Era misstag, ni inte gör om

Sv: Era misstag, ni inte gör om

Det viktigaste jag lärt mig är att så fort jag börjar tvivla på att en av mina hästar fungerar ihop med mig så är det säljdags. annars går det längre och längre tid och jag tappar självförtoendet och glädjen med hela hästeriet.
Att ha häst ska vara skoj, det finns alltid nån annan som passar bättr eihop med hästen som inte passar mig.

KL
Har 2 ggr i mitt liv(långt:D) med 17 års mellanrum, missat att knäppa loss hästen (olika hästar) i transporten o sagt- Backa:eek:

stora hästar som kommit ut utan grimma o som tur var inte gjort illa nacken- lädergrimmor

Verkar lite konstigt men det enda misstaget jag har kommit på är att jag har låtit mig "utnyttjats". Har fått stå och mockat andras skit och skött om deras jäkla hästar utan att få nånting för det.

har inte läst hela frågan men fattade väl av överskriften vad det handlade om. något jag inte gör om igen är att göra saker för andra utan att få något tillbaka. så jävla trött på att ställa upp hela tiden utan att få någonting tillbaka. det dåliga med mig är att jag är så himla ärlig. därför tror jag att alla andra runtom mig är det också. rättvis och så. lite svårt att förklara när man är trött:smirk:

Samma här, har också glömt att knäppa loss hästen innan jag backat ut ur transporten. Körde ensam, och trodde jag knäppte loss hästen innan jag gick bakom och fällde ner baklemmen och bakbommen. Klappade hästen på rumpan som signal att backa ur, men hästen rörde sig inte ur fläcken. Klappade till igen och smackade, hästen började backa ur, fick panik efterssom den satt fast och drog och slet tills grimman gick sönder. Tråkigt nog var denna häst svårlastad innan och är fortfarande skeptisk mot allt vad transporter heter:(

En annan blunder är att ta ut hästarna ur en grind i hagen, lämna den öppen och nästa dag släppa ut dem genom en annan grind utan att stänga den jag lämnade öppen dagen innan. Hästarna traskade runt på gården hela dagen och upptäcktes på e.m. på ett av kornfälten glatt mumsandes...

Kan nog komma på fler grejer såsmåningom...

En annan blunder är att ta ut hästarna ur en grind i hagen, lämna den öppen och nästa dag släppa ut dem genom en annan grind utan att stänga den jag lämnade öppen dagen innan. Hästarna traskade runt på gården hela dagen och upptäcktes på e.m. på ett av kornfälten glatt mumsande.

En liknande grej hände i ett stall vi stod i. Hästarna hade smitit ut genom en öppning på andra sidan gräshagen. Vi fick samtal från en granne till stallet... Hästarna är lösa...

När vi kom dit stod stackars grannen och försökte styra upp situationen. Försökte kontrollera fem ystra hästar som glatt sprang omkring. Samtidigt som han försökte stoppa bilen som kom på grusvägen bredvid.

Kan säga att han såg väldigt lättad ut när vi kom och räddade honom!

Norrland

Mitt i natten vaknar jag med ett ryck och sätter mig upp i sängen. MEN VI REV JU NER EN BIT AV TRÅDEN I DEN HAGEN!!!

laugh2.gif
Jag kan tänka mig att det var lite ångestladdat

Ett misstag jag gjort var att inte titta i munnen på en häst jag föjlde med en människa för att titta på. Köpet gjordes och vi körde hem hästen. Nästa misstag var att låta de ha hästen här!
Man lär sig. :(

Låter som det gav mkt bekymmer? Vad hände?

Mitt största misstag är taggtråd!

Syrran och jag skaffade varsin häst i somras, men eftersom vi tidigare haft nötkreatur är det fullt av taggtråd på gården. Vi har två hagar till hästarna, när vi flyttar dem mellan hagarna har de fått gå lösa i drevet med taggtråd på båda sidor. I början var vi såklart mer försiktiga, men nu vet de ju vart stängslet går...

En kväll när syrran släppte ner dem till lilla hagen blev min häst troligen rädd för något och vände om. Men syrran motade henne och hon försökte istället hoppa över taggtråden men hoppade rätt in i den. Sen ville hon tillbaka till kompisen och sprang igenom en gång till :crazy: Tur i oturen så blev det "bara" några sår på bringan. Nu är taggtråden borta och vi leder dem mellan hagarna. I sommar ska det byggas trästaket.

Ett annat misstag var att leda en broddad häst när man själv har på sig gummistövlar.

Jag har bundit upp i alldeles för klena konstruktioner ett par gånger och sedan sett hästen sticka iväg med planka i grimskaftet.

Under en skogstur klev jag av för att öpnna en grind, ledde hästen igenom och släppte den medan jag skulle stänga. Vänder mig om och ser hästen på väg bort i sakta trav. Jag fick följa efter till fots säkert 500m innan hon stannade för att hälsa på några hästar. Kände mig bombsäker på att jag skulle få gå efter henne hela rundan och hoppades på att inte möta någon granne...

Sammanfattningsvis kan man säga att mina största misstag hänt när jag litat på hästen. "Den står alltid still...vet vart stängslet är...sparkas inte..."

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18