Era bästa ryggningstips hitåt, tack!

Sv: Era bästa ryggningstips hitåt, tack!

Ryggning ingår även om man ska tävla i dressyr...
Jag är medveten om detta, jag sa ju själv att ryggningen är ett nödvändigt ont, nåt man måste göra om man tävlar (dressyr). :)

Claraallanson: Jag förstod bara inte huruvida en ryggning är betydelsefull eller inte inom westerntävlandet är relevant för diskussionen om hur man bäst utför en ryggning, på ett dressyrforum. Det var väl inte så uppstudsigt? (Och vem är det som klagar, egentligen?) Ta det lite lugnt.

jag tycker ryggning är en bra övning om den utförs rätt. Man ser ofta folk slita och dra och tvinga hästen bakåt...
Det viktigaste är att man är lugn och sansad, inte tvingar hästen bakåt och berömmer om den så bara flyttar sig ett steg.

Jag förstod bara inte huruvida en ryggning är betydelsefull eller inte inom westerntävlandet är relevant för diskussionen om hur man bäst utför en ryggning, på ett dressyrforum.

I dina senare rader i ditt inlägg handlade det ju inte alls om hur man bäst utför en ryggning.
Du skrev: Sen tycker jag allmänt att ryggning är en ganska dum och onödig övning, eftersom den verkligen bara är en rörelse och egentligen inte på nåt sätt främjar ridningen (den bara är).

du skrev aldrig att det bara är för dressyrens skull :) och återigen - tjejen som startade tråden skrev inte att detta bara är för dressyrryttare. hon skrev att hon blir glad för alla tips!

anledningen till att jag överhuvudtaget tog upp westernridning är att du skrev att ryggningar "inte på något sätt främjar ridningen". och då ville jag bara tillägga att den är bra inom westernridningen på flera områden. om det stör dig så att jag tog upp min kära westernridning så behöver du ju inte bry dig om det och du behöver inte läsa inlägget.

*knapplån*

Eftersom westernryttare inte får ge SINA bästa ryggningstips på dressyrforumet, så är det väl bäst, att jag flyttar tråden till ridning, där alla grenars bästa ryggningstips är VÄLKOMNA.

Senast ändrad:

Så här har jag lärt mig

Gör aldrig halt utan ha fart med in i ryggningen.

Jag gör så här:
-Jag sätter mig tungt i sadlen
-Flyttar bakm skänklen 5 cm.
-håller väldigt lätt i tyglen.

man ska aldrig smacka. det betyder gå fram för hästen.

Efter den har ryggar några steg och man bestämmer sig att gå fram då ska man aldrig stanna utan hästen ska gå fram direkt.

*knapplån*

På grund av trängsel i rdhuset under lektionerna, så hinner jag inte testa några ryggningsidéer just nu. Därför hoppar troligtvis min häst Tima och jag, också över ryggningen på programridningen på fredag. Jag kommer ha fullt upp ändå, känner jag =). Vi ska rida både LE:3 och LD:2 allihopa.

Men jag har ändå några idéer att prova mig fram med.

Att hon slår upp huvudet gör att tror du ska satsa på att försöka lätta upp lite ur sadeln. Det är ju ganska lätt annars att utan att tänka på det få vikten lite bakåt.

Är hon mycket motsträvig kan du ju annars träna in kommandot "back", eller vilket ord du nu vill ha, från marken och sen använda det samtidigt från ryggen för att underlätta.

Jo, jag tror att det är den vägen jag får gå faktiskt. Vi hade lite svårigheter på senaste AR-kursen att lossa damen, hon bara stressade och for med huvudet.

Till sist kom vi helt enkelt på att jag "sitter för djupt" i sadeln och ger massa extra budskap till damen, som i sig är ganska känslig för hjälper. När jag då i stället red lätt, eller helt enkelt bara hade mer tramp i stighbygeln än i sitsen, så kom hon mer till ro.

Jag hoppas att jag även fortsättnignsvis under "terminerna" kommer få möjlighet att åka på extraträningar på ridskolan och eventuellt också få möjlighet att rida privat för någon av instruktörerna där. Tyvärr är deras scheman oftast väldigt späckade. Men hoppas kan man alltid.

Nar jag ryggar startar jag fran en god halt, lagger pa skanklarna och haller min hand stilla, eftersom jag inte ger efter i handen kan inte hasten ga framat bara bakat, sa fort jag ger efter i handen ska hasten ga framat igen.

Forovrigt sa har ryggningen possetiva effekter och ar en rorelse som varje vallriden hast bor kunna utfora.

Ett dressyrpogram eller tavlingspogram i western, t,r,e,c el doma vaquera el working equtation osv inehaller alla ryggning sa nar man tavlar i lydnad av hasten sa ar tydligen ryggningen ett viktigt moment.
Aven om det inte ar alltid det utfors ratt bara for att det ingar i ett tavlingspogram.

Vilket det inte ar nar man tavlar i fart, hoppning osv.

Såhär gör jag: Det bästa för att få en häst att rygga villigt är att få den att verkligen förstå att hjälpen betyder "gå bakåt". Börja på marken och lär in tex ordet "back". När du sitter upp är det viktigt att du alltid ger samma vikthjälp kombinerat med ljudet, vilken det än må vara. Som man ser i tråden är det olika. Tygeln tycker jag ska vara passiv, lite stum men inte mycket tryck i munnen. Annars blir det lätt så att man släpar hästen baklänges som segar med sänkt rygg och ingen som helst aktivitet och bjudning. När det funkar kan man sakta ta bort ljudet man använder och jag brukar tillslut bara tänka ordet för att få ihop det med mina egna hjälper. När du fått hästen så lyhörd kommer den rygga endast för dina höfter som vinklas.

När man fått en häst att rygga för egen maskin med ordentligt vinklade höfter med rumpan under sig är det e nyttig övning. det strechar både rumpa och rygg.

Det har du iofs rätt i. Menade nog mest att den inte har något lösgörande värde, att den så lätt blir bakåttänkande och ouppmuntrande för hästen (vet ingen häst som verkar tycka att det är en så rolig övning). Men okejdå, som kontrollcheck fyller den faktiskt en funktion. ;)

Men hur ryggar ni egentligen om det blir så?

Jag tycker att ryggningen är en jättebra övning och ryggar själv väldigt mycket. Det stärker uppmärksamheten, skolar hästens rygg, uppmuntrar den att vinkla sina bakben mer osv.

Jag börjar ur en bra halt. Hästen måste stå ordentligt på alla fyra benen, med eftergift på tygeln och aktiv rygg. Gör den inte det rider jag ur halten och börjar om, det är ingen idé att rygga ur en dålig halt.

Båda skänklarna (hela benet, ur häften, inte bara vinkla i knäet) lite tillbaka, avlasta ryggen på en oskolad häst, ett halvt steg framåt och därur ryggning för korta lätta tygeltag på båda tyglarna samtidigt (vid behov, min häst ryggar oftast för de tillbakalagda skänklarna, där måste jag inte alltid understödja med tygeln).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka