Er senaste A HA!! Upplevelse

angelaL

Trådstartare
Min ridning har gatt valldigt fort framat de senaste manaderna och jag har fatt manga a ha!!!! upplevelser. :idea:

Manga saker jag tycker att jag skulle upptackt for lange lange sedan :o och andra som jag har stor nytta av.

Kan inte alla lista sina senaste A ha;n :D

Hara kommer nagra av mina:

Alltid anvanda skankeln fore handen,
Hand utan skankel, skankel utan hand,
Tanka nar jag rider, hara har hasten problem,, fora gangen funkade inte den hjalpen sa jag provar en annan taktik osv..

Nar hasten gor motstand sa haller jag nar hasten ger sa ger jag, om handen alltsa,, svart att oversatta till svenska pa ett vattigt satt..

och sa har jag ateruptakt skanklarna,,

kanns som jag aterupptackt ridning just nu,, ;)

Sv: Er senaste A HA!! Upplevelse

Senaste aha-upplevelsen jag fick var att ta ett djupt andetag och andaaaas ut precis när jag börjar en travökning. Det hjälpte min häst, som har svårt för ökningar, att behålla takten och våga länga lite på steget istället för att bara springa. Hjälpte mig också att slappna av och sitta ner istället för att spänna mig och störa hästen som jag gärna gör för att jag tycker att jag skumpar av ;)

Egentligen har jag upptäckt det här många gånger :angel:

Men glömt igen:crazy:

Betydelsen av noggrannhet, särskilt med grunderna. Förbereda, kräva svar, vara konsekvent. Det ger resultat i form av lyhörd uppmärksam häst, minimalt behov av inverkan, och bättre ridning öht.

Att tex jobba med grunder som övergångar halvhalter och tempoväxlingar på ett noggrannt sätt i början av passet ger utan krångel en mjuk och alert häst.

Som stressad snabb människa tappar man det här, igen och igen, tyvärr.

Mitt senaste aha.. är inget nytt, men jag blir om och om igen påmind om YTTERSIDAN.

Jag kan inte nog mycket "rida ytter". och just AHA känslan är just att "är det sånHÄR koll jag ska ha/kan ha" på ytter.. :bow:

Precis som flash - grunder grunder grunder. :o

Senaste aha:et rörde hur jag kan använda vänster sittben för att rakrikta (och även böja) honom bättre. Tänk att det tar sådan tid att lära sig ens en basal nivå!

fick en aha när jag upptäckte hur väl gubben lyssnar på min vikt, säte och ben. fick lite ny motivation till att träna och motionera honom, det är åter igen roligt att rida!

Tänk att det tar sådan tid att lära sig ens en basal nivå!

Det är nog det som är det svåraste att lära sig, därför många tycker det är så smidigt att hoppa över och börja med det svåra i stället, och sen undrar folk varför det inte funkar:p

Håller helt och klart med, man kan aldrig nog poängtera och rida grunder, grunder och grunder! Jag är glad att jag tycker att det är det som är roligast:D

Lite halvt sidospår men ändå:cool:

Årets intressantaste aha-upplevelse är nog hur mycket man kan trolla med knäna när man rider! :D

Jo, måste få lägga till.. förutom flash´s grunder så är det framåtbjudningen, den där med tryck som gör att hästen "kliver in i handen". :love: Vad mkt enklare det blir då :bow:

Min senaste, och återkommande aha upplevelse är...
att verkligen ha stödet enda från början, man kan inte sätta sig in i en övning utan att ha stödet där. speciellt inte om man förväntar sig att det ska gå bra!

sedan att möta hjälperna. yttertygel mot innerskänkel och viseversa.

Senaste aha-upplevelsen fick jag i söndags när jag äntligen fick till känslan i vilken kontakt jag ska ha med min väldigt känsliga hästs mun. Jag tänker numera på barkbåtar! :rofl:

Annars håller jag med föregående skribenter om grunderna!

Mina senaste aha upplevelser är:

* hur mkt (eller snarare lite) eftergift jag måste ge i början när damen trillar på bogarna för att få henne att komma upp därifrån. Innan släppte jag allt och trillade fram till på köpet.

* hur jag måste komma över med vikten/revbenen till höger resp. vänstersida i skänkelvikning undan vänster/höger skänkel.

* att man faktiskt kan sitta ner i trav utan att gå av på mitten (var eg. ingen aha-upplevelse, hände bara sådär men är så nöjd med att jag klarat av det så jag skriver det här iaf :D ;) )

;)Det blir en A ha upplevelse nar man tanker pa hur viktiga grunderna ar,, Grunder grunder och grunder.

I mitt jobb sa pysslar och trasslar jag in och ut i hastar som inte lart sig nagonting men de kan bli ridna i skritt trav och galopp. Kan vara valldigt trotsamt men valldigt givande.

Bara det att man maste lista ut vilket problem som man ska losa forst och vilket som kommer efter och vad man kan ignorera behover funderas over.

En A ha upplevelse for mig ar att se hur "fort" det gar att lara en hast som inte kan nagot att bli en ridhast och sen se hur lang tid det tar att lara om en felriden hast.

Men att kanna att det gar mindre langsamt att rida om en felriden hast ar oxa en a ha upplevelse, eftersom man forstar varfor den hjalpen fungerar i det ogobliket och man kan valja den ratta hjalpen att anvanda sig av.

Egentligen vill jag nog bara filosofera litegranna, ridning ar ju trots allt fysik...

Min häst har gett mig ett helt berg av Aha-upplevelser om allt det ni andra skrivit i spannet mellan katastrof och njutning.
Han har tydligt visat hur omöjligt det kan vara trots enorma ansträngningar, fokus och koncentration för att sedan visa hur lätt det kan vara då hästen hittar sin kropp och kan använda alla sina muskler, sin takt, stolthet och energi, utan att det styper någonstans.

Vi har kastats mellan fiasko och framgång under året med bara någon dags mellanrum, vilket har visat på hur lite man eg kan tvinga fram det äkta och fina.

Aha-upplevelsen har legat i att lägga prestationerna åt sidan och låta hästen lära mig hur hans kropp mår och fungerar. Har spenderat mkt tid med att känna in hur bakben, nacke och allt däremellan samspelar och spelar, för att få en riktig upplevelse då allt sitter ihop och hästen börjar dansa.
Däremellan har tekniken fått slipas för att lotsa hästen tillbaka in i det rätta i stället för att följa minsta motståndets väg.
Har fått hitta medelvägen för när det kan gå att inverka och när det inte är läge. Och analysera exakr vad det styper.

Tex, exakt vilken liten väl gömd skitmuskel som håller emot knäet i en vänstergalopp...:banana: Lite massage två dagar och plopp, mjuk fin galopp utan avbrott och motstånd. Lärorikt, tack hästen!:bow:

Jag kommer ihåg mitt bästa "aha" när jag förstod hur man skulle rida öppna förra året :love:

Annars så är det att såfort jag tänker på min andning så blir takten i trav och galopp mycket bättre.

Fick en riktig aha-upplevelse i dag när jag hade min tränare här. Galoppen har min häst väldigt svårt för och hon blir lätt framtung och lite av ånglok. Har därför ibland svårt med styrningen i galopp. Jag skulle galoppera och lägga volt på varje kort och långsida. Jag fick inte hästen med mig ordentligt och tränaren säger. Du tar ju inte med dig ytter axel. Du tror säkert du vänder in med kroppen men det gör du inte. Ta med ytter axel in i volterna nu!
OK, jag fattar galopp igen och ska lägga volter. Fokuserar nu mera på att verkligen vända med kroppen i volten. och..... hästen vänder så tvärt att vi höll på gå omkull. Hittade en medelväg strax och har aldrig haft hästen så vändbar häst i galopp.

Sist jag red kände jag hur jag bara gnatade hela tiden. Jag var på volten i skritt och red skänkelvikning på öpnna delen. Varje gång jag skulle påbörja flyttningen satte han sig på tvären och ville inte vara med. Min ridlärare påminde mig att inte backa i handen. Det är så j*vla lätt att göra det.

Men det slutar inte här. Allt kändes segt liksom. Kolakänslan, ni vet. Lade upp stigbyglarna och travade övningen istället, nedsittande. Det blev en helt annan häst!:eek: Plötsligt gick han som en, jag vet inte vad :confused:. Han bar sig själv och jag hade bara en ytterst liten kontakt med munnen och red ordentligt på med sätet och skänklarna. Vilken härlig känsla det var!

När jag tog stigbyglarna igen längde jag dem ett hål och genast kändes det bättre än när jag red med dem kortare. Jag tror jag drog upp knäna lite och därför fastnade i "knipträsket" och då är det inte konstigt att han blev lite tjurig. Det var en riktigt AHA-upplevelse :bump:

Min senaste var "Oj jävlar, jag har nog inga magmuskler alls kvar. Inte konstigt att det går åt helvete". :P

Liknande trådar

Hundhälsa Sa min lilla terrorist pa 7 manader ar verkligen allatare. Nar jag har henne kopplad fungerar "leave it" mycket bra, men nar hon ar los...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: hastflicka
·
Anläggning jag hoppas traden ligger ratt annars far moderator flytta... Jag har tva gamla spiltor (anno 1960 ca) i stallet som idag inte...
Svar
7
· Visningar
2 147
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: Inglorion
·
Hästmänniskan Lang historia kort. Var uppe och prov jobbade pa en ko farm med hastar de anvander till att fosa kor med. Jag fick rida pa en hast...
Svar
7
· Visningar
2 174
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka