Sv: era häst solsken historier
Detta är inget "hopplöst fall" men det är min egen lilla solskens historia i alla fall.
En kompis till mig, som jag tidigare köpt en häst av, tipsade om ett försäljningsstall där det stod en stor svart dressyrhäst som gjorde rörelser upp till St. George. Hon visste att jag drömde om en sådann häst och trodde jag skulle vara intresserad.
Så vi åkte dit och möttes i stallgången av en stor, ganska grov, mörkbrun häst med väldigt många rynkor runt ögonen som gjorde att han såg väldigt ledsen ut. Jag blev ganska besviken då bilden jag målat upp inte matchade med den här hästen.
Men provrida kunde jag ju alltid. Jag kände igenom hästen och lade märke till hans galliga bakben och dåligt musklade rygg och hur han spände sig som en fjäder när sadeln lades på.
Tjejen som visade honom, red honom "rollkur" stil och kunde själv inte ett jota om dressyr så hon red honom rakt fram eller på stora volter. Jag var inte imponerad för fem öre.
Men upp i sadeln hamnade jag i alla fall. Det tog ung. 3 minuter innan jag var mållös!
Hästen var stor och maffig men så lätt och smidig och arbetsvillig och lyssnade på tanken mer än hjälper. Precis vad jag letat efter!
Så jag åkte hem, och ringde hans ägare, som inte var ägaren till försäljningsstallet. Fick reda på att hästen stått i det stallet i 6 månader för att ingen ville köpa honom. Han gick inte att lyfta bakbenen på, så de drogade honom varje gång han skulle skos. Han var livrädd för spön. Han hade pålagringar i båda framkotorna och var behandlad i ryggen för inflammationer flera gånger. Han hade nästan aldrig varit utanför en paddock/ridhus och gick mest på bakbenen när undantagen inträffade, och gick i en sandhage någon timme om dagen utan sällskap. Han hade gått upp till MVS.B redan som 7 åring.
Jag fick något kalla fötter men kunde ändå inte släppa tanken på att köpa honom. Så vi åkte dit för att provrida en andra gång. Den här gången visade dom honom i hoppning också, vilket han tog lekande lätt. Jag sa till visaren att jag var intresserad av att köpa honom och fick reda på priset och höll på att smälla av! Fantasisummor!
Så jag ringde upp ägaren igen och gav henne ett riktigt skambud, på typ hälften av vad dom ville ha för honom. Och hon gick med på det!
När vi hämtade honom så ville han inte gå in i transporten. Tyckte nog att den var för liten, då han är så stor. Fick tillslut låna en annan större transport för att få hem honom.
Han släpptes ut med två ston i en stor gräshage och reds bara ut ensam i skogen den första tiden. Jag hade aldrig någonsin problem med att rida ut på honom. Han går fram precis överallt, som en turridningshäst! Han bryr sig inte om ifall de andra hästarna sticker iväg, och han blir ensam kvar. Man kan driva honom i full galopp på hemvägen utan att han drar iväg. Han kommer när man ropar på honom, även i stora gräshagar. Han älskar andra hästar och speciellt ston. Han är extremt pratglad och brummar hela tiden.
Vi har fortfarande problem med att lyfta hans bakben men han får inte längre panik och nu går det att raspa utan att han drar tillbaka benet utan droger. Han ser inte så ledsen ut hela tiden med sina rynkor runt ögonen. Och vi har aldrig haft problem med skador eller inflamationer!
Han är verkligen hästen jag letade efter även om jag inte såg det från början. Och jag hoppas att han tycker att han fått det bättre hos mig och trivs!