Sv: Era misstag, ni inte gör om
Mitt största misstag är taggtråd!
Syrran och jag skaffade varsin häst i somras, men eftersom vi tidigare haft nötkreatur är det fullt av taggtråd på gården. Vi har två hagar till hästarna, när vi flyttar dem mellan hagarna har de fått gå lösa i drevet med taggtråd på båda sidor. I början var vi såklart mer försiktiga, men nu vet de ju vart stängslet går...
En kväll när syrran släppte ner dem till lilla hagen blev min häst troligen rädd för något och vände om. Men syrran motade henne och hon försökte istället hoppa över taggtråden men hoppade rätt in i den. Sen ville hon tillbaka till kompisen och sprang igenom en gång till
Tur i oturen så blev det "bara" några sår på bringan. Nu är taggtråden borta och vi leder dem mellan hagarna. I sommar ska det byggas trästaket.
Ett annat misstag var att leda en broddad häst när man själv har på sig gummistövlar.
Jag har bundit upp i alldeles för klena konstruktioner ett par gånger och sedan sett hästen sticka iväg med planka i grimskaftet.
Under en skogstur klev jag av för att öpnna en grind, ledde hästen igenom och släppte den medan jag skulle stänga. Vänder mig om och ser hästen på väg bort i sakta trav. Jag fick följa efter till fots säkert 500m innan hon stannade för att hälsa på några hästar. Kände mig bombsäker på att jag skulle få gå efter henne hela rundan och hoppades på att inte möta någon granne...
Sammanfattningsvis kan man säga att mina största misstag hänt när jag litat på hästen. "Den står alltid still...vet vart stängslet är...sparkas inte..."