Men då är det lite konstigt att det inte jäser? Till och med i mitt iskalla kylskåp har jag fått pizzadeg att jäsa, under 24 timmar, trots att jag bara hade 10 gram jäst i degspadet.
Det var väl typ "utbakat" i små bullar. Även om jag sedan gjorde om dem till pizzor.
Så några grejor då. Jäsningen kanske måste ha kommit igång, dvs att degen ska vara ute först i 30 minuter innan du sätter den i kylen? Men iom att det var utbakat bröd som inte jäste så stämmer inte den biten. Då är nästa idé att du går och lägger dig för sent och går upp för tidigt

(dvs jästiden blev för kort) en lösning på -har inte jäst är ju att -vänta längre. Dvs sticka till jobbet och hoppas att de jäst när du kommer hem.
Vilket för mig till den tredje intressanta punkten. Bröd tenderar att inte vilja jäsa i drag... och många skafferier har en öppen dragig ventil. När jag bakar på landet lägger jag alltid degen för jäsning i ugnen eller om den är upptagen, i vedspisen (som då såklart inte är på). Eftersom folk springer och slår i dörrar hela tiden och det är typ korsdrag. Så om det är det som är problemet skulle ju dubbla tiden i iskallt kylskåp sannolikt slå korsdrag i skafferiet.