att han skulle komma!!! Det känndes helt otrligt att dom valde just mig av alla som svarade på annonsen! Jag är föortfarande i chock tillstånd och han har bott här en vecka nu!!!:love: :love:

hehe. haft egen häst sen jag var fyra så jag vette fan va ja tänkte :D

Kande precis samma som dig nar jag fick min forsta hast. En kompis till mig skaffade honom som sallskap till hennes hast och sa att hon skulle ha en ridkompis (mig) men hon kom inte overens med hasten och jag tog mer hand om honom an henne sa hon skrev over honom i mitt namn forra sommaren. Jag har hallt pa med hastar hela mitt liv men aldrig vagat skaffa egen hast men nu nar jag har en sa ar det inte sa farligt som jag trodde att det skulle vara. Man vanjer sig vid ansvaret och ar det nat man funderar over sa finns det alltid folk att fraga. Visst ekonomin tryter ibland men det gar alltid ihop pa nagot vis, bara man vill sa gar det!!!!

Lycka till!!! :bump:

Vad skönt med så många svar!!:bow: Nu lugnade hjärtat ner sig lite..

Härligt att höra att paniken är normal :angel:

Idag talade jag med ägaren och troligen blir det att vi först har henne på prov två månader, sedan på foder- sen får vi köpa henne för en liten symbolisk summa!:banana:
Vi känner varandra väl(ägaren är min chef:D ) så hon vet att vi är riktiga djurvänner som kommer ta väl hand om hästen!

Har alltid varit livrädd för att lägga ut ridbilder på Buke, men med den här hästen så kommer det bli ett nöje;) :angel:

can´t wait!!

Känns helt surrealistiskt allt det här!!

Syrran med Rozzi:

1481457.jpg

Jättesöt häst!!

Lite råd från mig som också köpte en billig häst och tänkte precis som du.
Se till att hästen är besiktigad i samband med köpet (vet inte när detta bör göras om du ska ha den på foder, nån annan kanske vet?) och kontrollera att hästen är försäkrad ordentligt och att du kan överta denna.
Även om hästen är "billig" så är detta något som kan göra att den blir extremt dyr om du har otur i framtiden. Speciellt om du saknar buffert och din marginal blir relativt liten. Vissa resonerar att de köper en billig häst och håller den inte så tar de bort den. Tro mig, det vill du slippa... Kolla också med dina föräldrar (eller någon annan) att de är positivt inställda till detta och då eventuellt kan ställa upp och låna dig en buffert om olyckan skulle vara framme.

Jag gjorde dessa misstag, fick ta bort min häst efter 1,5 år och är nu 9 månader senare fortfarande skuldsatt. Men låt dig inte skrämmas, undvik bara att göra mina misstak, för trots att det gick som det gick ångrade jag mig aldrig en enda sekund!!!

Jag hade lääänge (läs: hela livet) vetat ha en egen häst och när jag för första gången kände att jag skulle ha råd började jag leta. Som alltid när jag köper dyra saker hade jag en rejäl klump i magen i någon vecka. Kanske var det befogat, eftersom jag fick ta bort min älskling mindre än 1,5 år senare. Nu är jag hästlös igen och har inga planer på att att skaffa häst just nu. Kanske senare.

Jag la ner så himla mycket tid, pengar (bl.a sprillans ny transport) och engagemang i denna häst och ändå gick det bara "utför". Däremot ångrar jag inte en sekund att jag gjorde det. Jag har haft en helt egen häst, min stora livsdröm, och det kan ingen nånsin ta ifrån mig. Dessutom lärde jag mig otroligt mycket under de drygt 10 månader som han var ridbar. Han var INTE den lättaste hästen och det har gett mig betydligt större självförtroende vad gäller "bråkiga" hästar än vad jag hade innan.

Vet inte om nån skrivit det innan, men se till att ha en ganska god buffert på banken. Hästar kan bli oplanerat dyra...

Mjo.. Har ju inget budget på banken för oförutsedda stora utgifter.

Den här hästen skulle ju säljas för 60 000 kr men eftersom hon som säljer inte behöver pengarna egentligen så frågade hon om jag(som hon känner) ville ta henne på foder och sen får vi köpa henne billigt.
Hemmet är viktigare än pengarna tycker hon.Så hon är ju inte billig egentligen, hon är värd mycket pengar så jag har bara tur som har en så snäll chef som vill nästan skänka hästen till mig!:)

Hästen har alltid varit kärnfrisk, ÄR kärnfrisk och underbar att rida!:love:

Det skulle väl vara i framtiden om ett skräckscenario skulle inträffa att hon gör illa sig eller blir väldigt sjuk.:crazy:

Men alltså.. om det blir dyra veterinär kostander- försäkringen täcker ju mycket men jag undrar hur mycket pengar man åker på att betala själv om det händer något "stort", vad ska man räkna med egentligen?? 10 000, 20 000???

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr så var min enda tanke att jag kunde bli cirkusprinsessa. Några dagar efter jag fått hästen så tittade min mamma ut genom köksfönstret och såg mig stående på ryggen på den enorma travande fjordningen. Så några bekymmer över kostnader hade jag inte, men det hade säkerligen mina föräldrar.

Tänk bara på att en bra häst är lika dyr som en dålig i drift. Ta inte emot en häst gratis, om du inte är säker på att det är en häst du kommer att trivas med. Äldre hästar kostar ju även de lika mycket som yngre och man måste snart pensionera dem.

Hälsning Maja

Jag hann inte tänka så mycket innan jag fick min första häst. Jag fick henne av min granne när jag var 12 år och han hade inte ens pratat med mina föräldrar om att han tänkte ge mig henne, så dom blev jätteförvånade när jag kom hem från stallet och sa att jag hade fått en häst :D
Jag tycker att det låter som en bra häst, men det är nog säkrast att du tar den på foder ett tag innan, så att du är helt...
Lycka till :bow:

Själv har jag aldrig fått någon egen häst än. Antagligen kommer det sluta med att jag fåt köpa mig en egen när jag gått klart skolan, av den anledningen ska jag bara välja en 2 årig universitets utbildning :D Som är praktisk, jag orkar inte plugga längre, så nu får det vara nog. Så efter det kommer väl inte mina föräldrar vilja prata med mig :crazy: :D :D

Var GLAD att du har fått en egen häst. Även om man får rida andras hästar är det nog inte samma sak, det blir som att man inte vill fästa sig för mycket vid dem även om det blir så iallafall.

Jo men vi är ju extra försiktiga nu och tar henne t.o.m på prov innan det ens blir på foder- så vi verkligen får känna efter!:)

Annars så säljs hon till någon annan!

Sentenced skrev:
Men alltså.. om det blir dyra veterinär kostander- försäkringen täcker ju mycket men jag undrar hur mycket pengar man åker på att betala själv om det händer något "stort", vad ska man räkna med egentligen?? 10 000, 20 000???
Det är svårt att säga. Min försäkring täckte allt. Hade Agrias utökade och behövde bara betala 1800 kr i självrisk en gång. Men det kostade att ta ledigt från jobbet och åka till kliniken (hyra av transport, kanske) de där fem gångerna. Se över försäkringen är ju ett bra tips. Ska man betala 20% rörlig självrisk, kan det ju dra iväg. Sedan har jag läst om flera här på Buke, vars försäkring inte täcker olika skador/sjukdomar, utan de får betala åtskilliga tusenlappar ur egen ficka.

När jag avlivade min häst fick jag ligga ute med ca 7000 kr (avlivningskostnad + destruktion) innan ersättningen kom. Kan ärligt säga att jag inte hade kunnat skrapa ihop dom pengarna själv om jag inte gått och sålt ett hus precis innan...

Vill inte skrämma dig, men det kostar mer än vad man ens kan tänka sig från början. Öppna ett "hästkonto" och sätt in några hundralappar där varje månad som är öronmärkta till veterinärkostnader som du inte kan betala med vanliga lönen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 592
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 765
Senast: Tirnanoogh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross