Era kvällsrutiner

Butterflyflip

Trådstartare
Ja, hur ser eran kvällsrutin ut? Tanken slog mig nu när jag ligger i sängen och inte kan somna och har inte haft en vidare kvällsrutin förutom att scrolla instagram typ… så nu är jag nyfiken på hur eran ser ut :D Hur gör ni för att varva ner inför läggdags? När går ni och lägger er? Tränar ni på kvällen så att ni är trötta? Läser en bok? Meditation? Serier? Vad funkar bäst för er? Har ni en fast tid som ni lägger er varje dag eller varierar det? 😴
 
Oh ja, jag har rutiner. Jag försöker att alltid ligga i sängen kl 22. Innan det har jag gått nattrastning med hundarna, borstat tänderna samt plockat fram alla kläder mm till dagen efter.

För att somna bra så äter jag inget efter kl 20 (om jag inte är väldigt hungrig såklart) och dricker sällan något efter kl 21 för att inte bli kissnödig på natten. Sover alltid(!) med strumpor, även sommartid, för det gör det lättare för mig att sova och så har jag mörkläggningsgardiner.

Jag håller inte(!) på med datorn innan läggdags och försöker lägga ifrån mig mobilen så tidigt som möjligt.

På helgerna kan det bli en timme senare med allt, men mer än så vrider jag sällan på dygnet.
 
Försöker äta sista målet tidigt på kvällen (runt 18), kort yoga de dagar jag inte styrketränar och sen i säng senast 22. Sover med tyngdtäcke då jag gillar det, har egentligen inga problem med sömnen.
 
Vet inte riktigt om det räknas som rutiner men på vardagarna har jag som "regel" att inget spelande eller annat som kräver så mycket hjärnaktivering efter 20.00 på kvällen. Jag behöver varva ner huvudet om jag vill kunna lägga mig tidigt.

Jag brukar kolla på serier eller film till typ 22.00, i sällsynta fall kan jag stanna uppe till 23 men då ska det vara något särskilt som typ nu med eurovision. Går och borstar tänderna och så innan jag lägger mig. Har jag kommit i säng "tidigt" kan jag läsa en bok ett tag, annars är det sova bums. Jag rör inte telefonen i sovrummet, där är det bok eller sova som gäller.

På helgerna gör jag som jag vill. Ibland lägger jag mig vid 22 ändå (händer rätt ofta på fredagar..) men det händer att jag stannar uppe till typ två då jag är en riktig nattuggla. Lägger mig när jag är för trött eller det börjar bli för sent helt enkelt. Min ända rutin där är att jag inte får kliva upp senare än 10 på söndagar för att kunna sova på kvällen sedan.

Jag har begåvats med att både vara nattuggla och riktigt morgonpigg så sålänge jag får sova i alla fall sex timmar per dygn så är det inte så noga när det sker.
 
Mina ”rutiner” är sämst. Tv-serier/film eller Tv-spel, och på det lite mobilsurfande precis innan läggdags. Jag äter dessutom ibland sent, inga problem att äta middag kl 22 och lägga mig direkt efter :cautious: Ibland har jag bättre rutiner, äter tidigare och stänger ner skärmarna ca 1h innan läggdags, och lyssnar på musik för att komma till ro.

Lägger mig vanligen vid 01. Har inga problem att somna och sover oftast helt ok.
 
Äter ofta middag sent, inte sällan vid 20-tiden. Runt 21:30 borstar jag tänderna och duschar, och ligger i sängen runt 22. Ligger och pratar en stund, lyssnar på nån favoritpodd i en kvart-halvtimme. Spelar ett mobilspel en stund, ett lugnt spel som är betingat med kväll/sova. När jag ställt väckningen (appen SleepCycle, rekommenderas starkt) och släckt lampan somnar jag oftast på 4-5 andetag.
 
Rutiner vet jag inte, mer vanor.

Är sällan klar/hemma förrän 20, (hästen, agilitykurser, jobb, egen träning) då har maken fixat mat. Vi äter framför nåt underhållningsprogram på teve, sen diskar jag. Brukar komma i säng vid 22, sen en timmes lyssna på bok, spela Wf, läsa på Buke, Fb mm. Försöker släcka 23, men ibland blir det senare. Somnar gott och sen ringer alarmet 6.30 🥱
Är kvällsmänniska och tycket att före 7.30 är natt, och innan 23 är tidigt att lägga sig🥱
Ibland önskar jag att jag var morgonmänniska, en sån där som studsar upp och får undan saker på morgonen, men det är helt mot min natur, hela kroppen protesterar 🤷‍♀️
 
Jag har en ambition om att ligga i sängen vid 21 men det händer väldigt sällan.
- Stallet, kommer oftast hem kring 20-21 (oftare kring 21)
- Äta något mellanmål om jag är hungrig (äter middag innan jag åker till stallet)
- Borsta tänderna
- Ligger i sängen och kollar på mobilen alldeles för länge
- Somnar senare än jag borde..

Om jag varit i stallet tidigare så jag är hemma under kvällen kollar jag oftast på film eller serier. Fastnar i soffan så det blir senare än planerat även då🙈

Appropå mat så sover jag uselt om jag är hungrig. Jätteviktigt med ett mellanmål precis innan läggdags!
 
Har vissa sömnproblem så försöker hålla rutinerna.

Efter solnedgång på sommaren endast levande ljus. (På vintern från 19. Kan tummas på om jag diskar eller är i badrummet.) Ingen höjd puls och inget sött efter 19. Två stora koppar koffeinfritt te (alternativt en kanna). Får lov att ha dator och mobil i night mode på gulaste ljuset, men undviker: nyheter, jobb, väldigt bra film/serie/bok mm. Allt som kan röra upp känslor.

När jag väl är i säng efter badrumsrutinen så gäller en stunds youtube alternativt podd+lägga patiens. Sen mediterar jag eller lyssnar på specifikt lugnande podd eller youtube. För det mesta fungerar det men om jag inte kan somna har jag i alla fall en mysig stund.
 
När vi köpte nya lägenheten satt en TV i sovrummet. Så rutinen just nu är att slå på morden i midsummer när vi lagt oss i sängen. Jag varvar ner direkt, efter 30 min stänger TV´n av sig och det är nästan alltid jag redan somnat då.
Kvällen efter får man slå på samma avsnitt, men börja en liten bit in i programmet.

Det trodde jag aldrig om mig själv(hade inte ens en TV i massor med år), men det lirar faktiskt bra.
 
Rutiner och rutiner...

Jag är kvällsmänniska och min hjärna funkar som bäst mellan 19 och 23. Därför är det full aktivitet på mig på kvällarna när jag läser, skriver, stickar, promenerar, planerar, tvättar, gör storkok etc. Middag äter jag mellan 18-21 beroende på om jag är i stallet den kvällen och hur pass sent jag kommer hem.

Runt 23-tiden inser jag att jag snart borde gå och lägga mig. Ibland kan jag till och med bli akut trött då. Har försökt att införa som rutin att jag tvättar mig och borstar tänderna när jag bestämt mig för att inte äta mer den dagen, men det glömmer jag bort de flesta kvällarna. Så under stort motstånd från min hjärna försöker jag varva ner och förbereda mig för att sova.

Jag försöker tvinga mig att vara i säng senast 23:30 men oftast blir det runt 23:45 och jag släcker runt midnatt. Har jag tur somnar jag inom fem minuter med det brukar oftast ta en kvart.

När jag inte ska upp till jobbet dagen efter följer jag min naturliga dygnsrytm och är uppe till 01, då somnar jag nästan alltid inom ett par minuter.
 
Jag kommer hem från stallet ca 21 och då äter vi middag. Sedan tittar vi på något avsnitt ur någon serie tillsammans. Jag måste alltid äta på kvällen för att inte vakna hungrig så jag brukar trycka i mig en gurka eller liknande :p runt 23. Ca 23.30 brukar vi påbörja sänggåendet med tandborstning, hundrastning osv. I säng runt midnatt och somnar direkt. Vaknar klockan 7 på morgonen.
 
Först hygienrutinerna för mig och barnen, ibland ett kort TV-program, ofta en bok i 30 minuter vid 21 eller 21.30, absolut inget att dricka efter 19.00. Min DreamStation på runt 22-22.30 och sedan är sömnen ett faktum några minuter senare. Då vaknar jag utvilad vid 06.30 och om det är sovmorgon kan jag möjligtvis ligga kvar till 07.30 innan energin i kroppen kräver uppstigning och start av dagen.

Alla avvikelser kostar på, så därför är rutinen viktig. Absolut inte kvällsmänniska efter jag fick min behandling. Och innan sov jag nästan inte alls, även om timmarna i sängen blev ganska många.
 
Senast ändrad:
Ja, hur ser eran kvällsrutin ut? Tanken slog mig nu när jag ligger i sängen och inte kan somna och har inte haft en vidare kvällsrutin förutom att scrolla instagram typ… så nu är jag nyfiken på hur eran ser ut :D Hur gör ni för att varva ner inför läggdags? När går ni och lägger er? Tränar ni på kvällen så att ni är trötta? Läser en bok? Meditation? Serier? Vad funkar bäst för er? Har ni en fast tid som ni lägger er varje dag eller varierar det? 😴
Har inga (utom att jag borstar tänderna såklart), lägger mig lite olika tider.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 653
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 751
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 887
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 144
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp