Era misstag, ni inte gör om

Tuvisen

Trådstartare
Tänkte att det här kunde va en tråd där man kan skriva sina misstag man gjort som hästägare. Man brukar ju säga att man lär sig av sina misstag men har man tur kanske man kan lära sig av andras misstag och behöver inte göra dom själv.

Jag kan börja.

Mitt största misstag är att när jag hade min häst på prov, hade jag hans gamla sadel som var snedstoppad. Det var den enda sadeln som jag fick med, och jag ville inte köpa en ny sadel till en häst som jag inte visste om jag skulle ha. Efter att jag hade haft han på prov en månad och jag bestämt mig för att köpa han, köpte jag såklart en ny sadel som passade. Hade märkt i slutet på månanden att han hade blivit stel på den sidan som sadeln var mindre stoppad på. Misstänkte att det var sadeln så red barbacka till jag fick en ny sadel. När han fick den nya sadeln försvann stelheten nästan på en gång, så jag trodde ju att det var bra då... Men tydligen inte
Det var ca. 4 månader sen. Idag står han pga. kotledsinflamtion han hade markeringar på 5 ställen och är behandlad på 3 ställen.
Och allting är antagligen pga. Sadeln, han har gått och snedbelastat säkert i 2 månader och överansträng vänster sidan där han sprutad...
Ja kan ju säga såhär att jag aldrig mer kommer ha en sadel som inte är anpassad och ligger bra.

Sv: Era misstag, ni inte gör om

Hade en häst som jämt kändes sned. Jag bytte sadlar till höger och vänster. Red barbacka en del. Hade massör på henne samt kiropraktor. Visst var det små skavanker på henne men hon var ju trots allt till åren.
Bestämde mig sen att åka till kiropraktor själv.
....Jag var jätte sned i mitt bäcken.

Så felet låg helt enkelt hos mig.

Så mitt råd: Kolla upp er själva också, inte bara massa dyra behandlingar på era älskade hästar.

Hade en häst som jämt kändes sned. Jag bytte sadlar till höger och vänster. Red barbacka en del. Hade massör på henne samt kiropraktor. Visst var det små skavanker på henne men hon var ju trots allt till åren.

Så felet låg helt enkelt hos mig.

Så mitt råd: Kolla upp er själva också, inte bara massa dyra behandlingar på era älskade hästar.
Ha, ha den där var ju riktigt kul:rofl::rofl::rofl:

Oj, det gäller ju att komma ihåg dem så här också...

1. Inte lita på när sadelutprovaren påstår att sadeln passar perfekt fast att känslan från hästen säger annat. Ledde till ryggont

2. Låta hästen bli småfet helt i onödan. Ledde till fång

3. Lita på veterinären fast känslan och hästens beteende säger annat. Ledde till onödigt lidande.

Det är väl det jag kommer på nu så här på rak arm. Överlag så är det största jag lärt mig på senare år att lita till mkt mer till min egen känsla. När man får en känsla av att något är fel trots att andra inte tycker det, så är det oftast så ändå. Ju längre man väntar desto sämre resultat.

Mitt största misstag är av mindre allvarlig karaktär.
Jag var så där 15 år och blev så irriterad på att min ponny alltid hade så himla bråttom hem när vi red ut. Ni vet myrsteg från stallet och jättestegen orvar på vägen hem... Till slut blev jag så irriterad att jag satte skänklarna i sidorna och röt, ja men spring då!!!! Och vad gjorde hästen, jo han stack (säkert mycket irriterad på mig) och stannade inte förrän vi var på stallplan. Där fick ju jag för att jag inte hade tålamod med hästen. Det var enda gången hästen stack så att jag inte kunde få stopp på honom. Rätt kul att tänka tillbaka på, men jag var rätt skakig efter den ridturen:rofl:

Jag kommer aldrig mer att lägga på en häst enbart ett ofodrat regntäcke. På min häst som var lite känslig i huden ledde det till en fullkomlig explosion av regnskållor som poppade upp på ett par dagar. Tog ett bra tag innan det läkte ut ordentligt och det var hemskt synd om hästen. Jag skämdes ögonen ur mig eftersom jag orsakade min älskling så mycket onödigt lidande.

Jag vet att det är jättevanligt att folk täckar med bara ett ofodrat regntäcke, och jag brukar försöka påpeka det olämpliga med detta och berätta att det kan leda till hudproblem. Det blir alldeles för tätt och hindrar huden från att andas (gäller även täcken med s k andasfunktion!).

Mitt största misstag var att nöja mig med att bara få medicin utskrivet istället för att få en ordentlig undersökning av min häst. Jag var 15-20 år och veterinärens ord var ju lag. Idag vet jag bättre..

När jag köpte min förra häst så var han snuvig och jag fick med penicillinsprutor för det. Tyckte han blev bättre, men inte helt bra. på sommaren minskade besvären, men han var förfärligt frusen och hade svårt att lägga på hullet. Men man anpassade sig ju efter hästen. Han fick en massa mat och hade täcke på så fort det var lite dåligt väder. Under flera år pratade vi med olika veterinärer, en privatpraktiserande, en på ATG-klinik och nån distriktsveterinär. Alla sa att det gick att operera och spola bihålorna, men att det inte var nån garanti för att det blev bra och att så länge hästen inte var dåligt (förutom snoret, han hade inte feber, hosta, var hängig eller nåt sånt) så var det onödigt. Han kunde få lite antibiotika när det var som värst bara.

Efter 5 år så fick vi ut en vikarie från distriktarna och han vägrade skriva ut nån antibiotika innan han gjort en bakterieodling för att se vad det var för bakterier han skulle bekämpa. Sagt och gjort... Odlingen visade bakterier som var resistenta mot 8 av 11 antibiotikasorter. Pållen fick åka til Helsingborg och behandlas med rätt antibiotika. Efter en vecka var han fortfarande snorig, dock inte lika mycket, och bihålerna var fortfarande vita på röntgen så veterinären ville avliva hästen. Eftersom detta var strax före jul och hästen inte visade några större besvär så tog vi hem honom för att fundera på det först. Och vilken tur! Nån månad senare fräste pållen ut några stora gula klumpar (som studsade mot marken :eek: ) och efter den dagen var han helt snorfri. Jag kunde plocka bort nästan allt kraftfoder och han kunde gå utan täcke utan problem. Hade varit intressant att se hur hans bihålor såg ut då, men det var inget vi kände att vi hade behov av att veta.

3 år fick hästen vara frisk, sen dog han hux flux på sommarbetet. Veterinären trodde det var hjärtat som tagit stryk av att gå med binhålsinflammationen så länge. Hästen blev 16 år. Jag vet att det inte tjänar nåt till att älta "tänk om", men TÄNK OM någon hade gjort en ordentlig undersökning med bakterieodling redan första året eftersom hästen inte blev frisk av penicillinet... Då hade min häst kanske levt idag...

Ett misstag jag gjort var att inte titta i munnen på en häst jag föjlde med en människa för att titta på. Köpet gjordes och vi körde hem hästen. Nästa misstag var att låta de ha hästen här!
Man lär sig. :(

Var ett bra tips, oftast tror man ju det sitter i hästen. Men kan man inte bli sne själv om hästen går och belastar konstigt... Har fått för mej att jag typ lutar över åt det hållet som min häst har avbelastat, det kan vara när jag går och cyklar... :crazy:

okej. Svamp får dom väl när det är varmt och fuktigt ?? En häst jag red förut fick nå knöar på ryggen och det var för att han gick med täcke på typ hela vintern, men de försvann av solen sen...

när jag var 15 år fick jag en nordis som var kött ätere å liv räd....
men det var ju så synd om honom han hadde inget spån(ligsår över allt)ingen kompis (han kunde inte ens gnägga då har det gåt långt han lät som en gris som satt fast)gubben slog han å tjejen var livräd för han..gud vad jag slet med denna häst i många år körde in å red in när jag äntligen fick knor på han så visade de sej att han hadde haft en fraktur på framknät så det bara lagrade på....så nu är han i himlen...
så nästa gång ska jag rönka allt

Vad jag har fått lära mig den hårda vägen är att prova att lyfta på hovarna innan man köper en häst. Jag ångrar inte att jag köpte hästen men det är alltid enklare att veta från början då det kostar att ta ut vet när man ska sko.

Visst kan du lixom hästar bygga sneda muskler. Men snedhet i rygg och bäcken på dig själv beror oftast på att man ramlat. Kan vara redan som liten fast man aldrig tänkt på det. Folk ramlar ju jämt. Speciellt vi ryttare.

Min kiropraktor har nu sagt till mig att så fort jag ramlar av en häst måste jag kolla upp ryggen..

(Tur att jag inte ramlar så ofta nu för tiden)
:p

Jag har nog egentligen gjort massor av dumma misstag under åren men något riktigt dumt som jag gjorde i sommras kan jag ju dela med mig av!

Vi höll på att bygga om hagarna och vi hade slitit med stolpar och tråd en hel dag och var helt slut framåt kvällen. Nä, hästarna får gå över i gamla hagen i natt också så fixar vi resten i morgon sa vi - flyttade hästarna och satte på strömmen igen (hästarna var två ston med varsitt föl som var några månader gamla).

Mitt i natten vaknar jag med ett ryck och sätter mig upp i sängen. MEN VI REV JU NER EN BIT AV TRÅDEN I DEN HAGEN!!! Upp med blixtens hastighet och ut i sommarnatten för att upptäcka att hagen naturligtvis var tom - vi byggde om hagarna just för att det var lite snålt med bete i hagen. Full panik och hjärtat slog trippelvolter i bröstet - överkörda, fastnat i taggtråd i skogen, brutit ben..... Då hör jag ett litet välbekant brummande bakom ryggen och där stod de! De hade gått ca 20 meter från hagen men stod så att jag inte såg dem, fölen låg och sov gott i det gröna gräset och stona mumsade gräs i godan ro.

Slutet gott, allting gott. Men vad jag hade gjort om jag hade orsakat någon skada på mina hästar vet jag inte. Vi hade alla änglavakt den natten!

Samma här! Fast här var det nåt mellan bäckenet och höftleden som hoppat lite ur läge
Köpte min häst efter en ridolycka för två år sedan och tyckte hela tiden att han kändes lite sned på nåt konstigt sätt. Sadeln låg bra, han stod normalt på plant underlag, men det var ändå nåt.
Nu i januari fick jag veta att det var JAG som hade varit sned hela tiden sen olyckan :D Fatta vilken skum känsla det var att sitta på hästen och känna att han faktiskt inte var så sned som jag hade trott! :rofl:

Mitt största misstag var väl att behålla en häst jag inte vill ha.

Sedan har jag gjort en massa konstigheter, som att försöka lasta en häst i en trång, mörk transport. 6 mån senare tar det 40 min att lasta:cool:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 770
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 547
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 410
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18