Sv: era hästars vardag
En utmärkt vanlig dag i vår-vinter-tid.....
(Skäck-Kalles vardag)
7.00 - grindöppnare serverar "lathö-frukost"
9.00
Godmorgon husse! :smirk: *gäspar stort*
(å alltid ska han pussas, usch, vad patetiskt..fast..kaffesmak är rätt gott ändå)
Aha!
Nu blev jag glad! Tårtan är med! (gårdens hund), då blir det roligt! Slipper tydligen dressyrarbete idag! Det verkar bli en tur neråt sjön! Tjoho! (good bless the snow...dressyrbanan fortfarande översnöad..)
(men allvarligt...chaps? tror han att han är en cowboy eller..)
TÄNK, om han köpte mig bara för mina fläckars skull??
Näe förresten, han säger jämt att han gillar mig så mycket...det KAN inte vara så enkelt.
11.30
Kolla, här kommer husse på traktorn, och på flaket med höbalarna står Tårtan, och tror han ÄGER stället..(löjligt...) Det gör ju JAG, och Ledar-Faster!
Vi tar alla en galopp bredvid traktorn, - Först till kvarn!
12.00
Hur KAN man bli så skittrött av ingenting? Vi sover middag i en stor drös här allihop efter lunchen. Turas om att stå vakt..Det KAN ju komma en varg eller nåt..
14.00
Men, nu är han ju här igen, och tar ut unghästen..(blir rätt svartsjuk
)
Var ska DOM nånstans...?? Jag följer med till staketet och bligar efter dom så länge jag kan se dom.
HA, vicken ful bomlös SADEL han har
Vicket nucko, han har inte ens en redig SADEL.. HO HO
Husse påstår att han håller på att muskla sig...tveksamt...han ska inte komma här och komma....JAG har den största bakbensmuskulaturen...DEN tar det tid att bygga upp, så de så!
Snygg sadel har jag också!
*passar på att leka nån timme med de andra unghästarna, de är ROLIGA*
!6.00
Mm. Gott hö igen. Äter - sover middag. Men hupp, vicket liv, nu kommer shettisbrudarnas tonårsungar från skolan och ränner runt med skottkärror o grejer.
Å sätter på Energy på radion
Tusan vicket skrammel, (man börjar väl inte bli gammal?)
Å kolla här, Nilsson och Nilsson Jr. hämtar nordisarna...och vagnarna...de bara ställer upp sig mellan skaklarna, vem vet, det kanske är kul att bli körd??
17.00
Nu kommer de SMÅ vagnarna fram, och shettisarna är ute med Fröken åttan och Fröken Nian. Alltså, varför måste manarna FLÄTAS?? Undrar om det har nåt med själva körtekniken att göra.
Dom där ROSA pannbanden...uäää, till en fux...snacka om att det skär sig...har dom ingen SMAK eller...
Hm..det är mycket man funderar över.
Skönt att bli av med dom, om sanningen ska fram. Fast jag blir lite livad av det hela, bäst jag tar mig en galopptur runt hagarna..
19.00
Pust pust...Ledar-Faster har fått för sig att snön har smält undan, så fjolårsgräset har kommit i dagen i andra änden av hagen...hela flocken rör på sig i en halvmeter tungsnö...pust pust....och jag får ju springa dubbelt så mycket som alla de andra...för jag är ju liksom....vallhund...måste kolla så inte nån åring kommer efter och blir kidnappad av nån vår hungrig SKOGSNALLE.
Vi HITTADE, faktiskt gammalt gräs!!
Ledar-Faster kan vara en riktig gammal surkärring, men nosen och intuitionen fungerar än! Det är vi alla tacksamma för!
Vilket kalas!
(fast...vi blev rätt pruttiga i magen allihop, lite ONT faktiskt
)
21.00
Ah...mer hö..och kraftfoder! Gu, va gott!
Skönt o lugnt, vi står alla i våra boxar o njuter av läckerheterna.
(*tack o lov, tonåringarna borta o radion av, det är bara vårt tuggande som hörs...*)
Särskilt glad idag, jag har förhandlat mig till en ny plats i stallet, eftersom jag blivit KÄÄR i det nya stoet som kommit!
Bara MÅSTE få stå bredvid henne!
Kolla vad hon viftar med ögonfransarna...
(härligt att känna att vårhormonerna funkar...)
Husse hade inget val egentligen, för jag vägrade flytta mig från hörnboxen, så det var lätt..
02.00
Ah, vad hör mitt ena öra utifrån skogen?
Ett grindöppnarljud....Sist till natthöet är en segpropp!!