Era bästa jazztips!

Jozze

Trådstartare
Jag gillar jazz, men jag är löjligt dåligt insatt i genren. De enda jag i princip känner till är Glenn Miller och Duke Ellington. :D In the mood är en av historiens bästa låtar, liksom Moonlight serenade.

Eftersom jag är så dålig på genren är det svårt att beskriva vad jag gillar. Men det ska vara lite fart, typ sådan jazz som brukar vara med i filmer som utspelar sig på 20-30-talets uteställen. Dansant jazz! Inget sådant där det verkar som att musikerna hittar på vartefter de spelar och det kan klinkas lite hursom på pianot. (Alltså, jag känner att min beskrivning är väldigt svårbegriplig - hoppas någon förstår vad jag menar! :D)

Så, vad har ni för tips på artister/band till mig? Lättlyssnad, lite dansant och göttig jazz, som absolut helst finns att finna på Spotify. Hit me!

Lite småtips bland jazz/storband; Count Basie, Les Brown, Tommy Dorsey, Art Blakey, Louis Armstrong (så klart!), Benny Goodman, Miles Davis och John Coltrane.

'Gee Baby, Ain't I Good to You?' Med Count Basie är totalt underbar.:love:

Rebecka Törnqvist. T.ex Easy come easy go, Molly says och Do you mind, kanske kan vara något.
Jag råkade välja en Törnqvist-låt som skickade mig tillbaka till barn-/ungdomen, och den var inte särskilt jazzig men däremot nostalgisk. :D Av dina tips råkade det bara bli Do you mind som jag lade till på listan. Ska göra ett nytt försök snart, men Spotify föreslog Monica Z - som jag helt hade glömt bort - så nu diggar jag henne. :love:

Tack @Monimaker ! Lyssnar på Count Basie just nu. Fantastiskt! :love:

Varsågod! Han är väldigt lättlyssnad på, tycker jag. :love: Han har gjort en komposition som heter 'Cute' som är alldeles underbar också. :heart

Om du gillar Glenn Miller så finns det en spelfilm om hans liv och hur han sökte efter soundet till just Moonlight Serenade. 'The Glenn Miller Story' (1954) heter den och jag rekommenderar den verkligen. Moonlight Serenade är underbar - men den har verkligen en känsla av vemod i sig. :heart

Sveriges genom tiderna bästa jazzsångerska är Sonya Hedenbratt. Finns en mycket bra skiva på Spotify med henne och Sävedalen Big Band. Annars har jag idag mest lyssnat på Stacey Kent som jag gillar väldigt mycket! Fast det är rätt soft ;) Jag lyssnar mycket på tex Bill Evans, Stan Getz, Lars Gullin, Bengt Hallberg, Jan Johansson, Erik Norström, Chet Baker osv. Marmaduke är för övrigt ett annat svenskt tips. Finns massor!!

Jag lyssnar mycket på "lättuggad" jazz
Chet Baker
Billie Holiday
Woody Allen filmmusik är ett sätt att hitta vidare. Filmerna från NYC.
Jazz på svenska Jan Johansson
Det finns ett helt fantastiskt svenskt band som heter Swingsters, det är den gladaste musik jag vet.

Tack alla för tips! Nu har jag en hel del att leta upp på Spotify. :)

Ja @stjarnhimmel , att spela på en grammofon hade ju varit det bästa. Älskar att lyssna på mammas rock- och jazzskivor på hennes grammofon (dock ingen trattvariant, och det var jättelänge sen nu). :love:

Etta James kom jag också att tänka på i går, @MalinJ . Hennes "At Last" sjöngs på min mormors begravning. :heart James har en väldigt härlig röst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka