Era bästa träningstipsen för stukad fot

Wembley

Trådstartare
På långfredagen ramlade jag ihop på höloftet när jag trampade snett. Rejäl smärta direkt, men kunde till sist häva mig upp. Foten blev rejält svullen och lite blå efteråt, men jag kunde ändå gå på den relativt snabbt igen. Så igårkväll var det dags igen, stukade en gång till när jag skulle ta in en häst från hagen. Aj aj! Har förstått att det är lätt att detta upprepar sig om man inte stärker/tränar upp den på något sätt.

Någon som har bra tips ang. stukade fötter? Finns det några bra övningar som stärker och hur snabbt kan jag sätta igång att träna?
 
Balansbräda och balansboll.

Hjälpte mina stackars vrister när jag var yngre och vrickade och stukade till höger och vänster.
 
Nej den såg ut som Saturnus typ :D Hoppade hopprep med på slutet och i början stod på, ungefär som balansbrädan. Alltså på ringen runtom i mitten.
 
Gör inte som jag: Anta att all smärta nog läker ut av sig själv. Jag har ett antal felläkta brott och annat skit som fortsätter göra ont år ut och år in. Har du rejält ont, sök vård.
 
Gör inte som jag: Anta att all smärta nog läker ut av sig själv. Jag har ett antal felläkta brott och annat skit som fortsätter göra ont år ut och år in. Har du rejält ont, sök vård.

Jag är nog lite som dig Migo, antar att tiden läker alla sår! :cool: På gott och ont.. Träning på rätt sätt (kanske inte direkt dock?) i detta fallet tror jag är bra. Kanske i kombination med något vristskydd vid större belastning?
 
Gör inte som jag: Anta att all smärta nog läker ut av sig själv. Jag har ett antal felläkta brott och annat skit som fortsätter göra ont år ut och år in. Har du rejält ont, sök vård.

Jag har en stukning som femton år senare visade sig vara ett benbrott, haha! Inga problem idag tack och lov.
 
Jag har en stukning som femton år senare visade sig vara ett benbrott, haha! Inga problem idag tack och lov.

Herregud, ja vad ska man säga? Tur du inte fick problem. Trodde faktiskt seriöst att jag brutit foten först när jag låg där på höloftet och inte tog mig upp. Men så kom jag på, fn jag har ju ett ben till och hävde mig med armstyrka märkligt nog upp! :devil:
 
Som sagt *puttar* tråden igen då jag gärna vill ha fler träningstips och inte bara jämföra oss martyrer emellan :D
 
Som sagt *puttar* tråden igen då jag gärna vill ha fler träningstips och inte bara jämföra oss martyrer emellan :D
Tåhävningar har jag hört ska vara bra efter stukade fötter. På så sätt tränar man upp musklerna runt omkring och gör det svårare att stuka samma fot igen. Det är ju annars rätt vanligt att fötterna lätt stukas igen efter en ordentlig stukning.

Jag behöver också massor tips! Stukade foten för snart 3 år sedan när jag gick omkull med hästen. Tog nog typ 3 månader innan jag kunde rida normalt. Kan fortfarande känna av det ibland tyvärr... och härom månaden lyckades foten bli inflammerad på samma ställe, så jag räknar med att stukningen har något med det att göra, och att jag är svagare där och därmed lättare överbelastar den.
 
Som stärkande redskap för fötterna kan jag varmt rekommendera tåskor. I takt med att mina fötter har blivit starkare har jag minskat två storkelar på skor, fotvalven rest sig, mina fotleds, -knä och höftproblem har blivit betydligt bättre och jag blir inte alls kallsvettig om fötterna på samma sätt som förr. Däremot ska man vänja in sig långsamt för att undvika överbelastning och skador av det. Googla minimalistic running eller fivefingers.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 870
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 127
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ I november så ramlade jag med en stege, trampade snett och fick tre frakturer i fotleden. Slapp operera utan gipsades ett tag och fick...
Svar
4
· Visningar
783
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 308
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp