Era senaste filmer, forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Era senaste filmer, forts

Är ju så gulligt namn!
Mjo han är inhoppas är infon jag fått...kan ha tävlat LB i tyskland nån klass eller två, men är mestadeles dressyr på samma nivå som jag fattat det.

När jag provred så märkte jag att han def. tycker hoppa är kul, för han var liskom "på" och spanade efter hindrena som stod, och hoppades på att jag skulle ge signal att vi ska rida dit ;)
(Vilket som du vet inte hade varit bästa idén då haha, var bättre än när vi sågs men ändå inte bra nog att hoppa 'storhäst')
Tror han bli ganksa het faktiskt, spetsade öronen och spanade rejält så han blri nog kul sen när jag kan rida vettigt igen.
Du får jättegärna komma och skutta på honom sen! (även om han är för 'liten' för dig haha)

Aja ska inte spamma tråden mer med icke film prat.

Men hallå då har du ju inte haft henne så länge;) Bara att jobba på ju så kommer det gå super:) Tar ett tag innan man hittar alla knapparna!

HAHAHAHA! TACK! Du gav mig just dagens goda skratt! XD Känns lite som att hoppning och kvinnlig tennis har lite gemensamt ibland! :D
Sjukt fin ponny dessutom!:love:

Haha, tur att jag kan glädja ngn :D

TACK! :laugh:

Kenny kändes inte riktigt lika bra som sist - men hon har helt ändrat sin bakbensteknik! :eek:
Fast mot det bättre :) Från "knipare" till "seglare".

Det som vi behöver jobba med i markarbetet blev väldigt tydligt under det här hopp-passet..!

Ni får väldigt gärna kommentera!:bump:

http://www.youtube.com/watch?v=Kw1z4aFSj40

*kl*

Inga ridvideos än, tyvärr... Men roade mig med att göra detta video idag:
http://www.youtube.com/watch?v=TOr0JWxnOAw

Det är min fyraåring som varit konvalescent i flera månader pga. spricka i griffelbenet samt stafylokockinfektion (som även orsakade mugg/rasp och lymfangit). Hon har precis börjat lossna i sin stelhet och börjar få tillbaka sina riktiga gångarter (var extremt ponnyaktig i rörelserna i början på igångsättningen) nu när har fått röra LITE på sig under ett par veckors tid. Men pga snö och elände med min andra häst så har det inte blivit fullt så regelbundet som jag hade hoppats på. Men förhoppningsvis blir det ändring på det snart! :)

Roligt att hon hoppar utan synbara problem nu!:D Men jag vill bara göra dig uppmärksam på att underlaget låter lite väl hårt för att hoppa så högt? Det är många ridhus som vars underlag fryser nu utan att man märker det. Ert dammar lite också o det kan också tyda på att underlaget har frusit.

Så var lite försiktig för är underlaget så hårt som det låter så borde du inte hoppa över 70 cm o väldigt sällan. Vore ju synd om hon blev skadad nu när ni äntligen är igång igen!

Ja, jag reagerade också på att det lät stumt!

Till Docka:
Jag skulle vilja att hon låg kvar bättre fram till hindret, nu sliper hon iväg sista biten och ni kommer i botten på de flesta sprången, språngkurvan får därmed sin högsta punkt långt bakom hindret och det blir lätt bakbensfel.

Tack för kommentarerna!

Till charmex:
Jag skrev ett långt inlägg på min blogg om just det... Vilka olika tekniker jag än använder i anridningen så tar hon alltid ett stort sista språng, och kommer därför nästan alltid för nära! Därför åker frambommen på oxrarna lite för ofta.:crazy:
Jag har provat att låta henne galoppera på lite mer framåt och "fritt" då hon alltid taxerat som bäst då, och jag har provat att hålla henne mycket mellan hjälperna och "kontrollerad" i anridningen, men problemet kvarstår...

Har någon några förslag eller tips på hur jag ska lösa detta?

Hittills är det enda jag kan komma på att rulla ut markbommen 40-50 cm för att få henne att hitta en bättre avsprångspunkt, men de markbommarna finns ju inte sedan på tävling...
Är det ändå en bra metod för att få in det rätta "avrprångs-tänket" och att det förhoppningsvis sitter kvar när markbommen försvinner?

Senast ändrad:

Hittills är det enda jag kan komma på att rulla ut markbommen 40-50 cm för att få henne att hitta en bättre avsprångspunkt, men de markbommarna finns ju inte sedan på tävling...
Är det ändå en bra metod för att få in det rätta "avrprångs-tänket" och att det förhoppningsvis sitter kvar när markbommen försvinner?

Vad säger din tränare att du ska göra???

Nu är jag långt ifrån någon expert på detta, men jag skulle nog använda metoden "tid" i kombination med styrkeövningar och utrullad markbom. Hur länge har du kört med utrullad markbom? Jag skulle nog konsekvent ha det i några månader, kanske upp till ett halvår/ett år, och se var det leder. I kombination med det skulle jag köra mycket styrka; hoppa serier av alla de slag, klättring mm, så att hon orkar ligga kvar och få ihop galoppen bättre. Det känns som om hon "trillar isär" lite? Givetvis, precis som du säger, så behövs markarbete i massor, men det gäller ju oss alla. ;)

Min häst kryper också gärna inpå och vi har ridit mycket med utdragen markbom eller en galoppbom innan hindret. Det har hjälpt oss väldigt mycket, men det tar tid att "lära om". Nu har vi inte varit superkonsekventa, men det har blivit bättre på ett år ungefär, så det tar tid. ;)

Lycka till!

//Alice

Jag har ju som sagt själv problem med min egna häst men en bra övning är att hoppa stuts. Ha jämn höjd och sedan kan du höja varannan, till 1 meter ca beroende på vad den orkar, är det ponny eller häst?:o
Har lite svårt att se det.

Samtidigt behöver du få ihop den mer och få sätta sig mer på bakbenen, själv längtar jag till våren då jag har en jättebra backe och träna i, för jag har samma problem som du;)

Tack så mycket för svaren:bow:

Då fortsätter jag som jag gör nu med mycket studs/gymnastik, utrullad markbom och mycket mycket markarbete.
Just nu tränar jag inte hoppning för någon då jag som sagt behöver träna mer gymnastik och teknik och gör det hellre ensam - plus att jag lägger alla mina träningspengar på markarbetet just nu :)
Studs hoppar hon upp till 1m utan problem (hon är 1.70), och jag brukar hoppa studs/gymnastik ungefär var 5:e dag med henne.
Annars är det mycket snö-ridning nu, så styrkan kommer nog bli bättre :)

det här problemet är förhållandevis nytt och därför har jag inte använt mig att utrullade markbommar speciellt länge, men det ska bli spännande att se hur resultaten blir :)

Tack igen!:bow:

kl

http://www.youtube.com/watch?v=hlfWDr802dk

Halva min klass och typ 80% av klassen innan hade strukit sig så jag fick lite ont om tid. Kom till tävlingsplatsen när klassen hade börjat, hittade ingen banskiss och hann inte se någon rida. Kikade bara snabbt över banan och hittade några hinder. Gissade hur jag skulle rida. Satt upp på hästen sju starter innan jag skulle starta. Men det gick väldigt bra ändå! :D

Det är lite vingligt i början och jag hade lite svårt att hitta avstånden ibland.

haha duktigt ridet! Lite vingligt i början, men inte så konstigt med tanke på omständigheterna :D Jättefin häst!

Jag vet inte om jag blir bannlyst nu när jag lägger upp två klipp som är gamla :p

Men har inga nya filmer o tänkte att jag lägger upp två gamla å så kan jag få en åsikt på dem? alltid bra med lite tips nu innan tävlingssäsongen börjar igen för mina hästar :)

Min älskade Grand Prix /världscuphäst :love: (stolt är jag :p)
http://www.youtube.com/watch?v=Hbv02lwSvt8

http://www.youtube.com/watch?v=cZ5w_O6Az8Y&feature=related

Och så ett klipp på min "nya" stjärna

http://www.youtube.com/watch?v=lRkgYk8hEuQ&feature=channel

Jätte tacksam för tips o kommentarer :)

Bra jobbat :) starkt gjort att göra så bra ifrån sig utan att ha tid att rida fram ordentligt o inte gå banan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 283
Kultur Vilken film tänker jag på? Amerikansk films som är gjord runt 2000 nånstans. Det jag kommer ihåg av handlingen är att det är en vuxen...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: Sel
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 167
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 546
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar