Era bästa övningar i töm

Pallen

Trådstartare
Jag behöver fler idéer/tips/övningar på hur jag ska träna min ponny i töm.
Han är 4 år och grundutbildad. Börjat nosa på skänkelvikning och galopp i töm.

Just nu jobbar vi ofta på rakt-volt-rakt spår, övergångar, öka minska steglängd & tempo, variera böjningen med mindre och större volter, flytta rumpan i volten (endast ett par steg), länga och korta formen.

Så jag vill gärna ha bra galoppövningar för en grön unghäst, men även allt annat som ska ingå i träningen. Så in med alla bra tips ni har :)

Sv: Era bästa övningar i töm

Jag gör det mesta på töm. Med min 2-åring har jag mest kört ute, bara nån enstaka gång på banan. Då jobbade vi med konor som hon fick svänga mellan, halter, skritt och trav på stora böjda och raka spår. Ute jobbar vi med start, stopp, skritt, trav, svänga, har testat att rygga.

Med de äldre hästar jag har (som jag tömkört sen 2 års ålder, i dag 9 resp 22 år och utb Msv) jobbar jag i skritt mkt med sidvärts, öppna, bakdelsvändningar på en fyrkant och även hela vändningar. I trav sidvärts, öppna, raka spår, variera tempot, lite mot tramp. I galopp fattningar från skritt och trav, samla på en fyrkant mot piruettjobb, långsidor öppna och raka spår, byta galopp vid byte av varv på kommando samt förvänd. I alla gångarter såklart variation med tempo och form.

Det är kul med tömkörning! :)

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 499
Dressyr Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest...
2
Svar
29
· Visningar
7 817
Senast: leoparden
·
Hästvård Nu vill jag höra era erfarenheter av problem på böjt spår. Bakgrund: mitt 17-åriga arabsto som sedan januari har varit ibland lite...
Svar
8
· Visningar
1 083
Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 398
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?