Equiterapeuts vara eller icke vara?!

Sv: Equiterapeuts vara eller icke vara?!

*kl*

Tack för alla svar.

Jag har haft ute två olika ET's till min häst "genom åren".

Första var hästen regäl halt på böjt spår i höger bak.. Et togs ut och korrigering av bäcken gjordes på två behandlingar med 2 veckors mellanrum tror jag det var.
Innan ET'n togs ut hade veterinär varit ute och hästen var UA på böjprov men halt vid longering. Veterinären ordonerade ut metacam eller vad det heter men sa sen att jag skulle ta ut en massör eller nåt... Mycket dålig veterinär anser jag.

Andra gången en ET var ute var inte så länge sen, mindre än ett år. Jag minns faktiskt inte varför eller vad som gjordes men det var nog mer som en rutinkontroll...

Nu är hästen på något sätt dålig i bak, antagligen högt upp djupt muskulärt eller kanske sne på något sätt.
Han tar inte för sig med baken alls, särskilt inte i galoppen. Galopperar 'jämfota' med bak nästan.

Ytterst lite markering på böjbrov som värmde ur medans man trava efter böjningen. Båda bak och höger fram.
För lite för att vet ville spruta i leder så hästen är behandlad med tuppkam intravinöst och käkar butta i 10 dagar nu.

Problemet i bak kommer antagligen vara kvar då behandlingen är i förebyggande syfte för benen typ och för att verkligen utesluta att det är därför han är stel i bak.
UA på röntgen i hovar, kotor fram och haser bak.

Nu under buttakuren så leds/skrittas barbacka hästen 30 min om dagen. Efter kuren ska vi trava igång en vecka och sedan ta ut antingen ET eller typ massör... ELLER om jag ville, komma in till kliniken igen och fortsätta utredning om han inte kändes bättre...

Det jag blev osäker på nu är att den ET'n som jag vill ta ut, utbildad på axelssons och varit i branchen i 30 år, hon är emot medicinsk behandling (i viss form vad jag har förstått). Hon ifrågasatte behandlingen som min häst fått och kuren han äter.
Hon menar på att inflamationer läker ut ändå utan medicinsk behandling.
Nu hade ju hästen inga direkta inflamationer och jag sa också att det i bak förmodligen inte går bort av detta och det var av den orsaken jag åkte in till klinik.

ET menar på att veterinärer ofta hakar upp sig på just benen på hästar... Men man kan ju inte trolla heller och ta bort en ev. inflamation på 5 min för att sedan gå vidare med musklerna...
Vem har tid idag att inte behandla sin häst? Missförstå mig rätt, men jag tror ni förstår vad jag menar....

Ursäkta om jag skriver luddigt... Men jag tycker hela grejen är rätt luddig också för ET har ju både rätt och fel.
Och JAG har hakat upp mig på att ET ifrågasatte veterinären.... Men ET kanske hakar upp sig på att saker och ting ALDRIG skulle sitta i benen.....

Äh jag vet inte... :crazy:

Axelssons har ingen ET-utbildning såvitt jag vet! :crazy:
ET-utbildningen har såvitt jag vet inte funnits i 30 år. Eftersom jag känner en av de "tidigare" som gick ut -93.

Jag skulle ha tagit ut en annan, riktig, Equiterapueft! :p Med (bra) referenser.

Poängen som den så kallade ET´n vill få fram är nog att veterinärer ofta är snabba på att behandla leder även om lederna inte är problemet i sig utan har blivit överbelastade på grund av något högre upp.
Rent teoretiskt sett (spånar bara) så är kroppen själv duktig på att läka inflammationer om den bara får en chans - att den inflammerade leden verkligen får VILA vilket den inte får även utan träning om hästen går och felbelastar. Om felbelastningen försvinner - då tror jag hästkroppen själv med vila kan bekämpa inflammationen.
Jag personligen tycker inte man ska låta bli att gå till veterinär vid kvarstående eller akut hälta, däremot skulle jag själv även vilja kolla upp resten av hästen helst innan man sprutar (vet inte vad veterinärerna skulle ha att säga om detta och givetvis tar man deras åsikt i beaktning) för att lösa problemet- inte bara spruta orsaker.
Veterinärer är nog väldigt olika i den här frågan och folk i allmänhet har nog väldigt olika åsikter om det, men jag tror att helheten skulle bli bättre om samarbete mellan alternativare och vet. kom igång på allvar.

Veterinärer hakar ibland upp sig på benen i onödan, det kan jag hålla med om. Men hästkroppen är komplex. Alexandra_W påpekade i en annan tråd att ibland måste man behandla symptomen för att kunna hitta grundorsaken. En del av det tror jag en ET hade kunnat lösa mer effektivt OM det är något inom deras område. Istället slutar man ibland vid symptomfixandet för att man inte hittar något annat fel (eller ens vet vart man ska leta) och det är då det börjar bli "fixering på benen" känns det som.

Senast ändrad:

tack för svaret.

Jag har googlat omkring idag och hittar inte heller någon ET-utbildning på axelssons...

var inne på ET-förbundets hemsida och där fanns inte "min" ET's namn med heller.

Hon är känd i sthlmsområdet och har superbra referenser.. Du vet kanske vem det är men jag vill inte säga namnet här (pm i så fall)... Hon har vart i branchen i ca 30 år... Hon kanske har utbildat sig nån annanstans då men jag hörde nåt om axelssons så jag trodde det var där innan jag kollat upp ordentligt...

Om jag ska ta ut en ET, kan jag vara säker på att det är en "riktig" ET om jag tar ut någon från ET-förbundets hemsida som håller på i min region...?

Det här låter som AW, h*n är inte ET men däremot sjuk och massör terapeut.

en fråga mer riktad till alla som använder sig av equiterapeut.
Hur gör ni dagarna innan?efter? rider som vanligt eller tar de lugnt?
Första gången jag ska ha ut equiterapeut till denna häst och är rätt övertygd om att hon kommer göra mindre roliga fynd som låsningar etc.. :crazy:
hoppas bara vi kommer tillrätta med problemen.. dock känns de som om hon kommer måsta göra rätt många behandlingar..

en fråga mer riktad till alla som använder sig av equiterapeut.
Hur gör ni dagarna innan?efter? rider som vanligt eller tar de lugnt?
Första gången jag ska ha ut equiterapeut till denna häst och är rätt övertygd om att hon kommer göra mindre roliga fynd som låsningar etc.. :crazy:
hoppas bara vi kommer tillrätta med problemen.. dock känns de som om hon kommer måsta göra rätt många behandlingar..

Jag skulle rida hästen som vanligt FÖRE besöket. Din ET kommer att tala om hur du skall göra med hästen efter besöket, hur du skall rida eller promenera och hur länge. Det beror ju helt på vad han/hon kommer att åtgärda.
Jag har bara haft ET en enda gång på min relativt nya häst (haft henne i 6 mån). Det var när jag haft henne en månad. Inga fel på henne, men jag upplevde henne lite stel i vissa lägen. Ville ha en genomgång för att se att det OK att rida på det sätt jag ansåg att hon skulle tränas upp. Kändes skönt med att få bekräftelse på att man tänkte rätt. Min häst fick lite akupunkur för att vissa spänningar skulle lätta. Samt tillrättaläggning av ena bogen.

Den ET jag anlitade är mycket, mycket välrenomerad och namnkunnig. Vet ej vilken utbildning hon har, men jag vet vilka klienter hon har.... det räckte för mig :) Det var en mycket positiv erfarenhet att få hästen genomgången på det sättet, då hon noga kollade hästens rörelser och muskler både stillastående och i rörelse (longering).

Tack!
Som jag misstänkte då.. som vanligt.. det jag var lite bekymrad över var väl om hon skulle visa mer eller mindre beroende på träningsvärk eller dylikt. men då kör jag som vanligt.
Köpte detta sto för snart 3 månader sedan då var hon helt ur form från fölboxen så det är väl inte konstigt om hon har lite stela/ovilliga tendenser i början, jag hoppas de är sådant en ET kan avhjälpa då hon i övrigt är en väldigt känslig och mjuk häst.
Det ultimata vore ju naturligtvis att hon kunde gå igenom henne nu och ge även mig grönt ljus för att sedan kolla av igen om ett halvår eller så..
Hon har utbildad och är väl egentligen en av dem få utbildade equiterapeuterna i denna del av landet, vad jag hört/sett är hon dock väldigt duktig/omtyckt!
Jag vill gärna att allt ska vara ok från början så utgifterna nu i början har varit enorma med veterinärkoll, sadelmakare, nu equiterapeut och så fort jag hittar en vettig hästtandläkare blir de besök där...

Att veterinärer och ET's inte drar jämnt är ju ingen nyhet. Men visst bör man kunna acceptera och respektera varandras behandlingsmetoder?

Det är tyvärr ett vanligt problem även inom humanmedicin. Det finns läkare som inte tycker att sjukgymnaster är nödvändiga öht och det finns läkare som sammarbetar mkt väl med sjukgymnaster. Det finns såklart även sjukgymnaster som tycker att läkare bara behandlar symptom och struntar i resten osv.
Det är tråkigt att det är så att man inte bara inser fördelen man har av att komplettera varandra, för det är väl att få patienten frisk som är meningen?

Nu vare gjort och mycket glädjande så hade hon för det mesta bara gott och säga och ungefär ..den där med lite muskler på:D
Inget kiropraktiskt som behöver åtgärdas, ingen smärta eller övrigt utan gamla spänningar som hon mjukade upp med laser och massage.
Är markant sne i korset men inget som märks i form av rörelsestörning och med rätt förutsättningar ska de inte påverka henne! Återbesök om tre månader för att följa upp!
jag är helnöjd och har inte ens "känt" nån skillnad än men hon "makes sense" i hennes uttalande och när hästen slappande av syntes de verkligen hur hon njöt!
Jag går också till kiropraktor/massör det är min skatt också värd!

Vad roligt att höra :laugh:

Vi ska ta ut en ET till min medryttarhäst för allmän koll. Men eftersom jag inte kommer från den orten jag bor på och inte har vare sig kontakter att fråga eller aning om ET:s härikring så undrar jag om de ET:s som man hittar via ET-förbundets hemsida, uppfyller några särskillda krav som de som Inte finns reggade där inte gör? Man vill ju anlita någon man kan lita på och inte bara någon som är bra på att prata till sin egen fördel...

Då är inte det heller rätt väg att gå, tro för all del inte att alla är lika seriösa bara för att de står på en hemsida. Ta referenser istället, de är mera aktuella och mer pålitligt.

Ja, kan misstänka det. Ägaren skulle prata med nån vännina som haft ut en ET ganska nyligen och höra om han var bra.
Det är väl med ETs som när man köper hundvalp. Bara för att kenneln är med i SKK så är det ingen garanti för att det är bra folk...:mad:

*knapplån*

I dagsläget finns ingenting som reglerar vem som får kalla sig vad inom djurmedicinen. Vem som hellst kan kalla sig ET, massör osv utan att det får några juridiska konsekvenser. Så nummer 1 är att alltid kräva bevis på att personen är utbildad över huvud taget.

Det finns också väldigt många olika utbildningar, och väldigt många olika behandlingstekniker. Många av teknikerna som används av ET, hästosteopater mfl är BEVISAT VERKNINGSLÖSA på människor. Ändå fortsätter man att behandla med dessa. Större delen av behandlingsarsenalen är dessutom obevisad, dvs man vet inte om det fungerar eller inte.

De flesta alternativmedicinare har väldigt liten kunskap om forskning, hur nya rön ska granskas och hur man systematiskt utvärderar sina egna behandlingsmetoder - tyvärr. Detta gör att de inte behandlar i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Som tur är får många goda behandlingsresultat ändå.

Det finns som någon sa tidigare sjukgymnaster som är inriktade mot häst. Man kan läsa mer om detta på sektionens egen hemsida http://www.allready.net/lsr-lsvet/

Boy - spännande att du fick gå utbildningen även fast du inte var sjukgymnast i botten, jag trodde den bara var för legitimerade sjukgymnaster. Tyvärr gick utbildningen bara en omgång, dvs två terminer. Sedan har det varit på G länge att den ska återupptas.

Jag är INTE emot alternativa behandlingsmetoder, men jag vill att status och kvalité ska öka.

Man kan läsa mer om kursen för legitimerade sjukgymnaster under fliken "20p kursen" i länken jag skrev i inlägget ovan.

Det finns också väldigt många olika utbildningar, och väldigt många olika behandlingstekniker. Många av teknikerna som används av ET, hästosteopater mfl är BEVISAT VERKNINGSLÖSA på människor. Ändå fortsätter man att behandla med dessa. Större delen av behandlingsarsenalen är dessutom obevisad, dvs man vet inte om det fungerar eller inte.

Läs på igen, det verkar som om du sitter på väldigt gamla uppgifter, alternativt är du en insnöad konsekvent människa. Human sidan har sedan länge erbjudit patienter behandling hos kiropraktor, akupunktörer, osteopat mm. Flera av dessa har avtal med landstinget, varför har dom det om det är verkninglöst menar du?

Boy - spännande att du fick gå utbildningen även fast du inte var sjukgymnast i botten, jag trodde den bara var för legitimerade sjukgymnaster. Tyvärr gick utbildningen bara en omgång, dvs två terminer. Sedan har det varit på G länge att den ska återupptas.

Då trodde du fel, den utbildning jag gick finns fortfarande på SLU en bekant går den inför sina studier som veterinär.

Bor du långt från Arboga? Vet en ET som utgår därifrån som är kanonduktig.

/Lizzie

Jag tror ni pratar om två olika kurser. En kurs i hästens rörelseapparat har ju gått en massa år SLU (den är väl 5 gamla poäng eller så). Den kan vem som helst gå, man behöver inte vara sjukgymnast.
Den vidareutbildningen för sjukgymnaster är en helt annan kurs, den var 20 p dvs bra mycket längre och djupare och säkerligen mer inriktad på behandling osv.

Senast ändrad:

*kl*
Ursäkta om jag skriver luddigt... Men jag tycker hela grejen är rätt luddig också för ET har ju både rätt och fel.
Och JAG har hakat upp mig på att ET ifrågasatte veterinären.... Men ET kanske hakar upp sig på att saker och ting ALDRIG skulle sitta i benen.....

Här kan du faktiskt vara något på spåren tror jag. Man ska nog inte döma någon annans synsätt helt rätt av oavsett vilken sida man är på, trångsynthet skulle jag kalla det.
Båda har ju effekt på sitt vis av sina respektive behandlingar. Såga någon annans strategi baserat på "jag tror inte på det" kan ju vem som helst göra, man behöver inte vara skicklig för att tala illa om andra. :)

Det var ju så att när jag nämnde för veterinären vad hon trodde om att låta en ET titta på hästen när behandlingen var klar och hästen lite igång så såg hon lite osäker ut men sa att det är ju jättebra bara man vet att det är en seriös då det finns så många som säger att dom är det ena eller det andra men egentligen kanske gör mer skada än nytta.

Veterinären ville i alla fall ha telefonkontakt efter att ET varit ute för hon blev nyfiken vad denne skulle säga.

Jag pratar med ET och berättar "hela historien" och denne börjar direkt ifrågasätta veterinären, behandlingen och i stort sett "dömer ut" min häst utan att ens sett den.
Att hästen sedan blivit korrigerad av ET tidigare, genomgått besiktningar och tävlat med goda resultat känns inte som om hon lyssnade på.
Hon var säker på att hästen haft vad-det-nu-är sedan inridningen (7 år sedan).

Där valde jag att byta equiterapeut.

Inte för att jag inte vill höra det hon säger, det kan ju vara sant, vad vet jag. Men att stå och säga så till mig utan att ens ha sett hästen..., utan att bry sig om vad jag säger (känns det som)... Det kändes inte rätt helt enkelt även om jag vet att detta är en "välkänd" ET med mycket bra referenser.

Anledningen till att jag kollade upp hästen är inte att den var halt utan att den hade störningar i rörelseapparaten.

*kl*

Tack för alla svar.

Jag har haft ute två olika ET's till min häst "genom åren".

Första var hästen regäl halt på böjt spår i höger bak.. Et togs ut och korrigering av bäcken gjordes på två behandlingar med 2 veckors mellanrum tror jag det var.
Innan ET'n togs ut hade veterinär varit ute och hästen var UA på böjprov men halt vid longering. Veterinären ordonerade ut metacam eller vad det heter men sa sen att jag skulle ta ut en massör eller nåt... Mycket dålig veterinär anser jag.

Andra gången en ET var ute var inte så länge sen, mindre än ett år. Jag minns faktiskt inte varför eller vad som gjordes men det var nog mer som en rutinkontroll...

Nu är hästen på något sätt dålig i bak, antagligen högt upp djupt muskulärt eller kanske sne på något sätt.
Han tar inte för sig med baken alls, särskilt inte i galoppen. Galopperar 'jämfota' med bak nästan.

Ytterst lite markering på böjbrov som värmde ur medans man trava efter böjningen. Båda bak och höger fram.
För lite för att vet ville spruta i leder så hästen är behandlad med tuppkam intravinöst och käkar butta i 10 dagar nu.

Problemet i bak kommer antagligen vara kvar då behandlingen är i förebyggande syfte för benen typ och för att verkligen utesluta att det är därför han är stel i bak.
UA på röntgen i hovar, kotor fram och haser bak.

Nu under buttakuren så leds/skrittas barbacka hästen 30 min om dagen. Efter kuren ska vi trava igång en vecka och sedan ta ut antingen ET eller typ massör... ELLER om jag ville, komma in till kliniken igen och fortsätta utredning om han inte kändes bättre...

Det jag blev osäker på nu är att den ET'n som jag vill ta ut, utbildad på axelssons och varit i branchen i 30 år, hon är emot medicinsk behandling (i viss form vad jag har förstått). Hon ifrågasatte behandlingen som min häst fått och kuren han äter.
Hon menar på att inflamationer läker ut ändå utan medicinsk behandling.
Nu hade ju hästen inga direkta inflamationer och jag sa också att det i bak förmodligen inte går bort av detta och det var av den orsaken jag åkte in till klinik.

ET menar på att veterinärer ofta hakar upp sig på just benen på hästar... Men man kan ju inte trolla heller och ta bort en ev. inflamation på 5 min för att sedan gå vidare med musklerna...
Vem har tid idag att inte behandla sin häst? Missförstå mig rätt, men jag tror ni förstår vad jag menar....

Äh jag vet inte... :crazy:

Först och främst så litar jag hundra gånger mer på en veterinär än på en ET eller liknande. Jag har hittills inte stött på någon alternativbehandlare som jag har fått förtroende för.
Sen finns det självklart mer eller mindre bra veterinärer också..

När jag läser om din hästs hälta så tänker jag direkt - aha samma som maximus!
Jag hade känslan av att han tog i dåligt med höger bak, framförallt i galoppen men upptäckte inte hältan förrän han hade överbelastat båda fram. Även då var det väldigt diffust och vagt. Hältor som sitter högt och hältor som är liksidiga kan vara svåra att lokalisera.
Det visade sig vara inflammation höger bakknä + båda framkotorna.

Har du övervägt att konsultera annan veterinär? Nya ögon kan kanske lokalisera hältan.

Den ET du varit i kontakt med verkar inte alls seriös. Skulle jag aldrig lita på.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar