Era misstag, ni inte gör om

Sv: Era misstag, ni inte gör om

Åhh, äntligen!!
Jag är av samma åsikt när det gäller ofodrade täcken...
Men, tyvärr den enda i mitt stall som tycker detta:angel:
Alltså, det måste ju kännas hur äckligt som helst.. Som om man själv drar på sig ett regnställ utan ngt under:crazy:

Ja, en del dumheter har man ju gjort.

Men jag har lärt mig att det är oerhört svårt att lagra hö så att det inte blir dåligt här i södra sverige (=regn istället för kyla), och kommer aldrig mer att köpa hem några stora mängder hö - fast jag har förstås gått över till hösilage

Jag kommer aldrig mer att ställa en häst i ett stall med dålig luft - min häst har luftvägsproblem som han fick innan jag byggde om stallet där hemma. Det var lågt i tak och alldeles för mycket kondens.

Mitt misstag hände bara för en dryg månad sedan.
Jag och en kompis skulle ta en härlig skogstur i ett strålande fint solskensväder:banana:

Vi bestämde vart vi skulle rida, en grusväg utan ände... För att komma till denna grusväg var vi tvungna att gå över en bro, vilket vi hade gjort ett antal gånger tidigare.
Men nu var det som själva :devil: flög i min gamle häst. Han gjorde en helomvändning och skulle prompt springa hem.
Förut när han har fått för sig att bli rädd för ngt har det slutat med att jag har fått hoppat av och leda han förbi "farorna i skogen". Men nu flög själva :devil: i mig!
Nu skulle jag sitta kvar och få över han. Sagt och gjort, stönig som jag är, vände han åter mot bron.
Men icke, då börjar han att backa istället. Jag sneglade bakåt för att se hur terängen såg ut.
Jaja, backa på du tänkte jag.
Det fannns inget brant stup eller dike, bara en decimeter snövall och sedan skog.
Han backade på och det slutade med att han backade ner i snövallen, sket i att lyfta på bakbenen och pladask! Där låg vi bägge två i skogen:angel:
Jag "kravlade" av hästen, fastnade själv lite med skon i snåret men höll mig på benen. Hästen tar sig upp och går upp på vägen igen, lyfter inte benen här heller så han glider lixom ut som en säl på grusvägen...
Blev själv chockad av händelsen men fick åter fattningen snabbt.
Hästen reser sig upp och skakar lite på sig, blöder från munnen.
Han hade slagit i läppen, allt slutade bra till slut.

Där fick jag för att vara stönig!

Jag kommer aldrig att slösitta med knän/skänklarna framför sadeln (extrem stolsits) efter att min superlugna ponny blev rädd av något i skogen och stack iväg. Jag fastnade i stigbygeln och släpades efter hästen.

EFfter att ha blivit trampad på hälsenan kommer jag inte heller att leda en häst rakt bakom mig igen

Inte heller kommer jag att rida någon längre barbackatur. när jag var14 red jag 3h barbacka till en strand och tillbaka. Jag hade ont i baken i flera veckor...

Jag gjorde nåt riktigt dumt och farligt för typ 6 år sen. Jag red fortfarande på ridskola då och hyrde en ponny över sommaren. På ridskolan fick vi i princip bara lära oss att rida och inte så mkt annat, typ hur man beter sig i stall och så med hästen. Hur som helst, så binder jag upp hästen på gången i bettringarna!:crazy:
Jag tänkte att det inte kunde vara nån fara eftersom jag bara skulle byta skor. men TÄNK OM hästen hade blivit rädd för nåt... Då hade den antagligen vart förstörd i munnen för alltid:crazy: Tackar högre makter för att den stod som ett ljus, men jag fick en galen utskällning av stallägaren vilket jag var väl värd:smirk:

Två mycket enkla regler:

1. Köp inte problem, de kommer ändå
2. Oerfaren ryttare - Erfaren häst och tvärtom.

Jag följde varken råd ett eller två vid mitt första hästköp, det är ju attans att man inte kan lyssna på andra.

Ett misstag jag inte tänker göra om:

Lägga en höbal längst fram i transporten när jag kör en häst.

Skickade med en höbal när min häst skulle ut på foder och den fick bara plats där. Han hade ju hönät så tänkte att den skulle han inte bry sig om. 400 m tog det innan han nästan välte hela transporten + bil. Han hade ju gått under bommen, satt en fot i höbalen, ställt sig upp och ryckt loss hela frambommen och fått mellanväggen över ryggen. Helt fastkilad, kunde inte röra sig en mm. Men stod helt blickstilla utan panik, gullet!

Han bet sig i tungan och fick lite småsår, men gick snällt ur när vi fått loss honom, och lät sig lastas direkt efteråt i en annan transport. MEN - jag är så mycket mer försiktig vid lastning nu, vad det är gäller!

Jag är inte felfri och har gjort en del dumma misstag
som låtit min häst ha en för trång sadel så han blev oridbar i 4 månader...det var mer av oerfarenhet.
Sen när jag skulle börja tävla distans så hade jag läst på ett gammalt tr för distans.
Och trodde det var fritt fram och börja tävla i 5mil direkt men det var det ju inte...man var tvungen till att rida en 5milare CR först.
Jag hamnade uppe i ansvarsnämnden för denna orsak.
Men det var ett ärligt misstag då jag hade läst fel i TR.
Jag gjorde rätt för mig och startade senare det året med min häst
i en 5milare i CR...blev inga böter eller nån avstängning från ansvarsnämnden. :bump:
Men den viktigaste saken som jag lärde mig från misstag av andra var att se till att din häst är i bra kondiition för en 5milare i distans.
För en häst jag kände skulle startas i tävling 5milare...men hästen var definitivt inte i kondition för det...slutade med att hästen blev blockhalt på 2 ben och fick korsförlamning...tror att hästen slutade som korv pga bestående skador efter 5milaren...:eek:

Senast ändrad:

+ Trani:

Intressant, kan tänka mig att det stämmer.

Men vad lägger man på hästen en regnig vårdag där det är för varmt med fodrat täcke och det blir alldeles för kallt att gå ute utan någonting i regnet?

Mitt största misstag var väl att behålla en häst jag inte vill ha.

Samma här. Jag ska aldrig mer kämpa med en häst som jag vare sig tycker om eller passar ihop med.

Oj, det där gjorde jag också en gång när jag red på ridskola och inte visste bättre för typ 18 år sedan - fast hästen jag band fast fick panik och började kasta sig när den satt fast i tränset, jag och en annan tjej fick dock loss den rätt fort men den var helt chockad då och hade sår i mungipan. Jag brukar fortfarande tänka på det här rätt ofta och får tårar i ögonen av dåligt samvete.

+ Trani:

Intressant, kan tänka mig att det stämmer.

Men vad lägger man på hästen en regnig vårdag där det är för varmt med fodrat täcke och det blir alldeles för kallt att gå ute utan någonting i regnet?

Jag kan tänka mig att en dag mer eller mindre inte gör så stor skillnade. Jag använder ofodrade regntäcken på mina hästar då och då och det har aldrig vart några problem. Men man ska väl försöka undvika att ha dom på några längre perioder:idea:

Kom på en till grej :crazy: när jag nyss hade köpt min häst (min först häst) för ca. 6 månader sen så ringde vi till Kraffts foderrådgivning för jag var inte speciellt bra på foder, och jag tyckte det var jätte smidigt när ngåon annan räknade ut det :smirk:
Mitt varmblod på 10 år 156 cm blev rekomenderard att äta
11 kg hösilage. 0.5 kg kra**t ponny och 80 g kra**t miner blå.
Det är ju precis efter tabbelen har jag kommit fram till nu. och Kra**t ponnyn förstår jag intevarför han skulle äta den nu i efterhand han hade fått i sig mer SmRp och MJ om han hade ätit
1 kg hösilage till :cool:. Den här uträknade foderstaten gjorde att min häst fick proteinbrist och antagligen åt han ändå 15-16 kg hösilage/dag (fri tillgång i hagen). Så nu när jag kan mer om foder och har börjat läst om det och tkr det är intressant, hoppas jag att inte ska få behöva ha brist på något.. Kan tilläga att han idag äter 20 kg hösilage , mineraler och kra**t protein :p.
Så även om ni har någon som räknar ut foderstat åt er försök lära er så mkt som möjligt själv :)

Såhär såg min häst ut när han kom:
http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTE2MjQ4MDMwNyZ0PTEyMDI1MTE2MDEmY3VycmltZz0w

såhär såg han ut när vi fattade att han hade proteinbrist:

http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTE0NjQ2NDU0MyZ0PTExOTk1NzQwMDEmY3VycmltZz0x

Även om din häst fick problem av detta täcke betyder det ju inte att alla användning av dem är dålig. Jag använder alltid ofodrat regntäcke om jag vill ha en torr häst att sadla och jag har aldrig haft en häst som fått problem av det. Ett ofodrat täcke andas inte sämre än ett fodrat.

Till TS. Det misstag jag inte gör om är att ta ut en hovslagare utan utbildning. (ledde till långt gången WLD som tog ett halvår att komma tillrätta med, och då med hjälp av utbildad hovslagare.)

Åhh, äntligen!!
Jag är av samma åsikt när det gäller ofodrade täcken...
Men, tyvärr den enda i mitt stall som tycker detta:angel:
Alltså, det måste ju kännas hur äckligt som helst.. Som om man själv drar på sig ett regnställ utan ngt under:crazy:

Det finns ju ett tunt nylonfoder under yttermaterialet. Dessutom har hästen päls emellan huden och täcket. ganska stor skillnad.

Några misstag har man väl gjort:angel: Oftast har det tck och lov slutat lyckligt. Ett litet misstag jag gjorde här om dagen:
Hade varit ute och ridit. När jag kom in i stallet och ställt hästen på gången tog jag av alla grejer som vanligt. Jag tog av ridtäcket i fleece och sen klappade jag hästen på mulen lite i förbifarten. Det varken jag eller hästen hade väntat sig var att jag gav honom en ordentlig stöt rakt på mulen och han blev rädd såklart:o. Tur att han inte var uppbunden. sen tog det en stund innan jag fick klappa honom på huvudet igen:angel:

Fel. Regnskållor (med å) orsakas av en bakterie, Dermatophilus congolensis - inte svamp. Men bakterien gillar också när det blir varmt och fuktigt.

man kan lägga på ett tunt bommulstäcke under regntäcket.. hellre för varmt än för kallt.. :)

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18