Era hästar!

Sv: Era hästar!

Det skulle nog vara passen, eftersom han inte har den intränad.
Fast han är född femgångare har han ingen pass.

Ingen alls, han har väldigt bra separerade gångarter och är lättväxlad, fastän galoppen gietvis kunde vara trevligare att rida i :smirk:

Traven har vi inte hittat än. Liiiite tölt kan vi få till ibland! Pass kan hästen men inte matte... :angel:

I dag ingen, passen sitter som en smäck den också ;) Men tidigare har det varit tölten, och det är snarare SIS än hästen.

tölten har de varit lite problem med. den har varit ren och så men det har gått i lååångsamt tempo. Nu är det inte så längre=)

så jag vet faktiskt inte=) skritten är väl inte den bästa. han ökar hellre än att länga steget. men det ska de bli ändring på!=)

kanske ska tillägga att jag inte räknat med passen=) Han har inga problem med den men vi har inte tränat den alls. har provat lägga han typ 2 ggr. har gått jättebra, men inte med nått jättetempo. men en sak i taget=) han e ju bara en bäbis=)

Det här låter säkert lite konstigt, jag bara undrar,

vilken gångart är den ni har svårast för att ta fram på era hästar?

Beror på vilka förutsättningar de har, på min ena 5 gångare är det fortfarande galoppen som inte är så jätteuthållig, traven har han svårare för men går rent i.

På 4 gångaren är det tölten som han haft svårare för då han är rätt travtaktig & har traven som sin favoritgångart.
Likaså har det varit på majoriteten av de hästar jag ridit, traven & galoppen på 5 gångare (grisepass tycker ajg inte är så svårt att få bort som att få renare grundgångarter överlag) & tölt på 4 gångare.

Tölten:angel: Har ridit mitt sto som tregångare i två år pga alla möjliga problem. Hon är super i skritt trav och galopp. Fast igår började hon fatta att man kan öka tempot från skrittölt till tölt utan att ta traven:)
Första gången, jag är överlycklig :banana:
Kram Suss:love:

Jag har svårt att få fram tölten och traven. Roddan grisepassar helst men både traven och tölten har blivit mycket bättre!:)

På Driva är det traven som är det svåra, skall det travas blir det fyrtaktstölt istället och är vi ute och rider är det mest galopp om hon får bestämma.

Tölten...
I början grissepassade hon helst, eller travade.
Jag har jobbat mycket på tölten och nu går det riktigt bra! :)
Visst, hon behöver fortfarane träning men framåt går det med stormsteg!!

Eftersom min häst är precis nyköpt (har haft honom i snart 2 månader) så har vi inte funnit alla knappar ännu.
Förrut hade vi svårt med traven och galoppen, då han bara töltade då vi skulle trava och la sig i flygande pass då jag skulle fatta galopp.
Men nu har jag låtit en tjej rida honom i en vecka, nu har han kalas fin trav!
Orkar dock inte hålla den så länge, men jag är jätte stolt över honom! :)
Galoppen har vi inte kommit till än, vi tar en sak i taget. ;)

Men jag vet vad och hur jag ska jobba med han iaf :idea:

Så det är galoppen som är svårast för oss...

Tölt är joooobbiigt. Man måste ju samla sig, och då måste den dumma ryttaren ha kontakt med munnen, också får man inte rusa iväg, och då blir pånni sur, och det blir bara passtaktigt :crazy:

Men tölten finns där, på bettlöst skulle han säkert fungera ypperligt :bow: (väldigt känslig i munnen).

Det är olika för varje dag, en dag är det tölten som inte alls vill, dagen efter vill hon bara tölta.

men ja, passen annars för den är inte tränad :P

Jag har en bra femgångare, hon tar fyra gångarter utan bråk. Förutom när hon har sina speciella dagar.

Det varierar mycket. Just nu har vi väldigt svårt att få en avspännd, lungn skritt då. Beror nog mest på mig så jag i vissa perioder har svårt att slappna av själv.
När skritten funkar så brukar istället traven vara ett ganska så stort problem.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
286
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 212
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix