Era allra bästa tips om Australien/Nya Zeeland

Eftersom jag reste runt själv åkte jag buss för det mesta. När jag reste runt Sydön valde jag att åka med Stray bus, deras koncept är hop on hop off, man åker till ett ställe med dem (efter förutbestämd rutt) och stannar antingen där så länge man vill och hoppar på lämplig buss igen när man vill därifrån, eller åker med samma buss hela tiden efter deras schema. Man har alltid minst en natt garanterad på Hostel utan förbokning och de tar en till alla sevärdheter och roliga ställen. Kiwi experience och Magic bus har samma koncept, rutterna och aktiviteterna skiljer sig lite åt. Man träffar jättemycket roligt folk och har allmänt kul tillsammans. Om man bara vill ta sig från plats A till B för att så småningom kanske ta sig till C eller D så är Naked bus ett bra alternativ. Går att få riktigt bra priser om man bokar lite i förväg (jag åkte buss mellan Wellington och Auckland för typ 2 NZD exempelvis) och de stannar på riktigt många olika ställen så man kan lägga upp sin rutt ganska mycket hur man vill. Något att fundera på kanske om ni inte vill hyra Campervan. :)

Ang. de dagsutflykter du nämner när ni bor i Auckland, hade ni tänkt att bo i Auckland hela tiden då och bara åka till t.ex. Hobbiton (Matamata) och Rotorua över dagen? Det skulle jag i så fall avråda ifrån, det kommer bli väldigt mycket tid i bil. Bättre att åka från Auckland till Hobbiton, sova där en natt och sedan dra vidare till Rotorua, sova där en natt och sedan dra vidare mot Wellington skulle jag tycka. :)

Sen tänkte vi ta tåg/buss ner till Wellington där vi spenderar ett par dagar innan vi hyr husbil och bilar runt på södra ön i 2-3 veckor
Fyyyy vad trevligt! Är det dyrt? Min sambo skulle älska att göra nåt sånt så jag skulle uppskatta till tusen om du har lust att berätta lite mer om hur det funkar!

Eftersom jag reste runt själv åkte jag buss för det mesta. När jag reste runt Sydön valde jag att åka med Stray bus, deras koncept är hop on hop off, man åker till ett ställe med dem (efter förutbestämd rutt) och stannar antingen där så länge man vill och hoppar på lämplig buss igen när man vill därifrån, eller åker med samma buss hela tiden efter deras schema. Man har alltid minst en natt garanterad på Hostel utan förbokning och de tar en till alla sevärdheter och roliga ställen. Kiwi experience och Magic bus har samma koncept, rutterna och aktiviteterna skiljer sig lite åt. Man träffar jättemycket roligt folk och har allmänt kul tillsammans.

Lite OT men hoppas det är okej! Tyckte du Stray var bra, är det värt pengarna? :) vilket pass hade du och hur lång tid åkte du med dom?

Ang. de dagsutflykter du nämner när ni bor i Auckland, hade ni tänkt att bo i Auckland hela tiden då och bara åka till t.ex. Hobbiton (Matamata) och Rotorua över dagen? Det skulle jag i så fall avråda ifrån, det kommer bli väldigt mycket tid i bil. Bättre att åka från Auckland till Hobbiton, sova där en natt och sedan dra vidare till Rotorua, sova där en natt och sedan dra vidare mot Wellington skulle jag tycka. :)

Tack för ditt svar! Vi ska absolut fundera på om det blir husbil eller buss :) Båda har ju verkligen sina för- och nackdelar!

@niphredil Jag tror också att det är extremt trevligt! Har dock inte stenkoll på hur det funkar utan googlar febrilt för att samla information :angel:
Det finns väldigt många husbilsuthyrare med bilar av olika standard, och ja, det är rätt dyrt tyvärr. Å andra sidan kan man bo på campingar för 30 kronor/natt och om man har en finare bil även laga mat och duscha i bilen så då blir det ju billigare att leva på så sätt :) Campingar verkar det finnas i överflöd! Pratade med en tjej på Kilroy och hon tipsade också om husbil, då är man väldigt fri och kan åka precis dit man känner :)

När jag och en vän hyrde campervan under tre veckor trooor jag det gick på 7000 per person. Vi räknade ut att det var ungefär vad hostelboende hade kostat under de veckorna, och nu kunde vi lätt åka runt till alla platser vi ville. Våran var nog rtt låg standard, ingen toalett eller så, bara en van med sängar (kunde bli stolar) och "kök". Men vi trivdes stenhårt i våran Cewin som han hette ^^

Canpingarna tycker jag var jättebra, en del hade dusch (kallvatten på de flesta) och toalett på de flesta ställena. På vissa fanns även ett kök, med en gasplatta så man kunde laga mat abnat än på stormköket som fanns i vår bil.

Så jag puschar definitivt för hyra bil av något slag, helt underbart att kunna vakna upp på nya ställen var dag. Fanns en helt underbar camping i samma område som de spelade in Rivendell, magiskt...

Lite OT men hoppas det är okej! Tyckte du Stray var bra, är det värt pengarna? :) vilket pass hade du och hur lång tid åkte du med dom?

Jag är jättenöjd med Stray och det tror jag alla som åkte med min buss var. För mig var det definitivt värt pengarna! Ett tips är, om du inte skall till NZ väldigt snart, att vänta lite med att boka något pass men att kolla deras hemsida rätt ofta, för rätt som det är så ger de ganska rejäla rabatter, särskilt när det är lite utanför säsong. (Högsäsong är dec-feb när det är sommar där) Ett pass gäller nämligen ett år från det att man köper det, om jag inte minns fel, så även om man bokar när det är lågsäsong kan man nyttja det under högsäsong. Jag fick mitt till halva priset tror jag. :)

Som sagt, jag kan varmt rekommendera Stray, men jag har en kompis som åkt med Magic och hon var väldigt nöjd hon med. Kiwi Experience är det största bussbolaget tror jag men ganska känd för att vara en ren "partybuss" (kallades Kiwi (s)experience bland många backpackers... :D ) Så det beror lite på vad du vill ha ut. :)

Jag hade fyra veckor på mig tror jag, köpte det passet som gick runt båda öarna, kan det ha hetat Max pass kanske? Dock nyttjade jag bara bussen på Sydön då jag redan rest runt hela Nordön på egen hand. Att ha lite extra tid på sig tror jag är en bra idé, man hittar alltid ställen man känner att man vill stanna en extra dag eller två på och då är det skönt att kunna vara flexibel med sin resplan. :)

Vi köpte vår resa idag!! :banana::bump::nailbiting:

Det blir tre veckor på Nya Zeeland, varav 8 dagar på nordön och resten på sydön där vi ska hänga med på en guidad tour halva tiden och hyra egen husbil andra.

Sååå spännande!

Åh, en stor dröm för mig är att åka några veckor till NZ i framtiden.:love:
Ni som varit där, eller som är erfarna resare, hur stor resbudget bör man skramla ihop för att kunna åka iväg till NZ i tre-fyra veckor och ha råd att hitta på aktiviteter?

jag bor i Sydney.

Hyr en sån här

http://www.wickedcampers.com.au/

landa Sydney, var här i 5 dagar, åk runt mycket, åk till Bondi, åk till Manly, sen ta ett flyg till Byron Bay, stanna där några dagar, sen ta ett flyg till Cairns och åk och snorkla. Skit i att folk säger att det är varmt och att det finns jellyfish, det är jämnt varmt och finns jellyfish.

Vi köpte vår resa idag!! :banana::bump::nailbiting:

Det blir tre veckor på Nya Zeeland, varav 8 dagar på nordön och resten på sydön där vi ska hänga med på en guidad tour halva tiden och hyra egen husbil andra.

Sååå spännande!

Låter som en bra plan, jag är sååå avundsjuk!
För övrigt hamnade denna i min feed på facebook för några dagar sedan, litet smakprov på vad ni har att vänta er. ;) http://www.buzzfeed.com/bradesposito/nz-u-pretty

NZ skulle jag gärna återvända till, var där och jobbade en månad och tog 5 dagar ledigt innan jag flög hem till Sverige igen och hann då med Roturoa underbart att bada i varmt vatten och Kaikora tyvärr ingen delfinutflykt då vädret var för dåligt
Åkte tåg, buss och båt och det funkade, hade med mig min handbagageryggsäck då det var kort tid
Nackdelen är att det tar så lång tid att resa och att man får en kraftig jetlag, resan dit tog 40 timmar och tillbaka 44 timmar men då hann jag med en sväng i Sydney också mellan planen

Måste bara uppdatera denna tråd med lite bilder från detta fantastiska land :love: Om jag någon gång flyttar utomlands är det hit!

1604482_10152633391650969_3832868640823400632_n.jpg

10577109_10152637212105969_769666581308633071_n.jpg

11015932_10152640775140969_8643607616226692361_n.jpg

11018884_10152644718845969_8600194344030658501_n.jpg

10450832_10152651660625969_5650062690557296973_n.jpg

11002601_10152651661060969_25222845244241376_n.jpg

11009194_10152651665280969_7167146827820700655_n.jpg

10922519_10152651665405969_5029099023928062305_n.jpg

10947185_10152657557580969_8211406563225596106_n.jpg

11025204_10152657567585969_8989933698691037677_n.jpg

10678_10152661482170969_4275990296499834354_n.jpg

11018622_10152661484395969_513389863337369433_n.jpg

Skulle lätt gilla ditt inlägg flera gånger om bara det vore möjligt! :D
Ser ut som ni har haft det fantastiskt!

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 256
Senast: ameo
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Viva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 881
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar