M
Martenix
Eftersom jag reste runt själv åkte jag buss för det mesta. När jag reste runt Sydön valde jag att åka med Stray bus, deras koncept är hop on hop off, man åker till ett ställe med dem (efter förutbestämd rutt) och stannar antingen där så länge man vill och hoppar på lämplig buss igen när man vill därifrån, eller åker med samma buss hela tiden efter deras schema. Man har alltid minst en natt garanterad på Hostel utan förbokning och de tar en till alla sevärdheter och roliga ställen. Kiwi experience och Magic bus har samma koncept, rutterna och aktiviteterna skiljer sig lite åt. Man träffar jättemycket roligt folk och har allmänt kul tillsammans. Om man bara vill ta sig från plats A till B för att så småningom kanske ta sig till C eller D så är Naked bus ett bra alternativ. Går att få riktigt bra priser om man bokar lite i förväg (jag åkte buss mellan Wellington och Auckland för typ 2 NZD exempelvis) och de stannar på riktigt många olika ställen så man kan lägga upp sin rutt ganska mycket hur man vill. Något att fundera på kanske om ni inte vill hyra Campervan.
Ang. de dagsutflykter du nämner när ni bor i Auckland, hade ni tänkt att bo i Auckland hela tiden då och bara åka till t.ex. Hobbiton (Matamata) och Rotorua över dagen? Det skulle jag i så fall avråda ifrån, det kommer bli väldigt mycket tid i bil. Bättre att åka från Auckland till Hobbiton, sova där en natt och sedan dra vidare till Rotorua, sova där en natt och sedan dra vidare mot Wellington skulle jag tycka.
Ang. de dagsutflykter du nämner när ni bor i Auckland, hade ni tänkt att bo i Auckland hela tiden då och bara åka till t.ex. Hobbiton (Matamata) och Rotorua över dagen? Det skulle jag i så fall avråda ifrån, det kommer bli väldigt mycket tid i bil. Bättre att åka från Auckland till Hobbiton, sova där en natt och sedan dra vidare till Rotorua, sova där en natt och sedan dra vidare mot Wellington skulle jag tycka.