era hästars vardag

Sv: era hästars vardag

Tja - bekvämlighet eller prisfråga.

Det står 22 hästar på anläggningen - det är inte fysiskt/praktiskt genomförbart att bära ut vatten till så många hästar varje dag.

Det har varit minusgrader i flera månader - så i såna fall behöver man ha frostfritt vatten i hagen, det finns det inte ekonomi till då vi har ca 15 hagar - hästarna går i vissa fall ensamma i hagen, två och två eller max fyra tilsammans. Många hagar = många "thermobars". Det är också några minuters promenad till de hagar som ligger längst bort.

Eftersom de bara går i hagen ca 7 timmar klarar de sig utmärkt utan vatten under dagen på vintern, när det är plusgrader har de vattenkoppar i hagarna.

JAG vill personligen inte ge hö utan att hästen har tillgång till vatten - tycker att det är för stor risk för negativa effekter när de slänger i sig höet utan att ha druckit på flera timmar och inte får vatten på några timmar till.

Dessutom - jag bor i Stockholm och har en stallhyra på ca 4.000:- - och med allt annat som kommer till, försäkringar, träningar osv - så är jag uppe i nästan det dubbla i månadskostnad för hästen. Det innebär att jag jobbar HELTID.... jag kan inte springa tvärs över en gårdsplan med en kanna vatten en gång i timmen.

/Dobben
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: era hästars vardag

-Gäsp..vaknar vid halv sju när "stalledrängen" kommer insläntrande i stallet,får mitt ensilage och efter en liten stund kommer det goaste..min burkmat!!! kissar lite o sover en stund till..slammer slammer vaknar av att utsläpparen kommer o lägger på mej mitt täcke klockan är åtta...mmm vackert väder idag,ner till hagen,busar lite med Mona,hälsar på Ville som e min granne,käkar mitt lunchhö,njuter i solen och sover en stund,mera bus med Mona..oj där kommer matte..HEJ!! in i boxen lite att tugga på o ut på en härlig runda i skogen åter i hagen igen,hälsar på Ville..han e kul..skulle nog kunna tänka mej att dela hage med honom!! Jaha då var de dax att gå in klockan e strax efter fem..ååå jag e hungrig!!! MAT!!!! skönt att komma in ,sover en stund till,plockar lite i resterna på golvet,hälsar på boxgrannen,försöker bita Busan i rumpan när hon går förbi..hehe...nu e de kvällsmatsdax..gott o där kom burkmaten igen GOTT!!!,ja nu e de natt..klockan e ungefär halv tio....natti natti..:smirk: ;) :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: era hästars vardag

på vardagarna:
06.00:ut i hagen hö ca 3 kg..
07.00:kr**ft pluss grön 200 g,kr**ft groov 200 g, lusern 200 g o betfor 200 g
+påfyllning av höt
14.30-15.30:middags hö ca 2 kg
1700-18.00:ridning
20.00-22.00:insläpp kvällshö 4-5 kg(finns alltid kvar lite på morgonen)+samma kraft som morgonen

på helgen är allt desamma förutom att han får krafften
innan utsläppet o att ja rider oftast mitt på dan..

på sommaren är han ute dygnet runt o får kraft efter ridning om det behövs..
 
Senast ändrad:
Sv: era hästars vardag

Hos mig är det väl ungefär så här:
8:00 Frukost Hö + Kraftfoder
ca 10:00 Utsläpp + Lite hö i hagen
14:00 Fodring hö+kraftfoder i hagen (har bara två så det funkar ;) )
15:00-16:00 Ridning eller longering,tömkörning m.m. Ut i hagen igen efteråt.
ca 19:00 Insläpp Hö+kraftfoder, "nattning"

Ungefär så är det väl, men det varierar ju, på sommaren t.ex rider jag mkt senare o.s.v...:D
 
Sv: era hästars vardag

06.00-08.00 Fodring,Utsläpp (fritt på hösilage under hela dagen)
18.00-20.00 Insläpp, fodring
 
Sv: era hästars vardag

axel skrev:
Hur mkt hö får de på "kvällen"?
Det är många timmar till frukosten.

jobbade i ett travstall (säger inte att det är så här i alla travstall) Där fick hästarna mat vid typ 6.00 knappt 1 kg hö, 2kg havre
sen mockade vi osv, började ta in hästarna för körning nån gång på fm, sen togs resten i vid två till tre, skötes om, lindades och täckades osv.
15.30 Fodrades med två kilo havre, rätt mycket betfor och kanske fyra kilo hö, nån fick kanske mer hö men inte mycket (dom åt ändå inte upp det...sas det...)
Vi slutade jobbbet vid fyra (eller när vi var klara, brukade snarare bli fem) och sen TROR jag att dom (tränarna som bodde där) gav hästarna havre en gång till senare men jag är inte säker, isåf två kilo till.
Fast dom hade iaf väldigt fina stora hagar.

Här kan man snacka om långt till frukost (och mycket havre/lite hö). Vet en annan kille som oxå hade travhästar som fodrade det sista kl 18.00, fast dom hästarna fick väl åtminstone 6 kilo på kvällen och 2 på morgonen.

OBS! Tror verkligen inte att alla som håller på med travhästar gör på detta vis.

i mitt stall har vi det så här:

ca 06.30-07.30 hö 2 kilo + kraftfoder
runt 09.00 ut ett par kilo hö/var ihagen
in på em mellan 15.30-16.30 (senare ju längre fram mot sommaren vi kommer) Hö 3-4 kilo +kraftfoder
vissa hästar en extragiva med krafftfoder mellan 18.00-18.30
runt 21.00 3-4 kilo natthö +kraftfoder.
Rider gör vi när vi har tid, jobbar väldigt olika (jag är höggravid och rider inte alls...)
 
Senast ändrad:
Sv: era hästars vardag

I "vårt" stall på tre hästar där min älskling står har vi ung. så här: (berpr helt på hur vi har i skolan)

utsläpp å hö i hagen, kraftfoder: i snitt 7.30. vissa mornar runt 5.30 då vi måste tidigt till skolan, vissa gånger senare typ. 8.30.

mellanmål: ca. 14 tiden. helt beroende på när de blivit utsläppta!

Mellanmål: ca. 17-18 tiden. När det var mörkt i höstas ville de komma in denhär tiden. men nu då det är just står de ut längre.

Insläpp: ca. 8 tiden. Ibland får de då nattmat+kraftfoder direkt, eller så nån gång mellan 9-9.30.

Jag brukar rida ca. 5 tiden då jag är ledig. Tycker att det går bäst så..hästen brukar vara lite slö mitt på dagen och vill helst vila ifred! Annars är min häst vardag ganska bra, hoppas jag! hade jag haft eget stall och inte måste köra dit skulle han få vara ute längre och få nattmaten senare.
 
Sv: era hästars vardag

Min hästs ungefärliga dag:

6.00:frukost krafftfoder.
mellan 7.00-9.00: Ut i hagen, hö så länge det är snö och minusgrader.
ca 12.00: hö i hagen nästan alla dagar
mellan 16.00-18.00 insläpp. krafftfoder och hö.
Nån gång på em rider jag eller någon annan form av motion.
22.00 kvällsmat. krafftfoder och massor med hö!
 
Sv: era hästars vardag

Morgon, runt 07.30-08.00 Kraftfoder och lite hö
Utgång runt 08.00, hö i hagen samt halm. Vi har alltid halm i hagen för dem att äta nu när det är snö ute. Alla tre går tillsammans i en ganska normalstor hage.

Någon gång under eftermiddagen tar vi in dem, ryktar och sköter, rider.
Efter det får de gå ut i hagen igen och får då mer hö.
Sedan mockar vi, städar och sådant som ska göras, hästarna går in vid ungefär 20.00-20.30 och får då kraftfoder och hö.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: era hästars vardag

ca 7.00 - Frukost, hö + kraftfoder
ca 9.00 - utsläpp, lite hö i hagen.
ca 14.00 - Insläpp, lunch (hö)
ca 15-18.00 - mockning,ridning,hantering ev träning på ridskolan :p
ca 19. Kvällsmat hö + kraftfoder
ca 21.00 - vi släcker och nattar.

Sommar:
Går ute på natten SÅKLART!
Får i början lite hö på kvällarna
i sommarhagen, men det är inte
ofta dom äter upp d *suck* :bump:
 
Sv: era hästars vardag

Mellan halv sex och halv sju. Kornkross och utsläpp i hagen. 5 minuters stegrande och lekande. Sedan ca. en timmes ätande följt av lek. Vilande i ett soligt hörn eller i uteboxen vid dåligt väder. Så fortsätter dagen med vandring till maten, vattenkaret, skogen, fältet. Spring, lek och vila. Mitt i allt detta dyker ibland en människa upp och flyttar mig från hagen för en ridtur. Kl.21-22 insläpp till en box med kraftfoder och ensilage. Så följer en natt av växelvis liggande, stående och ätande. Oftast är jag djupt sovande när det är dags för utsläpp.

Hälsning Mille
 
Sv: era hästars vardag

-knapplån-

Vi har fyra hästar i stallet,två egna, två inackorderingar.
06.00 får de frukost, hö+kraftfoder i olika varianter.
07.30 Går dom ut i hagarna, två st går ensamma o två st går ihop. Självklart har de vatten i hagen! jobbigt klart nu på vintern när man får släpa vatten till alla, men det är smällar man får ta...:smirk:
14.00 ger nån dom lunchö
17.00 tar vi in dom, ger eftermiddagsmaten, rider, borstar, pysslar, sen när vi är klara ger vi dom lite hö.
21.00 kvällsfodring, hö+kraftfoder

ja, det var hästana i vårt stalls vardag
 
Sv: era hästars vardag

äter, vilar, dricker vatten, slickar på basiblocket och saltstenen..
i blandad ordning..

hon går på lösdrift :):cool:
 
Sv: era hästars vardag

ca 07:00 Morgon mat
08:30 utsläpp
14:30 intag + lunch
mellan 15:00 och 19:00 ridning
20:00 kvällsmat

Lite olika på helgerna då ;)
 
Sv: era hästars vardag

06.30 - hö fodring
07.00 - kraft foder, havre
08.00 - utsläpp
ca 13-13.30 - insläpp + mat havre & hö
17.00 - kraft foder, havre
21.00 - hö fodring
sen brukar jag rida nångång mellan 16-18
 
Sv: era hästars vardag

Mina: ute dygnet runt, mat dygnet runt.... rids nån timme om dan, borstas o pysslas med en timme... that´s life... :D
 
Sv: era hästars vardag

Utdrag/citat ur boken "Hästhållning i praktiken" av Mats Mellberg:

"Kentucky horse farm i Amerika var en upplevelse att besöka. Där fanns 400 hästar i träning, 1000 m träningsbana under tak, egen auktionshall och munderingsbutik. Stallarna var luftiga och öppna ända upp till taknocken, stallgångarna så breda att det gick att skritta hästarna inomhus. Ja, där fanns allt utom automatiska vattenkoppar. 400 hästar som ska vattnas med hink varje dag!
Jag frågade stallchefen varför. Han tittade på mig förvånat och svarade:
"Då ser man ju inte hur mycket dom dricker."
Där fanns i stort sett obegränsade resurser, men det var hästarna som kom i första hand."


Slut citat/utdrag ur boken.
 
Sv: era hästars vardag

06.00- frukost, kraftfoder
07.00- ut i hagen, hösilage
13,00-hösilage
17,00- kraftfoder, hösilage
ridning, körning eller dyligt
21.00- hösilage
 
Sv: era hästars vardag

jag har ingen häst för tillfället, men jag kan berätta hur min foderhäst hade det när jag hade honom.

mellan 06.00 och 08.00 fíck hästarna sin frukost och sedan komma ut i hagen. fick även mer hö i hagen direkt på morgonen.

mellan 14.00 och 16.00 fick de middagshö.

någon gång efter det kom jag och tog in "min" häst. borstar och pysslar ca 30-60 minuter vanligt vis. rider i ca 1-1½ timma. ofta dressyr kombinerat med en 30-45 minuters uteritt eller klättring.
efter ridturen fick han efter-ridtur-mat. vid kallt/rått väder fick han stå inne och torka och tugga på lite hö medan jag mockade.
eftersom mconingen bara tog 5-10 minuter pysslade jag lite mera med honom efter det. om man var jättesvettig fick han stå kvar inne när jag gick hem. tog då in hans kompis i stallet som sällskap. annars fick han gå ut med täcke på oftast.
men om det var vackert väder fick han gå ut i hagen till sina kompisar.

19.00- 21.00 blev hästarna intagna och fick kvällsmat men oftast innan 20.00.
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 709
Senast: fio
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp