Equiterapeuts vara eller icke vara?!

Sv: Equiterapeuts vara eller icke vara?!

Jag skulle inte ta förgivet att hästen är BRA av en behandling.
Bättre blir de snabbt, bra tar lång tid när det är såpass stora "problem".

Jag tror att det skulle kunna vara bra om du själv kunde få stretch-övningar som du kan göra på honom. Fråga ET när hon kommer ut. Då kan du ju själv påverka processen som ET satt igång i hans kropp och hjälpa honom på traven. :)

*KL*
Vi har inte haft ute equiterapeut, men equiatriker två gånger och massör.
Massören har varit Kanon & hjälpt mycket:)
Equiatrikern masserade lite och gjorde akupunkur, hjälpte litegrann!:)
Men då vi misstänker att ev snedheter skulle behöva kollas så har vi länge funderat på att ta ut en equiterapeut. Det svåra är ju att veta VEM.
Det känns mest seriöst att ta ut någon som finns på SVEF:s hemsida, då det känns som många kallar sig allt möjligt, men inte verkar ha en riktig utbildning..
Det kostar ju oftast en del med, så man vill ju ha någon som kan, både för pengarna och för hästarnas skull såklart!

Om någon vet en equiterapeut som jobbar i Småland och har bra rykte och utbildning, så pm:a gärna!:)

Jag kan bara berätta utifrån mina egna erfarenheter och jag har användt mig av både kiropraktor och massör.

Kirpraktorn fixade till min nyinköpta häst. Efter två behandlingar var han som ny och snart kommer han ut igen. Det blir tredje gången i år i så fall.
Massör har jag haft ute en gång fast det var på gammeltanten och det gjorde också susen. Fick en mer avslappnad häst i ridningen sedan.

Jag är hobbyryttare som tävlar då och då men vill ändå ha koll på så att allt är som det ska med hästen.

kl*

Jag tävlar ju och tränar mycket. och jag är noga med att mina hästar kollas regelbundet osv.

Jag åker till veterinär med jämna mellan för att kolla av så att allt ser bra ut. Även ET används i mellanåt.

ET är verkligen bra att ha för att upptäcka saker i tid. Som tex om sadeln börjat klämma osv, osv. För jag vill inte vänta så länge som till att hästen blir halt utan jag vill hitta små saker i tid och då förebygga:)

Jag har turen att tillgå både en av sveriges bästa veterinärer och ET:s... och båda två kan skicka hem hästen utan att där är något alls. Så de behöver inte alltid hitta något.

Det ska jag komma ihåg att höra om, känns ju vettigt!

---

Dock en sak som jag upptäckte i förrgår.. Och faktiskt nu när jag tänkte genom det är det lite konstigt? Eller?

3-4 dagar efter att ET var ute första gången åkte jag till (stort) ridhus med hästen för att han skulle få galoppera på bra underlag och där det är tillräckligt stort för att galoppera på lite.
Vänstergaloppen låg vi och rullade i minns jag för det var så nice att låsningen var borta. Det var främst i vänster han inte ville galoppera i innan behandling.

Högern var dock inte lika kul. Han var tung och tappade innerbogen. Han orkade visserligen galoppera långsidorna utan krav på sig men ej på volt. Där fick jag hålla i honom massor för att han inte skulle falla inåt och han galopperade 1,5 volt innan han korsade eller bröt av till slängtrav.

Detta har dock blivit bättre (har iofs inte galopperat så mycket men ändå lite och då har det gått bra i båda varven). Fram tills i förrgår.
Då galopperade jag på ridbanan hemma bara för att värma upp, utan krav på form eller så.

Låg vi och rulla på i höger varv, jättetrevlig galopp. Men i vänster?? Han korsade direkt efter en halv volt i galopp och även på långsidorna. Han korsgalopperade med bak direkt.

Detta känns lite konstigt att det är olika sidor olika gånger??

Jag tycker att det låter som att ET fick loss en del på första besöket men nog skulle behöva göra fler behandlingar..

Jag skulle faktiskt inte fästa mig så mycket på hur det känns första veckorna. Däremot notera, gärna någon form av dagbok, för att senare kunna gå tillbaka och titta.
Jag skulle tro att det är ett av följande alternativ:
ET´n kom inte åt "alla sidor av problemet" alt. t o m skapade en ny låsning (lätt hänt), eller:
Hästkroppen behöver tid att processa förändringen. Kanske borde du dra ner träningen rejält och arbeta mycket från marken (i kontrollerade former, att busspringa tror jag inte är bra) för att hästkroppen inte ska behöva kompensera igen. Muskler m.m. behöver tid att anpassa sig.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar