Era funderingar

Jolanta

Trådstartare
Idag när jag låg i badkaret med min son så knackar det en gång på dörren, sen slits den upp och min sambos kompisar går rakt in med sitt barn på ca 7 år. Min hund flyger upp och skäller och morrar mot dem. Barnet går in och ska klappa honom, då "markerar" Birk mot barnet, alltså, han biter inte, utan "gläfser" mot honom, som för att visa, hit men inte längre.

Jag såg inte alls vad som hände, jag låg ju i badkaret, men föräldrarna berättade.

Birk har aldrig visat några aggressiva tendenser mot mitt eget barn, tvärtom, han älskar honom. Barn utomhus är han rädd för.

Jag har sagt till vännerna att inte gå rakt in, jag vill kunna få bort Birk först ifrån dörren, jag håller på och försöka lära honom att han inte ska fram först. Nu gick de ju rakt in ändå, så i fortsättningen blir det att låsa dörren.

Men nu till frågan, är det ett OK beteende? Eller okej kanske det inte är, men hur skulle ni göra?

Sv: Era funderingar

Anser väl att hunden vaktade och sas skyddade dig och sonen.
Dem gick bara rakt in så för hunden kan dem mycket väl uppfattas som hotande. Tycker han gjorde helt rätt och att dem får skylla sig lite själva

Jag tycker som Mirre och hade lämnat det utan åtgärd.

Vi har väl ungefär samma typ av hund. En hund som egentligen är rädd för främmande men som plockar fram vissa "oönskade" bitar. Hade hunden i fråga varit social, stabil och trygg hade detta varit oroväckande. Men nu vet vi ju att Birk är lite otrygg och rädd för folk. Så jag tycker det inte är något att höja ögonbrynen åt!

Se till att ha dörren låst jämt så att det inte händer en olycka bara!

Säger som de andra. Lämna det utan åtgärd. Men lås dörren. Äckligt när folk bara stövlar in.

sånt är så enormt störande.
Var hemma förut och såg att det stannade en bil utanför.
Stod och irriterade mig på att fok alltid stannar utanför oss när dem ska till grannen. Tanten klev ur och bara röck upp dörren och gick in:confused: Trots en "varning för hund" skylt mitt på dörren. :crazy:
Var tanten inte läskunnig el?

Rena turen (oturen kanske :angel:) att hunden var iväg med sambon.
Och att vi inte hade svärföräldrarnas hundar här också vilket vi har ibland. Då har det varit två vaktiga, reserverade hundar hemma.

Hade varit kul och sett hennes min om det stått en stor ridgeback och en schäfer/rottis innanför dörren.
Tanten gick bra in, kläckte ur sig "jag gick fel" sen åkte hon haha

Senast ändrad:

en person som bara rycker upp dörren får skylla sig själv!

min hund högg en person som stövlade rakt in! dock jehovas vittnen så vi var ganska tacksamma! de har inte kommit tillbaks, kan tilläggas att hunden väger 2,5 kg och att hon bara läste av mammas kroppspråk när hon kom och...ja... de var helt klart inte välkommna, haha!

en person som bara rycker upp dörren får skylla sig själv!

min hund högg en person som stövlade rakt in! dock jehovas vittnen så vi var ganska tacksamma! de har inte kommit tillbaks, kan tilläggas att hunden väger 2,5 kg och att hon bara läste av mammas kroppspråk när hon kom och...ja... de var helt klart inte välkommna, haha!

Saken är att det inte är så enkelt. Att dom får skylla sig själva. Om min hund hugger någon som kliver rakt in så är det mitt ansvar. Dvs jag får betala för ev. skador! Dessutom är det inte heller schysst mot hunden, att det ska behöva bli såpass illa att den måste bita. Nu snackar jag om TS hund Birk, som är otrygg och rädd för folk. Min hund är likadant och flera gånger har jag fått ställa mig mellan honom och folk som pressat oss. Allt för att han inte ska behöva bli mer osäker och få vinst i bett.

Saken är att det inte är så enkelt. Att dom får skylla sig själva. Om min hund hugger någon som kliver rakt in så är det mitt ansvar. Dvs jag får betala för ev. skador! Dessutom är det inte heller schysst mot hunden, att det ska behöva bli såpass illa att den måste bita. Nu snackar jag om TS hund Birk, som är otrygg och rädd för folk. Min hund är likadant och flera gånger har jag fått ställa mig mellan honom och folk som pressat oss. Allt för att han inte ska behöva bli mer osäker och få vinst i bett.

:bow:

Till alla:

Vad skönt det var att höra era åsikter. Hädanefter blir det en lapp uppsatt utanför dörren, om nå¨gon av oss skulle glömma att låsa. Men framför allt låsa dörren då.

fast det är ju lite skillnad... de kan ju inte direkt visa upp nån skada, ellerhur?

jag tycker igentligen att det är lite konstigt, tex om en inbrotttjuv blir biten av hunden så får man betala skadorna... men hallå? hur sjukt är det igentligen?

kan ju tillägga att min hund hade varit avlivad för länge sen om hon varit stor:angel:

Tyvärr är det så att en hundägare ska ha kontroll över hunden i alla situationer (ja, även vid inbrottst). Till skillnad mot häst, där ägaren inte hålls ansvarig för vad hästen gör/skadar för att hästen klassas som ett fordon. (typ?)

Jag hade en hund som vaktade mig med sitt liv, det var mitt ansvar under alla år att HA KOLL på henne. Hon var inte aggressiv, hon var livrädd, och det är nog de hundarna som är farligast.

det vet jag.. jag tycker bara det är sjukt!

tex jag håller på att bli våldtagen, min hund biter då förövaren, ska då jag stå för dennes skador??? helt sjukt!!

Tycker det var helt klart en okej reaktion från hundens sida, klart vovven ska vakta huset och dess innehåll och människor.
Hade blivit lite orolig om vår rottweiler inte hade reagerat så. Däremot lilla valpen på 15 veckor hade blivit såå glad bara, än så länge, men hoppas lite sådant beteende kommer med åldern. Huset ska vaktas av hunden, det är den bästa husförsäkringen ;)

Sen att det var med ett barn, var ju lite olyckligt, men anser att man stövlar inte bara in i ett hus sådär, varken barn eller vuxna, om man inte är där allt som oftast, och känner hunden väl.

Om han träder fram kan jag bjuda på lite plåster till snoppen.
:rofl::rofl::rofl: Vilken syn :D

Åter till allvaret. Det är ju jättebra att hundar vaktar så där lite lagom. Men det är ju som sagt så att man har strikt ansvar för sin hund så det går inte att skylla på att de gjorde intrång i din lägenhet när en hund bitit inkräktarna :crazy:

kan ju tillägga att min hund hade varit avlivad för länge sen om hon varit stor:angel:

Detta får du hemskt gärna förklara, jag förstår inte ditt resonnemang faktiskt :smirk: Hoppas hela den biten av texten är ett missförstånd från min sida, det där lät konstigt..

det vet jag.. jag tycker bara det är sjukt!

tex jag håller på att bli våldtagen, min hund biter då förövaren, ska då jag stå för dennes skador??? helt sjukt!!

Min kompis var ute och gick med sin rottis, två killar hoppar på henne bakifrån, sliter i kläder och tänker våldta henne. Hunden var lös, men kom till undsättning, bet en av killarna i benet om jag inte minns fel. Killarna drog såklart direkt, och har inte visat sig efter det.

Tror som sagt inte att många våldtäktsmän, eller inbrottstjuvar skulle våga erkänna hund-anfallet av rädsla att åka dit.

En polis som var på vår skola och informerade sade det, att om hennes hund skulle gå till anfall mot en förövare, skulle hon enbart vara tacksam gentemot den. Ligger mycket i det tycket jag, det är en trygghet med hund många gånger. Min hund får gärna gå till anfall, om det visar sig att jag ligger risigt på det, som i min kompis fall, under två killar vid en påbörjad våldtäkt, hade varit honom evigt tacksam.

Jag tycker det är OK beteende för en hund att markera på det viset. Frågan är väl om det är ett önskat beteende eller ej, om det inte är det för din del är det väl något du borde försöka träna bort. Hunden markerade dock, den högg inte. Hunden verkar ju ha den spärren iaf.

Tycker dock som de andra att du bör börja låsa dörren.

Jag skulle börja med att ta ett snack med kompisarna, man går inte rätt in när det finns en stor hund innanför dörren. Inte annars heller för den delen.

När det gäller hunden så skulle jag nog börja med att låsa, så han inte hamnar i den situationen igen, sen skulle inget mer göras, jag skulle vara tacksam om min lille pojk vaktade hem och oss.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka