Har insett att jag börjat uppvisa obehagligt många symtom på att bli en hoarder. Jag sparar på allt möjligt jäkla skräp och har så himla svårt att avgöra vad som ska slängas! Så, hur gör ni för att bestämma vad som ska sparas och inte? Har ni några "system" ni använder er av vid rensning bland allt bös ni samlat på er? För jag gissar (hoppas?) att det är fler än jag som besitter en inre hoarder...
Jag samlar på mig - men har blivit bättre på att låta bli, främst genom att inte skaffa saker i onödan.
Jag har dock haft en rensningsiver; dels när jag flyttade till min gård, dels nu under hösten.
Mitt kriterium har varit lite "kommer jag att ha behov av det här närmsta året?"
om svaret är nej, har mycket rensats bort.
Gamla gardiner ska bli trasor och användas ett varv till innan soptunnan, gamla barn/ungdomsböcker hade kanske kunnat skänkas men har blivit brännbart.
En del gamla leksaker är kvar men ryker nog nästa varv: plastdockor som är slitna finns det ingen glad mottagare av.
Har enstaka plagg som används väldigt sällan men som inte är mogna att kastas pga mycket god kvalitet och utrymmet finns (sämsta skälet över huvud taget att spara något).
Ju fler utrensningar jag gör, desto mindre är det att "ta" varje gång. Eftersom jag som sagt blivit ganska duktig på att inte samla på mig.
Vad gäller prylar är det skapligt enkelt att göra mig av med sådant jag köpt själv (enstaka ljusstakar som var roliga under en begränsad period) men desto svårare med sådant jag fått, även om jag aldrig använder eller har framme. Det beror väl på en känsla av oartighet mot givaren; jag värdesätter gåvan så lite att jag kastar den... inte trevligt.