Era funderingar

Sv: Era funderingar

Från början läste jag och fattade det så att de gått in i badrummet när ni badade. Men NU fattar jag!

Jisses! Jag hade blivit helt tokig om någon gick in så hos mig när min hund var så på helspänn. Hon körde å andra sidan alla avståndstagande signaler som finns (dvs. låtsas vara väldigt aggressiv med ragg och hela garnityren) Skulle någon få för sig att klappa henne då så skulle jag fundera över deras IQ.... Å andra sidan så gör hon skenattacker och sen backar när någon kommer nära, så de skulle nog aldrig kunnat klappa henne.

Jag förstår din hund, men jag förstår inte dina bekanta. Beskriv situationen för de evenetuella bekanta som kan tänka sig att bara stövla in för att undvika det igen.

Det blir dessutom lite extra för vovven att vakta med en ny familjemedlm i huset. Ni var ju dessutom "låsta" på ett annat ställe och hela ansvaret föll ju över till din hund.

Vad håller pappan på med när han tycker att det är ok för sin sjuårige son att klappa en, antar jag, till synes avvaktande hund?

Jag hade nog sagt till pappan, att det var tur att inget hände, men jag hade nog tänkt "håll reda på din unge"

Detta får du hemskt gärna förklara, jag förstår inte ditt resonnemang faktiskt :smirk: Hoppas hela den biten av texten är ett missförstånd från min sida, det där lät konstigt..

om hon hade vägt 30 kg och varit så aggresiv som hon är så hade hon nog varit borta idag, dock tror jag inte problemet hade funnits då... min lillebror misshandlade henne rätt bra emellanåt när han var liten, därav är hon rädd för barn, hon går undan först men blir hon trängd så varnar hon med ljudliga morr, tolkas den varningen inte rätt så blir det ett bett sen...

dock vet jag ju om problemet därav har hon aldrig bitit ett barn, (utom min lillebror) jag har även övat på att avbryta henne mitt i anfallet, och det funkar bra, hon är extremt lydig!

så om jag inte hade haft kontroll och hon vägt 30 kg så hade hon varit borta, förutsatt att hon hade varit aggresiv, dock tror jag en stor hund klarar den behandlingen som hon blev utsatt för mkt mkt bättre...

hoppas ni förstår bättre....vill tillägga igen att jag har kontroll på min hund, det som hände med jehovas var för att mamma blev irriterad när hon såg dem, min hund tolkade det som att de inte var välkommna, och hon varnade och då stack gubben ner handen till henne, annars hade hon ju inte bitit...

Här uppe är det nästan ingen som knackar, alla bara stövlar rakt in :crazy: Jag hade fullt upp med att kasta mig ur badet och stänga dörren till badrummet, för den var öppen.

Sol: Nej, jag tycker inte att det är ett ok beteende, men jag förstår varför han gjorde så. Så ja, det blir att träna bort det, det är det vi försöker göra, att när det knackar på dörren så ska han lägga sig i sitt "rum", och stanna där tills folk har hunnit komma in och vi säger att det är okej. Tyvärr så är det svårt att träna en sån sak när folk bara stövlar rakt in. Men som sagt, nu sitter en lapp uppe, och dörren ska hållas låst.

Blandrastik

Pappan verkar inte förstå bättre, jag har föklarat 1000 gånger för honom hur Birk är, att han är skvätträdd, rädd om baken osv. Jag har även förklarat för honom att Birks "rum" är just Birks, där ska ingen vara och krypa inne, utan är Birk där, då lämnar man honom i fred. Ändå när jag kom ut ifrån toan så ligger pappan halvägs in i Birks rum och försöker klappa honom. Direkt när Birk hade gläfts åt barnet så gick han in där och la sig, och då for pappan efter.

Så jag sa åt pappan en gång till, nu med riktigt arg röst att han fan skulle låta hunden vara.

*suck* Vad ska man göra åt sånt folk???? Korkade människor kan man ju tyvärr inte vaccinera sig emot.

Det är självklart inte roligt med en hund som reagerar som din (och min) men man ska ju ändå kunna ha kvar hunden. Andra måste ju kunna använda sin hjärna också. Hundens beteende hade inte varit ett problem ö h t om folk bara hade låtit honom vara. Plättlätt.

En gång fick en kille för sig att han skulle LYFTA min hund när vi stod i en hiss???????? Hur kan man ens komma på tanken? Då var hon dessutom livrädd för främmande människor.

Jag hoppas att er bekant lyckades banka in något i sin skalle. Man kan ju alltid hoppas...

Lite OT, men EN enda gång har jag hört min hund försvara mat. En kollega gav henne en grisknorr, och plötsligt hör jag ett morr. Lustigt, tänker jag. Hon som så gärna släpper sina grejer.
Då har en annan kollega gått ner på alla fyra, långsamt och utdraget krupit över golvet och håller nu ena änden av grisknorren i sin mun. (Hunden i andra änden.)
Jag bara tittar, och sen utbrister jag; Försöker du testa hur det känns att bli biten i ansiktet av en schäfer?

Vilken ide liksom??

jag tycker igentligen att det är lite konstigt, tex om en inbrotttjuv blir biten av hunden så får man betala skadorna... men hallå? hur sjukt är det igentligen?

Detta är till stor del en villfarelse.

En hundägare har ett strikt ansvar och ska betala skadestånd för skada som hunden orsakar. Men, skadeståndslagen är dock sådan att om den skadade kan anses vara medvållande så ska man "jämka skadeståndet efter vad som är skäligt med hänsyn till graden av vållande på ömse sidor och omständigheterna i övrigt. Lagen kräver också att en helhets- och skälighetsbedömning görs"

En inbrottstjuv brukar troligen betraktas som medvållande i domstolens ögon.

ja inte fan går man rakt in sådär!! skyll sig själv

hon har ju bitit min lillebror upprepade ggr, bland annat i ansiktet... så hade hon varit stor så hade hon nog varit borta, jag hade inte gjort det, men min mor hade gjort det...

Då får man ju hålla koll på lillebrorsan och lära honom lite djurvett. Om han tränger hunden och inte respekterar hennes varningssignaler så är det ju inte hon som ska straffas. Läget hade varit ett annat om ett bett hade varit helt oprovocerat.

Varför har brorsan tillåtits/inte hindrats ifrån att ge sig på hunden?

det kan du inte fråga mig... det får du fråga morsan... hon är av åsikten att man i princip ska kunna slåihjäl hunden utan att den biter en... om man är ägare då... inte en främmande person...

Din morsa behöver en uppryckning och en stor portion djurvett.

jaså?? har jag skrivit att hon slår någon av våra djur? nej det har jag inte! det är bara en åsikt hon har... ser inget fel i den åsikten så vida man inte prövar...

Den här åsikten:

hon är av åsikten att man i princip ska kunna slåihjäl hunden utan att den biter en

...kombinerad med att din bror har tillåtits störa och misshandla hunden.

Och felet med åsikten är att den är verklighetsfrånvänd. Bland annat.

Jag har aldrig påstått att din mor själv gett sig på hunden. Dock har hon inte, som jag förstått, hindrat din bror från att göra det.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka