Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

Tävlade idag, klantade dock till mig i omhoppningen, men vi får ju publiken att skratta iaf;)

Jag har haft väldiga problem med att våga ordentligt. Och idag kunde jag verkligen rida, och kom ihåg att tänka varje hinder och rida precis som jag ska göra. Och då hoppar han:)

http://www.youtube.com/watch?v=nTYBxLuASSU

Dåligt filmat, glömde skivan till kameran hemma så iphonen fick agera filmkamera istället;)

Tycker första rundan såg riktigt trevlig ut. :laugh: Jättefin ponny! Andra rundan syntes det som du själv säger att han blev stark.

Jättefin ponny som verkligen verkar gilla att hoppa!

Det som jag tänker på är att när den blir stark blir du oxå väldigt stark och lutar dig ganska mycket bakåt. Då får man ofta en dubbel hjälpgivning- sittbenen säger fram och tygeln stopp. Och ponny stoppar upp näsan och tappar galoppen. Försök vara kvar lite framme och engagera galoppen, inte fastna i handen, men naturligtvis inte låta den dra heller.

Överlag hade jag gärna sett att den var lite mer aktiv i galoppen utan att bli lång, särskilt när du vill få till:)baka den
När den inte blir stark tycker jag du har en bra sits, ibland går du kanske med lite onödigt mycket med handen, men hellre det!!!

Vi vill gärna ha konstruktiv kritik :)

Kan försöka =)

Överlag trevlig och följsam ridning, blev några missförstånd med det är inget konstigt. Den verkar klara de långa avstånden helt ok de flesta gångerna.

Det verkar vara ganska svårt för ponnyn och få ett flyt fram till, över och efter framförallt enkelhinder, det kan bero på att den är oerfaren(?) men jag tror att en bättre galopp med mer tryck i bakbenen som du kan fånga upp som ett mjukt men stadigt stöd i handen skulle kunna hjälpa till och ge ett bättre flyt.

Sen blir det gärna fel galopp ibland, lättast blir det om man kan landa i rätt galopp vilket är en övningssak.

Skulle tro att du även fick bra hjälp på träningen, Stina är en bra tränare. Skulle vara kul att få höra vad hon tyckte ni skulle arbeta på för att se om jag är helt ute och cyklar eller inte.

Hoppas det var till någon hjälp!

Jo, det är inte många gånger vi vart iväg och tränat och det saknas såklart erfarenhet hos båda.
Filmen saktar ner, tycker han hade bättre flyt än tidigare träningar men det måste fortfarande jobbas på. Han var ganska trött men det är sånt man får prova sig fram, han brukar kunna bli ganska springig annars.
Ang fel galopp säger 3 av 4 tränare att jag inte ska bry mig om det eftersom han fortfarande hoppar och ska koncentrera mig på att få honom i en jämn galopp istället.

Låter som om jag sitter och skyller ifrån mig men det är inte alls så jag menar. Tack så mycket!

Ja han älskar verkligen att hoppa den lille ponnyn:love:

Jo jag vet, jag har tränat mkt på det men det är en "ful" ovana jag har att lita mig lite för mkt bakåt. Vet inte varför jag gör det, kanske beror på att det känns som om jag lutar mig för mkt framåt annars:p
Vi har tränat mkt på att få en lugn aktiv galopp men funkar inte så bra då han bara blir stark och stressad. Han är bara riden ordentligt sen i höstas och då fokuserade vi mest på att få honom att lyda öht då han var riktigt trotsig oga att vi lånade ut honom till en tjej och där fick han göra precis som han ville pga hon va rädd för honom. Så han harvarit väldigt svår men nu börjar vi få ordning på honom även om vi har väldigt mkt kvar.

Tack för kritiken :)

Jo, det är inte många gånger vi vart iväg och tränat och det saknas såklart erfarenhet hos båda.
Filmen saktar ner, tycker han hade bättre flyt än tidigare träningar men det måste fortfarande jobbas på. Han var ganska trött men det är sånt man får prova sig fram, han brukar kunna bli ganska springig annars.
Ang fel galopp säger 3 av 4 tränare att jag inte ska bry mig om det eftersom han fortfarande hoppar och ska koncentrera mig på att få honom i en jämn galopp istället.

Låter som om jag sitter och skyller ifrån mig men det är inte alls så jag menar. Tack så mycket!

Ok då förstår jag "oflytet". Bara att jobba på i lagom takt så får ponnyn förhoppningsvis lite bättre bjudning i sig själv vilket gör det lättare att få ett bra flyt och en bra takt. Har ni precis börjat att hoppa finns det viktigare saker att fokusera på än vilken galopp man har även om det på sätt och vis är viktigt ändå.

Lycka till!

KL

Idag har jag och Cosmo tävlat KM hemma på klubben. Första tävlingsliknande hoppningen för oss på tre (!) år. Vi ska starta på våra lokala om några veckor också, så det var skönt med ett genrep med tävlingshinder :)

0,90 m

http://www.youtube.com/watch?v=wyoR5UFB_t8

0+0 fel 3e placering

1 m

http://www.youtube.com/watch?v=khl6JSKh-s0

Ni som sett oss tidigare, vad tycker ni om utvecklingen senaste månaderna? Generella kommentarer?

4 fel 2a placering

kl

Hoppat Clear round här hemma med Santa idag.
Dålig väg till ettan i 1m, han giick iväg o blev stark, resten av rundan är jag riktigt nöjd med. Det gå lite fort men känslan var bra o vi hade ett flyt.

I nästa klass fick vi aldrig något bra flyt, dålig galopp o dåliga distanser + ett missförstånd på sista. Men det var min andra 110cm, o jag hade inga stora förväntningar.

http://www.youtube.com/watch?v=l1m7zacV2N8

http://www.youtube.com/watch?v=jOb3XpIs8Ow

Vad man glad man blir när man ser sånt här! Ni har utvecklats massor! Han har blivit jätte fin, mkt mer reglerbar och du rider jätte trevligt! Vad roligt! :banana:

Taaack! Vad roligt! Ja, insåg att allt blir mkt lättare när man släpper på handbromsen ;)

Nu känns dessutom 1 m riktigt puttenuttigt, vilket det absolut inte gjorde för ett halvår sen. Så det är riktigt kul! Kanske kan bli 110 innan sommaren iaf :laugh:

Jag, som INTE är hoppryttare, vill gärna ha tips och kritik på vad jag tror är första filmerna på mitt lilla djur på buke. Pay & Jump på hemmaklubben. Hästen blir 7 iår, connemara på 156 cm och enbart hoppad/utbildad av mig. Så allt kan skyllas på piloten :D

80 cm: http://s80.photobucket.com/albums/j...d Jump HKRK/?action=view&current=MVI_0803.mp4

90 cm: http://s80.photobucket.com/albums/j...d Jump HKRK/?action=view&current=MVI_0805.mp4

Jag har tidigare varit väldigt höjdrädd (på målade bommar enbart, jag är nog en typisk fälttävlansryttare ;)) men hoppade 70 och 80 på samma ställe för 2 veckor sedan och det kändes riktigt lågt så idag vågade vi oss för första gången på 90. Vi har inte tävlat innan, tränar knappast regelbundet varken hoppning eller dressyr men siktar på en 90-start på hemmaklubben i maj, dock i fälttävlan.

Så, nu har jag presenterat oss oxå, fritt fram att såga :D

Fin liten grå! :love:

Galoppen är lite tveksam i början men det ser ut som att du jobbar på den också. 2-3 språng sen är han igång bättre! :laugh:
Annars är det bara din sits jag skulle vilja ändra lite på, du sitter liksom lite "ovanpå" och kniper.
Sen måste jag fråga, vad har du på benen?! :p

snyggt ekipage ni är! :laugh: ser ju riktigt stabilt ut. härligt att se när du vågar ha lite tryck så löser ni det ju fint! sen ser man att han är ju stor o får lite trångt ibland, men han kämpar på bra.
lycka till med tävlandet!

tycker du har en riktigt bra grund, galoppen såg kanon ut när du fick igång ett bra tempo. det är bara att jobba vidare! ni är superfina :love:

jag gillar er skarpt! :D ser lovande ut, lite orytmiskt ibland kanske men tempot är bra överlag enligt mitt amatöröga iaf ;)

Fin liten grå! :love:

Galoppen är lite tveksam i början men det ser ut som att du jobbar på den också. 2-3 språng sen är han igång bättre! :laugh:
Annars är det bara din sits jag skulle vilja ändra lite på, du sitter liksom lite "ovanpå" och kniper.
Sen måste jag fråga, vad har du på benen?! :p

Visst är han :love: Tack :)

Det är precis det som är mitt största fel, både i hoppsadeln - man sitter väldigt säkert om man håller sig fast med knäna mot de stora stöden :D men det behövs ju liksom bara ett fåtal gånger ;) - och i dressyren. Går han bara fram av sig själv och inte gör värsta busrycken så börjar det bli bättre men det är en jobbig ovana! Och när jag känner att jag inte bara kan "åka" på hans bjudning så blir det lätt att jag klämmer mig fast istället för att jaga på och sedan låta honom springa själv. Så du slog huvudet på spiken minsann!

Jag försöker tänka på att hålla fram och ner benen, men jag vet inte om det syns något? För det blir ofta följden av att jag kniper med knäna, att hela min sits liksom vrids lite framåt runt knäna - jag faller fram och fötterna åker bak. Spec i terrängen är det ju katastrof! Där vågar jag dock rida på lite mer mot hindren, borde jag göra det här oxå kanske?

Haha, benvärmare :D Jag har lite problem med knäna och de blir värre om knäna blir kalla. Så jag körde en snabblösning för något år sedan och drog upp ett par benvärmare över knäna och sedan blev det standardlösningen för det fungerade så bra! Jag rider i ett par vanliga ridbyxor och dessa hela vintern, även i snålblåst och -15 och knäna blir bara lite gnälliga i de extrema temperaturerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Tjatter Jag och sambon kommer spendera lite tid i Stockholm imorrn, tid ca 15-20. Vad finns att hitta på så dags? Vi nördar gärna på museum och...
Svar
6
· Visningar
321
Senast: gul_zebra
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V