era hästars vardag

Sv: era hästars vardag

Kl 6-9 (:smirk: ) Hästarna släpps ut och får hö i hagen
Kl 12-13 Hö i hagen
Kl 17-18 Insläpp, hö + kraft
Kl 21-23 Nattas med hö

Rids eller tömkörs 5-6dgr i veckan, antingen på förm eller efterm. Stretchas efteråt. När han inte arbetas så är det pyssel, borstar, rycker man osv. Några ggr i månaden åker vi iväg på träning/tävling.

Framåt våren får de insläppshöt i hagen och går in lite senare. Någon gång i maj brukar de gå ut på bete och går ute dygnet runt.
 
Sv: era hästars vardag

Intressant tråd:)

Okej, dom kommer ut kl 06:00. Får kraftfoder inne i stallet och sen går dom ut i hagen och där har dom fri tillgång till hösilage.

Sen är dom helt själva med höet tills jag kommer hem ca 16:00. Då Blir det att hjäpa matte att mocka hagen genom att välta kärran gång på gång:rofl:

17:00 är det middag.

ca 18:00 blir det rykt av båda två och när det är klart blir det ridning/körning.

21:30 är det dax för att komma in (om dom hunnit vara ute efter träningen) och få kvällsmat.

Känns lite tomt:/ Kanske glömde ngt..Men men:)
 
Sv: era hästars vardag

Dobben skrev:
Tja - bekvämlighet eller prisfråga.

Det står 22 hästar på anläggningen - det är inte fysiskt/praktiskt genomförbart att bära ut vatten till så många hästar varje dag.

Det har varit minusgrader i flera månader - så i såna fall behöver man ha frostfritt vatten i hagen, det finns det inte ekonomi till då vi har ca 15 hagar - hästarna går i vissa fall ensamma i hagen, två och två eller max fyra tilsammans. Många hagar = många "thermobars". Det är också några minuters promenad till de hagar som ligger längst bort.

Eftersom de bara går i hagen ca 7 timmar klarar de sig utmärkt utan vatten under dagen på vintern, när det är plusgrader har de vattenkoppar i hagarna.

JAG vill personligen inte ge hö utan att hästen har tillgång till vatten - tycker att det är för stor risk för negativa effekter när de slänger i sig höet utan att ha druckit på flera timmar och inte får vatten på några timmar till.

Dessutom - jag bor i Stockholm och har en stallhyra på ca 4.000:- - och med allt annat som kommer till, försäkringar, träningar osv - så är jag uppe i nästan det dubbla i månadskostnad för hästen. Det innebär att jag jobbar HELTID.... jag kan inte springa tvärs över en gårdsplan med en kanna vatten en gång i timmen.

/Dobben

Jag vet inte hur många minsugrader ni har det i Stockholm. Men våran hink höll sig isfri t.o.m -12. Kanske han bli en mkt tunn hinna is men sen kommer en mule ner i vattnet och den förvann..

Ett hemmagjort men bra alt. till dessa uppvärmingsbara tunnor;
Man bygger en "låda" i trä som passar hinken. Insidan av denna låda klä man med isolering. Lådan ska vara byggd på så sätt att hästarna inte kommer åt isoleringen och att inge kyla kommer in.

Man kan även utvecka detta genom att bygga en konstruktion i metall som är formad som hinken. Mellan hinken och metall konstrutionen sitter en värmekabel trädd runt i några varv. Sätt på värmekablen och vips så håller sig vattnet isfritt ända ner till ca -26 grader! (Men kom ihåg att aldrig någonsin låta hästarna vara ute i hagen om det inte är en hink i denna låda, nyfikna hästar sätter nog mer än gärna tänderna i värmekablarna:/ )

Och våga inte ens komma och säga att detta inte skulle funka, min händiga farsa kom på detta och jag använder det till mina hästar. Dom har nu alltid isfritt vatten. Jag bor i norra Norrland, lika kallt som helvetet är varmt;)
 
Sv: era hästars vardag

07:15 (09:00 helgdag) utsläpp vatten + höensilage :p
17:00 höensilage :love:
19:00 alt. insläpp vid skötsel m.m. :bump:
20:00-21:00 höensilage + ev. tillskott morötter, havre alt. insläpp + betfor :cool:
23:00-24:00 vatten + höensilage alt. insläpp för natten + betfor :eek:
 
Sv: era hästars vardag

Tre hästar i stallet, varav två är våra.
Släpper ut alla 3 vid 6, kraft i hagen (de går i varsin hage som ligger i anslutning till varandra = kan hälsa och "kela" med varandra) + vatten. Går sedan och hittar sin rullningsplats, rullar några ggr och går sedan och äter hö (fri tillgång). Sover, äter, busrusar till och från under dagen. Vid 18 på vardagarna kommer småmattarna och sköter, gosar och rider, allt ifrån skrittpromenad (ngn gång i veckan), ridbanan eller rider ut. Mera gos och skötning, sedan är det nattinatti vid 20 ca, då får de kraftfoder (havre, korn, osv) + hö. På helgerna (var 3:e helg) kommer de ut samma tid när jag har helgen (senare de andra helgerna...) + att småmattarna rider på dagtid lördagar och lektion kl. 14 på söndagar. Blir natuligtvis mer tid till gos och ans på helgerna.
Hästarna är en d-ponny på 21 och ett halvblod på 22, som gärna skulle få gå ute dygnet om ifall det bara var större hagar + vindskydd......!(inte mitt eget stall....)
 
Sv: era hästars vardag

ca 07.00 frukost (hösilage, havre, soja, mineraler, morot äpple)
ca 08.00 utsläpp
ca 12.00 lunch (hösilage)
ca 15.30 insläpp (Hösilage, betfor, soja, e-vit, kiselgur, morot ,äpple
ca 20.00 hösligae

hon gör ingentin är dräktig i 9 månaden.
 
Sv: era hästars vardag

Kl*
I mitt stall bor mor och son (2 år).
Morgonen börjar vi 7 tiden med att simba börjar slå med sin ena vattenspan i väggen så att matte som vill sova inte kan det.
Ca en 1/2 time senare har matte fått nog och går sömnigt upp och hästarna kommer ut i hagen och äter av höt som jag la ut i hagen kvällen innan.

Under dagen äter vi hö gräver i snön efter nåt gott, står och solar och cilla grinar på sin yglig som kan vara lite för enveten i bland och vid 11tiden kommer det en tant som bor i huset brevid hagen kommer ut med bröd sedan blir det lite spring i hagen så hunden skäller och i bland så kommer det ryttare som rider förbi och då måste vi oxå springa så vi får fart på dom andra hästarna :p .

Nån gång under dagen kommer matte och skall pyssa om oss och så får vi komma ut antigen rids cilla och simba får gå som handhäst eller så får cilla komma ut på en promenad antigen uppsuten eller vid hand medans simba tömkörs eller får gå på vanlig promenad, sedan ut i hagen.

Vid 8,9 tiden får vi komma in och då får vi mer hö och lusern och om vi har fått nytt spån måste cilla rulla sig det första hon gör och när dom har ätit en stund så lägger dom sig ner OCH mummsar hö.

Om matte har varit ute och kommer hem mitt i natten så brukar hon komma in och störa oss med att tända så att man måste blinka en massa innan man ser nått men matte brukar inte stana så länge.

Kram

Kram
 
Sv: era hästars vardag

:smirk: Min häst får blötmat betfor+kraft grund+b-vitaminer ca kl 7
sen ut i hagen där dom får hö å vatten i hagen självklart
lunch mellan 1-2
sen kommer jag hem och rider vid 3-4 tiden
sen kvällsmat vid 5-6 tiden det består av hö och betfor+kraft grund och b-vitaminer:cool: är det bra att ge hästen raps olja? isf hur mkt ska jag ge min häst? han är en c-ponny å väger 313 kg jag ger honnom b-vitaminer betfor 4 dl kraft grund 4 dl...

Tacksamm för svar:bow:

/JAG :)
 
Sv: era hästars vardag

Morgon fodring kl 06.00 kraftfoder
Utsläpp 06.30 dom går två och två i i stora finahagar och har fri tillgång på hö. På vintern får dom vatten i hagen på morgonen och nytt vatten vid lunch om det är fruset.
Mockning av 6 boxar och ställer i ordning allt foder till em. När stallet är klart bär det av till jobbet 08.00

12.00 vatten och tillsyn av mormor och morfar (hö har dom)
16.30 Insläpp fodring kraftfoder + hö
Hästarna tränas ryktas, lindas och täcks.
21.30 fodring kraftfoder + hö ca 6kg/häst
Dom har alla hö kvar på morgonen får hö i höhäck inne.
Tycker det är super att ha hästarna på fri tillgång på hö. Dom är lugna och fina vid fodringarna då dom aldrig är hungriga.
/M
 
Sv: era hästars vardag

såhär för det mesta:

06.00 morgonfodring
07.00 utsläpp (08.00 på helger)
17-18 intag
17-20 mockning, ridning etc.
19-20 kvällsfodring med hö som räcker hela natten
 
Sv: era hästars vardag

Min pålle är seniorhäst och rids lätt/promeneras ca 3-4 dgr per vecka, hans dagar ser ut ungefär så här:

ca 07.00 Frukost med kraftfoder och hö
ca 09.00 Ut i hagen med hästkompisarna (3 st)
ca 13.00 Hö ute i hagen
ca 18.00 Kommer in och får hö och kraftfoder
Mellan 18-21 mockar jag, borstar/pysslar om, rider/promenerar och blandar mat. De dagar jag rider/promenerar får han det mesta av kraftfodret tillsammans med den sista höfodringen istället för när han kommer in.
ca 21.00 Kvällshö (den största högivan) och släcker i stallet

På helgerna ser det oftast lite annorlunda ut, t.ex så ser jag till att rida på dagtid istället för på kvällen annars är det inte så mycket som skiljer. De dagar han går bara går i hagen och inte rids försöker jag pyssla lite extra med honom. Vad han gör i hagen på dagarna har jag inte riktigt koll på men busar säkert lite med kompisarna och de senaste dagarna har han säkert njutit av det soliga fina vintervädret.
 
Sv: era hästars vardag

6.30: kraft och hö
8.00 utsläpp
12.30 hö i hagen
15.30-16.30 tas in och ryktas, sen promenad/tömkörning/ridning
17.00-18.00 tas in ryktas, spolar ben, ut i hagen igen om klockan är mindre än 17.45.
18.00-18.30 insläpp, kraftmat och hö
22.00-22.30 mkt hö och lite morötter.
 
Sv: era hästars vardag

Hej, det finns ca 22 boxar uppdelat på två stallbyggnader i "våran"
del står det 11 hästar! Vi har även ridhus och paddock.

det funkar ungefär så här:
Kraftfoder inne kl 0630
Utsläpp med hösilage ca 0700
Lunch hösilage kl 1200
Middag inne el ute (äg bestämmer) kl 1700
Kvälls mat 2100

jag rider/pysslar från 1830 vardkvällar
lektion en /veckan

i hagen har vi delat upp per stallbyggnad!
rasthagen är som två fotbollsplaner ungefär:banana:
hej då!
 
Sv: era hästars vardag

06 = hö + kraftfoder
08 = utsläpp + hö
13 = lunchfodring hö

emellan 16 - 20 så rider jag, mockar, borstar och allt annat som ska göras.
20 är det insläpp, kraftfoder och hö.

22 = största högivan, nattning och släckning.
 
Senast ändrad:
Sv: era hästars vardag

07.00 ca frukost kraft,hö
08.30 brukar jag komma och rida och sånt
10.00 ut i hagen
13.00 lunchhö i hagen
18.00 kommer in och får middag hö,kraft,mineraler
22.00 nattmat, hö kraft

han står på halm
 
Sv: era hästars vardag

06:00-08:00 Kraftfoder, på med täcke och ut i hagen
nån gång här emellan så rider jag
19:00-21:00 komma in från hagen, kraftfoder och Godnatt...

(Fri tillgång på hösilage dygnet runt)
 
Sv: era hästars vardag

Så här är det hos oss på vintern med 20 hästar:

Mellan 7-8 på morgonen får de kraftfoder och hö.
Nästan alla utom min älskaling står där och stampar och för oväsen när man kommer, men hon är så himla snäll och bara väntar. :love:
Sedan släpps de ut i hagen där de även får sin lunch.
Vid 7 tiden på kvällen tas hästarna in (de som är kvar i hagen) och då får de mera kraft och hö.
Jag är ofta väldigt sen så jag brukar ge henne extra hö till natten innan jag går hem.
Då har jag förhoppningsvis hunnit rida iallafall en timma.
Jag rider 6 dagar per vecka.

Min häst och jag är bästa kompisar och vi har ett väldigt speciellt förhållande! :love: :love:
 
Sv: era hästars vardag

Har ingen egen häst så får köra med sköthästens shema.

07.30: Kraftfodring inne

08.00: Utsläpp och hö i hagen

Går i hagen fram till

16.30: Rider en sväng på 40-60 minuter.

18.00: Kraft + hö fodring.

Sen är det nattnatt..:p
 
Sv: era hästars vardag

Om jag jobbar ser dagen ut såhär

05.00 God morgon världen, kraftfoder i boxen, utsläpp och hö i hagen
11.00-12.00 Lunch
17.00-18.00 Middag
21.00-22.30 G'natt, kraftfoder i boxen och kvälls hö

Motion någon gång mellan lunchen och G'natt ibland på morgonen innan lunchen. När jag är ledig går dom ut vi 7.00..
 
Sv: era hästars vardag

07.00 Fodring; hö och kraftfoder
08.00 Utsläpp
15.30-16.00 Insläpp; fodring; hö och kraftfoder
någonstans här emellan rider/tömkör jag
22.00 Fodring; hö och kraftfoder
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 702
Senast: fio
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp