Ja just det ja, jag läste ju din recension i mat-tråden för inte så länge sedan! Den var... besvärande. Har inte ätit en båge sedan i julas, så det kan vara så illa att de ändrat på receptetAlltså hädanefter väljer jag biskvier framför päronbågar!! @Mineur
Mitt favoritrecept med svamp är en omixad variant, och den är inte superkrämig heller men det kanske någon annan har ett bra recept på?
Fräs generöst med trattkantareller och hackad scharlottenlök i ganska mycket smör. Strössla över ca 2 msk mjöl och rör så gott det går utan att det blir klumpigt. Häll på en rejäl skvätt sherry eller vitt vin, rör så klumparna löser upp sig. Späd på med lite vatten, buljongtärning, gärna torkad smulad svamp om du har sådant, och 1-2 msk tomatpuré. När det kokat en stund, häll på matgrädde/grädde, smulad ädelost (viktigt!), pressad citron och salt och nymald peppar. Koka upp igen. Klipp över massa persilja vid servering och ha ett gott nybakt bröd till.
Tackar för svamprecept förresten! Jag gillar den krämig men inte överdrivet gräddig, så av receptet att döma verkar din lovande!
Ja, så är det ju förstås! Har nog aldrig ätit vanlig pumpa tror jag, men det får det bli ändring påButternut är ju en pumpa och pumpor smakar rätt mycket samma. Det är inte så stor skillnad på dem faktiskt.
Hmm murklor kan bli lite svårt att få tag på då jag bor i Skottland... Intressant det är med att man inte "bör" äta det i Sverige dock, vad beror det på tro?Murkelsoppa är mums men det rekommenderas inte att man äter den i Sverige. Däremot i Finland går det bra av någon anledning.
Intressant! TackFalsk kräftsoppa
4 portioner
- 500 g jordärtskockor
- 50 g rädisor
- 1 gul lök
- Smör
- 1 dl torrt vitt vin
- 5 dl vatten
- 2 tärningar grönsaksbuljong
- 2 dl grädde
- 1 krm vitpeppar
Skala och hacka löken. Skala och skär jordärtskockorna och rädisorna i mindre bitar. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt jordärtskockor, rädisor, vin, vatten och buljongtärningar. Låt koka under lock ca 15 min eller tills jordärtskockorna är mjuka. Mixa soppan slät. Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt grädden. Värm och smaksätt med peppar. Garnera gärna med persilja.