TheRedLightning
Trådstartare
Jag har för mig lånet är bundet (tror de va därför ja la det på 5år), just nu använder jag de pengar som blir över att dels spara och dels bygga buffert inför reperation av bil, släp osv.Om du har ganska mycket pengar över varje månad så skulle jag använda så mycket som möjligt av det till att betala av ditt lån som du har 3 år kvar på. Det framgår inte vad det är för lån, om det är konsumtionslån eller billån, men jag antar att det är ett lån som har en ränta på 3% eller högre. Det är definitivt värt att bli av med så fort som möjligt (givet att inte lånen är bundna eftersom det då kan kosta att lösa lånen). CSN-lånet tycker jag inte att du ska fokusera på att betala mer än vad du måste betala varje år då det är så pass låg ränta (0,6%).
Min strategi hade varit att använda lejonparten av det du kan avvara för sparande på amortering och sedan ha en summa för pensionssparande och en tredje summa till buffert (t.ex. i fonder eller på räntebärande konto). När lånet är avbetalat så hade jag ökat mitt buffertsparande.