Era bästa brödrecept

Jenka

Trådstartare
Har tänkt bli bättre på att baka eget bröd nu när jag är hemma på dagarna, både billigare och godare! Efterlyser därmed era bästa brödrecept. Gärna snabba/enkla med saker man alltid har hemma, men även extra gott annat är välkommet :)
 
Grötbullar!

Om du äter gröt och får lite över. Värm på i kastrull, blanda i smör, mjölk och jäst samt lite sirap.
Häll i valfritt med solros/lin/pumpafrön, hackade nötter (valnötter är supergott), russin/torkad frukt osv... samt mjöl (vete eller råg eller både och)

Gör små bullar av det. Jäs 30 min. Pensla med lite vatten. In i ugnen 180-200 grader i 8-12 min beroende på ugn

:d

Om du normalt inte äter gröt så börja att koka nån dl gröt (vatten, havregryn, nypa salt)
 
Denna är min absoluta favorit.

LÅNGPANNEBRÖD 20 bitar:
4 dl havregryn
8 dl mjölk
50 g jäst
50 g rumsvarmt smör
1 msk honung
1 tsk salt
Ca 8-10 dl vetemjöl

Gör såhär:
1) Häll i mjölk (6 dl av 8) och havregryn i en kastrull. Koka upp ”gröten” och ta sedan av den från plattan.
2) Häll sedan i 2 dl (resten) kall mjölk och låt det svalna till ca 37 grader.
3) Smula jästen i en degbunke eller köksmaskin.
4) Se till att smöret är rumsvarmt, är det för kallt kan du köra det i micron i några sekunder.
5) Häll sedan i lite av havregrynsröran i degbunken tills jästen löses upp.
6) Häll sedan i resten av ingredienserna. Mjölet har du i lite i taget. Låt sedan maskinen jobba några minuter, tänk på att det är under den här tiden som glutentrådarna skapas – de som gör degen elastisk och smidig. Degen får vara lite kladdig men ändå smidig. Tänk att den ska släppa lite fint ifrån degbunkens väggar när den bearbetas. Låt sedan degen jäsa i ca 30 minuter.
7) Sätt ugnen på 225 grader. Ha i bakplåtspapper i en djup långpanneplåt (standardmått 30×40 cm). Lägg i degen och platta ut den så den ligger jämnt i plåten. Jag plattade ut den med fingrarna och händerna.
8) Dela sedan upp degen i 20 bitar. Jag använder min pizzasliceare, degskrapa går också fint. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa 30 minuter till. Sedan är det skjuts in i ugnen i ca 20-25 minuter. Allt hänger ju på Din ugn, håll koll på brödet. Det ska ha en fin färg uppepå.
 
Jag brukar göra morotsbröd i långpanna, blir riktigt saftigt!

  • 5 dl mjölk eller vatten
  • 50 g jäst
  • 0.5 dl olja
  • 200 g finrivna morötter
  • 1 tsk salt
  • 2 msk honung
  • 4 dl vetemjöl special
  • 9 dl fullkornsmjöl av Dinkel
Gör så här

  1. Värm mjölken eller vattnet till 37°(fingervarmt). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, flytande margarin eller olja, morötter, salt, sirap eller socker och nästan allt mjöl. Spara lite fullkornsmjöl av dinkel till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en deg. Jäs den övertäckt ca 30 minuter.


  2. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Platta ut den i en långpanna (ca 30 x 40 cm), smord eller med bakplåtspapper. Skär degen med en mjölad kniv i 24 bitar. Nagga degen. Jäs under bakduk i ca 30 minuter. Grädda i mitten av 15-20 minuter. Ta ut brödet ur långpannan och låt det svalna på galler under bakduk.

    Tycker att man eventuellt behöver något mer mjöl än vad som står.
 
Jag är tråkig och bakar i stort sett alltid samma bröd, med lite variationer.

En tredjedel grahamsmjöl, en fjärdedel grovt rågmjöl och resten vetemjöl. Linfrö, solrosfrö och lite pumpafrö. Vatten, lite olja, lite sirap. Ibland häller jag i lite havremjöl, kanske krossad råd, havregryn eller vad jag känner för.

byter man ut degvätskan mot äppeljuice blir det saftigt och gott!
 
Vi brukar baka torpestalimpa ibland, den är himla god!

1 l filmjölk
7 dl vetemjöl
2,5 dl rågkross
2,5 dl vetekross
2,5 dl vetekli
2 dl hela linfrön
2 dl solrosfrön
3 dl russin
3 dl mörk sirap
1,5 msk bikarbonat
1 tsk salt

Blanda alla ingredienser och häll ner i två smorda formar. Ställ in i 150 grader och grädda i 90 minuter. Vi har skippat russin och lagt till nötter ibland, väldigt gott det med :up:
 
Grötbullar!

Om du äter gröt och får lite över. Värm på i kastrull, blanda i smör, mjölk och jäst samt lite sirap.
Häll i valfritt med solros/lin/pumpafrön, hackade nötter (valnötter är supergott), russin/torkad frukt osv... samt mjöl (vete eller råg eller både och)

Gör små bullar av det. Jäs 30 min. Pensla med lite vatten. In i ugnen 180-200 grader i 8-12 min beroende på ugn

:d

Om du normalt inte äter gröt så börja att koka nån dl gröt (vatten, havregryn, nypa salt)
Sonen äter gröt! Har du några proportioner?
 
Sonen äter gröt! Har du några proportioner?

Jag brukar ha:
2-3 dl havregryn och lika mycket vatten till gröten som får svälla kallt (äter sällan gröt)

1 pkt jäst
50 g smör
4 dl vatten (går lika bra med mjölk)
0,5 dl sirap
Lite salt
Gröten
5-6 dl grahamsmjöl
vetemjöl till degen släpper från bunken
De fröer som finns i skåpet för dagen :D
 
Detta bröd är vår storfavorit, om man gillar sirapslimpa. :) Underbart saftigt och extremt lättbakat recept. https://www.kokaihop.se/recept/varmlandsbrod

Hemmagjort rostbröd är en annan favorit, detta recept är bra : http://www.lindasbakskola.se/2014/04/10/formfranska-rostbrod/

Nyttiga bröd gör jag sällan hemma, olika slags filmjölksbröd ligger väl närmast kanske. Om man inte äter upp halva limpan direkt vill säga :angel:. Så gott med en skiva ost på. Kräver lite mer udda ingredienser men man slipper jäsning. https://www.arla.se/recept/limpa-med-aprikos-och-notter/
 
Detta bröd är vår storfavorit, om man gillar sirapslimpa. :) Underbart saftigt och extremt lättbakat recept. https://www.kokaihop.se/recept/varmlandsbrod

Hemmagjort rostbröd är en annan favorit, detta recept är bra : http://www.lindasbakskola.se/2014/04/10/formfranska-rostbrod/

Nyttiga bröd gör jag sällan hemma, olika slags filmjölksbröd ligger väl närmast kanske. Om man inte äter upp halva limpan direkt vill säga :angel:. Så gott med en skiva ost på. Kräver lite mer udda ingredienser men man slipper jäsning. https://www.arla.se/recept/limpa-med-aprikos-och-notter/
 
Jag älskar Lailas brytbröd med morot och valnöt. Väldigt smakrikt :). Googla för recept.

Och nu blev jag ju sugen på hemmabakat bröd :d
 
Denna är min absoluta favorit.

LÅNGPANNEBRÖD 20 bitar:
4 dl havregryn
8 dl mjölk
50 g jäst
50 g rumsvarmt smör
1 msk honung
1 tsk salt
Ca 8-10 dl vetemjöl

Gör såhär:
1) Häll i mjölk (6 dl av 8) och havregryn i en kastrull. Koka upp ”gröten” och ta sedan av den från plattan.
2) Häll sedan i 2 dl (resten) kall mjölk och låt det svalna till ca 37 grader.
3) Smula jästen i en degbunke eller köksmaskin.
4) Se till att smöret är rumsvarmt, är det för kallt kan du köra det i micron i några sekunder.
5) Häll sedan i lite av havregrynsröran i degbunken tills jästen löses upp.
6) Häll sedan i resten av ingredienserna. Mjölet har du i lite i taget. Låt sedan maskinen jobba några minuter, tänk på att det är under den här tiden som glutentrådarna skapas – de som gör degen elastisk och smidig. Degen får vara lite kladdig men ändå smidig. Tänk att den ska släppa lite fint ifrån degbunkens väggar när den bearbetas. Låt sedan degen jäsa i ca 30 minuter.
7) Sätt ugnen på 225 grader. Ha i bakplåtspapper i en djup långpanneplåt (standardmått 30×40 cm). Lägg i degen och platta ut den så den ligger jämnt i plåten. Jag plattade ut den med fingrarna och händerna.
8) Dela sedan upp degen i 20 bitar. Jag använder min pizzasliceare, degskrapa går också fint. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa 30 minuter till. Sedan är det skjuts in i ugnen i ca 20-25 minuter. Allt hänger ju på Din ugn, håll koll på brödet. Det ska ha en fin färg uppepå.
Det var ju precis det jag bakade igår - otroligt gott :) !!
 
Jag har provat att kalljäsa ett par gånger, men tycker inte att det jäser alls. Hur brukar du göra och hur mycket jäsning ska jag förvänta mig?
Jag bara slänger in det i kylen i 3 h ungefär. Det brukar bli en rejäl deg av det! Degvätskan ska vara varm precis som vanligt, så jästen vaknar.
 
Har tänkt bli bättre på att baka eget bröd nu när jag är hemma på dagarna, både billigare och godare! Efterlyser därmed era bästa brödrecept. Gärna snabba/enkla med saker man alltid har hemma, men även extra gott annat är välkommet :)
Ok, ingredienser vatten, mjöl, olja, salt + surdeg eller jäst.

Häll lite surdeg i en skål, blanda med någon dl vatten och mjöl tills det blir som en pannkakssmet.
Vänta till kvällen eller morgonen beroende på när du startade.

Häll på 5 dl vatten, ngn matsked olja, 15?g salt ca 1,5 liter mjöl. Bearbeta och vänta till kvällen eller morgonen, beroende på. Vill du vänta längre så låt stå ute en halvtimma och sätt därefter in i kylskåpet (ta ut ngn halvtimma innan den ska bakas ut)

Baka ut brödet. Platta ut och vik flera gånger, vila ett par minuter, platta ut och vik flera gånger. Gör ngt slags brödform av det. Sätt på ugnen på 250-300 grader. Jäs brödet i 30-40 minuter.

Sätt in brödet, lägg in en isbit eller duscha med vattenspruta, vänta tio minuter, sänk värmen till 200 grader och öppna ugnsluckan ngra sekunder. Vänta 40 -60 minuter, knacka under ihåligt-klart.

(Använd det mjöl du föredrar men en klar majoritet vetemjöl till det här receptet)

Glömde, om du använder jäst. Rör ut 10 g jäst i lite vatten, fyll på med 2-3 dl vatten och 2-3 dl mjöl -pannkakssmet. Vänta till morgonen eller kvällen. Fyll på med resten, jäs i ca 2 timmar eller tills klart.

Med jäst bör det nog ätas samma dag eller dagen efter. Med surdeg håller det längre.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 197
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
762
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 917
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 854
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp