Era bästa brödrecept

Iskallt i kylen?

Man kan ju bara använda kall degvätska istället och dubbla jästiden och ha den i rumstemperatur. Eller så kan man halvera mängden jäst och dubbla jästiden. Eller ha 1/4 jäst och... osv

Ja, i kylen är det ordentligt kallt. Men jag använder mitt skafferi istället, brukar ligga på ca 10-14 grader. I de flesta fall har jag iofs prövat recept där man bakar ut brödet och det får jäsa över natten på plåten.

Kanske funkar bättre om man jäser det innan man bakar ut istället?
 
Jag har provat att kalljäsa ett par gånger, men tycker inte att det jäser alls. Hur brukar du göra och hur mycket jäsning ska jag förvänta mig?

37 grader på degvätskan, jag brukar ge det 5-10 minuter inne innan jag sätter ute (skugga på farstutrappan). Sedan låter jag det jäsa LÄNGE, gärna över natten. Samma storlek som varmjäsning när det är färdigt.
 
Ja, i kylen är det ordentligt kallt. Men jag använder mitt skafferi istället, brukar ligga på ca 10-14 grader. I de flesta fall har jag iofs prövat recept där man bakar ut brödet och det får jäsa över natten på plåten.

Kanske funkar bättre om man jäser det innan man bakar ut istället?
Men då är det lite konstigt att det inte jäser? Till och med i mitt iskalla kylskåp har jag fått pizzadeg att jäsa, under 24 timmar, trots att jag bara hade 10 gram jäst i degspadet.

Det var väl typ "utbakat" i små bullar. Även om jag sedan gjorde om dem till pizzor.

Så några grejor då. Jäsningen kanske måste ha kommit igång, dvs att degen ska vara ute först i 30 minuter innan du sätter den i kylen? Men iom att det var utbakat bröd som inte jäste så stämmer inte den biten. Då är nästa idé att du går och lägger dig för sent och går upp för tidigt ;) (dvs jästiden blev för kort) en lösning på -har inte jäst är ju att -vänta längre. Dvs sticka till jobbet och hoppas att de jäst när du kommer hem.

Vilket för mig till den tredje intressanta punkten. Bröd tenderar att inte vilja jäsa i drag... och många skafferier har en öppen dragig ventil. När jag bakar på landet lägger jag alltid degen för jäsning i ugnen eller om den är upptagen, i vedspisen (som då såklart inte är på). Eftersom folk springer och slår i dörrar hela tiden och det är typ korsdrag. Så om det är det som är problemet skulle ju dubbla tiden i iskallt kylskåp sannolikt slå korsdrag i skafferiet.
 
Senast ändrad:
Men då är det lite konstigt att det inte jäser? Till och med i mitt iskalla kylskåp har jag fått pizzadeg att jäsa, under 24 timmar, trots att jag bara hade 10 gram jäst i degspadet.

Det var väl typ "utbakat" i små bullar. Även om jag sedan gjorde om dem till pizzor.

Så några grejor då. Jäsningen kanske måste ha kommit igång, dvs att degen ska vara ute först i 30 minuter innan du sätter den i kylen? Men iom att det var utbakat bröd som inte jäste så stämmer inte den biten. Då är nästa idé att du går och lägger dig för sent och går upp för tidigt ;) (dvs jästiden blev för kort) en lösning på -har inte jäst är ju att -vänta längre. Dvs sticka till jobbet och hoppas att de jäst när du kommer hem.

Vilket för mig till den tredje intressanta punkten. Bröd tenderar att inte vilja jäsa i drag... och många skafferier har en öppen dragig ventil. När jag bakar på landet lägger jag alltid degen för jäsning i ugnen eller om den är upptagen, i vedspisen (som då såklart inte är på). Eftersom folk springer och slår i dörrar hela tiden och det är typ korsdrag. Så om det är det som är problemet skulle ju dubbla tiden i iskallt kylskåp sannolikt slå korsdrag i skafferiet.
Samtidigt verkar ju @Lovisaleonora lyckas jäsa degen utomhus så det kanske inte är draget heller som är felet.
 
Nja, jag låter det aldrig dra på degen. Ställer jag den på farstukvisten blir det med tallrik över, jag kan inte tänka mig att det jäser om det drar på degen.
Då kanske ett lock över skulle räcka? Samtidigt är det kanske svårt att ha utbakat bröd i en bytta med lock.
 
Det här bakar jag en hel del. Supergott och väldigt mättande. Får man inte tag på kikärtsmjöl fungerar det ta något annat. Brukar använda Bovete eller Durra som är lättare få tag på.
(Någon gång ska jag prova om de går göra äggfria genom att inte skölja bönorna)


Till 6 KIKÄRTSBAGELS / eller FRALLOR
4 ägg (eller 3 stora ägg) 1 paket eller 3,5 dl kikärtor och/eller bönor blandade (kidney, vita, bruna...) 1 dl kikärtsmjöl 2 msk fiberhusk2 msk äppelcidervinäger 1 tsk havssalt 2 tsk bakpulver
Gör så här:
  1. Värm ugnen till 200°C.
  2. Skölj av bönorna i kallt vatten.
  3. Lägg ägg, bönor, kikärtsmjöl, fiberhusk, vinäter och salt i en bunke och mixa allt med stavmixer.
  4. Strö över bakpulver och blanda ihop.
  5. Forma 6 st bollar med blöta händer och lägg på bakplåtspapper och platta till något (så breda du vill ha).
  6. Om du gör bagels, stoppa ner en tesked i mitten och vrid runt den så det blir ett hål. Snygga till kanten med ett blött finger.
  7. Grädda i ugn i 25 - 30 minuter.
  8. Låt svalna på galler.
  9. Går bra att frysa.
 
Denna är min absoluta favorit.

LÅNGPANNEBRÖD 20 bitar:
4 dl havregryn
8 dl mjölk
50 g jäst
50 g rumsvarmt smör
1 msk honung
1 tsk salt
Ca 8-10 dl vetemjöl

Gör såhär:
1) Häll i mjölk (6 dl av 8) och havregryn i en kastrull. Koka upp ”gröten” och ta sedan av den från plattan.
2) Häll sedan i 2 dl (resten) kall mjölk och låt det svalna till ca 37 grader.
3) Smula jästen i en degbunke eller köksmaskin.
4) Se till att smöret är rumsvarmt, är det för kallt kan du köra det i micron i några sekunder.
5) Häll sedan i lite av havregrynsröran i degbunken tills jästen löses upp.
6) Häll sedan i resten av ingredienserna. Mjölet har du i lite i taget. Låt sedan maskinen jobba några minuter, tänk på att det är under den här tiden som glutentrådarna skapas – de som gör degen elastisk och smidig. Degen får vara lite kladdig men ändå smidig. Tänk att den ska släppa lite fint ifrån degbunkens väggar när den bearbetas. Låt sedan degen jäsa i ca 30 minuter.
7) Sätt ugnen på 225 grader. Ha i bakplåtspapper i en djup långpanneplåt (standardmått 30×40 cm). Lägg i degen och platta ut den så den ligger jämnt i plåten. Jag plattade ut den med fingrarna och händerna.
8) Dela sedan upp degen i 20 bitar. Jag använder min pizzasliceare, degskrapa går också fint. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa 30 minuter till. Sedan är det skjuts in i ugnen i ca 20-25 minuter. Allt hänger ju på Din ugn, håll koll på brödet. Det ska ha en fin färg uppepå.
Håller på att testa detta recept nu ^^
 

Liknande trådar

Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 197
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
762
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 917
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 854
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp