Equiterapeuts vara eller icke vara?!

Sv: Equiterapeuts vara eller icke vara?!

Till sakfrågan

Som jag nämde tidigare så har jag hittills inte stött på en alternativbehandlare som jag känner förtroende för.
Har inte testat så många olika så jag kan inte döma ut alla men överlag så tycker att jag alternativbehandlare aldrig är nöjda, oavsett om det är ett betydande problem eller inte..
Alla hästar verkar vara sneda i bäckenet - tycker jag är konstigt.

Nej, det finns så mycket mer att lägga pengar på än att betala hutlösa summor för att försöka hitta någon man kan lita på.

Jag klarar mig utmärkt utan regelbundna besök hos kiropraktor, massör eller likande. Borde gälla samma för hästen min.
Varken jag eller min häst är trots allt några elitgymnaster :p

Det verkar som förvirringen över utbildningen har klarnat - nu förstår jag bättre. Jag har också sett den kursen om hästens rörelseapparat och varit sugen på att gå den. Men pga mkt annat inte kommit mig för. Jag tror den är jättebra!

Jag brukar inte så ofta bli kallad insnöad och konsekvent, iaf inte i den meningen du menar (det här är nog första gången, och det känns lite ovant). Men jag kanske håller på att bli det med åldern. Jag välkomnar alternativa behandlingsmetoder och tror inte att medicinering och sprutor löser allt. Dock tror jag stenhårt på placeboeffekten och utnyttjar den ständigt i mitt eget arbete. Det finns studier som tyder på att uppemot 50% av ett behandlingsresultat beror på placeboeffekten.

Vad gäller mina uppgifter om verkningsgrad så tycker jag mig vara ganska påläst, även om inte detta hör till mitt huvudsakliga intresseområde. Att länka till direkta studier är svårt i ett sådant här forum, men det finns två mkt bra artiklar nyligen publicerade i SVD där några forskare utalar sig om vetenskapsläget för olika behandlingsmetoder:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/artikel_1916295.svd
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/halsa/artikel_1922053.svd

Jag hoppas jag inte retar upp dig alltför mkt Boy, du har din åsikt och jag har min. Och jag tror att det behövs mkt mer BRA forskning för att säkert kunna säga vad som fungerar och som vi bör fortsätta med och vad som inte fungerar och vi alltså bör sluta med. För man ska inte glömma bort placeboeffekten som jag nämnde tidigare, och inte heller den spontana läkningsförmågan.

För mig som behandlare är det väldigt viktigt att det jag faktiskt gör är verkningsfullt och ger önskat resultat, annars hade jag kunnat göra något annat istället. Antingen låtit bli att behandla över huvud taget, eller ännu hellre satsat på en behandlingsmetod som gör min patient ännu mer smärtfri eller att personen blir bra ännu snabbare. Och det borde ligga i alla behandlares intresse.

Nu vet jag iofs, och något man även har bevisat. Det var en av förutsättningarna för att avtal mellan landsting och te x kiropraktor/osteopat skulle vara möjlig.

Det intressanta i sammanhanget är, att frågeställningen var just sådan från start. Hur ställer sig veterinär etc till denna typ av behandling. Ja idag är det en mer positiv syn på det hela, så till den grad att veterinärer kan göra en fortbildning inom just kiropraktik och även utöva det inom sitt yrke.

Förr var det värre, idag sker samarbete mellan seriösa vårdgivare och veterinär och det skulle inte vara möjligt på annat sätt i mina ögon. Ingen vinner på att leka struts och tillämpa kan själv metoden, målet är väl detsamma från bägge håll att få en frisk och hållbar individ. Det får man enklast med gemensamma insatser, istället för att motarbeta varann.

Ännu bättre vore det om ägarna själva avstod från att sätta princip i saker och ting, som min ET kan det här bättre än veterinär osv. Så är det inte, var sak/person har sin plats och det kan bli riktigt bra i slutändad om allt hanteras rätt från start.

Dessvärre ser jag en tråkig inställning hos många hästägare, nämligen att man börjar med ET eller liknande först. Det är som att bita sig själv i svansen, och kan försämra förutsättningarna för hästen att få kort rehabilitering.

Senast ändrad:

Fast vad ska en anna veterinär se när hästen går igenom böjprov högt och lågt "ua" men fortfarande inte rör sig korrekt.
Dvs. den lilla hältan han påvisade är inte anledning till varför han inte rör sig korrekt.

Vilken hästmänniska somhelst kan se/känna på min häst att felet sitter högt. Det syns och känns vid longering och ridning.

Jag fick två alternativ av veterinären

1. Ta ut ET och se vad den säger och efter det ringa upp veterinär och ha telekontakt om fortsatt whatever-vad-det-nu-hittas

2. Besök på klinik och röntga...Vadå?

Hästen är inte halt vid ridning, han är pigg och framåt i alla gångarter ända tills man sätter extra press på vänster bak, tex öppnor och slutor i de olika varven där det benet utsätts mest.
Även lättare för skänkelvikning åt ena hållet än andra, minns inte nu vilket men jag gissar det har med just det bakbenet att göra.

Som sagt, en ET känner ju igenom hästen först och ser vad den hittar, sedan frågar den alltid hästägaren "vill du att jag ska behandla". Där har jag rätt att ändra mig och säga nej om jag inte tycker det hon säger stämmer med den infon jag har...

Men det jag skulle säga, tror inte en annan veterinär kan lokalisera något som inte finns (hälta). Det är alltså en rörelsestörning och ingen hälta vi vill utreda.

Hmm kanske kan landa med mitt problem med min häst i denna tråd? Han brukar vanligtvis vara ur snäll att rida, men så för ca 1,5 v sedan flög själva F*N i han, det började med att han viftade på svansen och var irriterad över något, hittade ingen älgloppa lr något annats krypande så jag fortsatte... Han brallade lös järnet! Både bockade och stod flitigt på bakbenen... Min tanke är att det är något muskulärt lr någon låsning som genererar i hans reaktion. Vet med mig att sadeln jag hade inte passade 100% bra så jag åkte iväg och skaffade en ny igår, hade med mig hästen givetvis. Så du är den delen avklarad. Man måste ju börja någonstans. Jag har även bara skrittat han och lullat runt i trav, utan krav. Väntar på kiropraktor/massör. Har jag tur kommer han imorrn! "Sågar" ni mej oxå för att jag INTE tar hästen till klinik? Jag tycker inte att det är fel att ta hjälp av ET, Kir, el massör först. Den killen jag brukar använda mig av är inte blyg med att skicka hästen vidare till vet.klinik om han anser att det är något han inte kan rå på. Det känns tryggt!

Seriösa alternativa behandlare behandlar inte hästar om dom inte är veterinärundersökta innan.

Den ET som kommer komma ut till mig nästa vecka, det var det första hon fråga. Hon fråga även vilken veterinär jag hade haft då hon jobbar väldigt nära där jag hade kollat upp hästen.

Jag tänkte ta ut ET innan jag kollade hästen hos veterinär också men hästen blev "oridbar" innan ET kunde komma ut och jag fick snabbare tid på klinik.
Och då jag var rädd att störningarna faktiskt kunde komma från att han hade överbelastat frambenen för att avbelasta bakbenet bla bla... Men så var det ju inte nu utan jag hade rätt från början. Men nu kan jag iafl utesluta att det sitter i benen och det känns bra.

Ska bli intressant att se vad ET säger.

Min ET har bra kontakt med min veterinär... plus hästtandläkare. De jobbar tätt ihop som en trio, och vet. tyckte det lät bra att ET kollar först då han oxå tkr det låter som ngt muskulärt. Vet skrev ut Finadyne i 5 dagar som min häst precis har fått, ifall det e ngt inflammation hjälper det ju till oxå,,,

*knapplån*

I dagsläget finns ingenting som reglerar vem som får kalla sig vad inom djurmedicinen. Vem som hellst kan kalla sig ET, massör osv utan att det får några juridiska konsekvenser. Så nummer 1 är att alltid kräva bevis på att personen är utbildad över huvud taget.

Det finns också väldigt många olika utbildningar, och väldigt många olika behandlingstekniker. Många av teknikerna som används av ET, hästosteopater mfl är BEVISAT VERKNINGSLÖSA på människor. Ändå fortsätter man att behandla med dessa. Större delen av behandlingsarsenalen är dessutom obevisad, dvs man vet inte om det fungerar eller inte.

De flesta alternativmedicinare har väldigt liten kunskap om forskning, hur nya rön ska granskas och hur man systematiskt utvärderar sina egna behandlingsmetoder - tyvärr. Detta gör att de inte behandlar i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Som tur är får många goda behandlingsresultat ändå.

Någon har tittat på "Bullshit" ser jag! :rofl:
F ö så håller jag med om det du skrev senare - Placebo är en mycket bra effekt. Synd att den inte fungerar på hästar! ;)

Själv tänker jag som så att om JAG upplever skillnad i ridningen/utseendet/beteendet på hästen så har jag fått det resultat jag önskar (nåja, ingen garanti för att skillnaden var just den jag önskade iofs) - det kan såklart vara placebo i mitt huvud. Frågan är väl mest om man kan säga samma sak om man genom t ex "före och efterbilder" med en tids mellanrum faktiskt kan se tydlig skillnad utan att veta vilken skillnad man letar efter sas? Inte särskilt vetenskapligt, men i brist på mer forskning är det bara sitt logiska resonemang och egen erfarenhet man kan gå på känns det som.

Någon har tittat på "Bullshit" ser jag! :rofl:
F ö så håller jag med om det du skrev senare - Placebo är en mycket bra effekt. Synd att den inte fungerar på hästar! ;)

Själv tänker jag som så att om JAG upplever skillnad i ridningen/utseendet/beteendet på hästen så har jag fått det resultat jag önskar (nåja, ingen garanti för att skillnaden var just den jag önskade iofs) - det kan såklart vara placebo i mitt huvud. Frågan är väl mest om man kan säga samma sak om man genom t ex "före och efterbilder" med en tids mellanrum faktiskt kan se tydlig skillnad utan att veta vilken skillnad man letar efter sas? Inte särskilt vetenskapligt, men i brist på mer forskning är det bara sitt logiska resonemang och egen erfarenhet man kan gå på känns det som.

Jag blir lite fundersam och undrar vad i mitt inlägg du anser kommer från den "mkt vetenskapliga" källan "Bullshit"?? Precisera gärna så jag kan bemöta det.

Sedan håller jag helt med dig i det du skriver, jag tror inte placebo fungerar på hästar men kanske på deras ägare. Det skulle vara jätteintressant att göra en studie där man använder sig av säg 50 motionsridna hästar plus deras ägare. Sedan utför man någon form av behandlingsform, jag ska inte peka ut någon här, på hälften av hästarna och hälften av hästarna låter man bli att behandla. Ägarna är såklart inte med vid någon av behandlingarna, och de ska inte veta att det är 50% chans att deras häst inte behandlas - de ska helt enkelt tro att deras häst får någon form av behandling.

Sedan skulle det vara intressant att se hur många av de 50% som tror att hästarna är genomgångna och behandlade som sedan KÄNNER en förändring, trotts att ingenting hänt. DÅ kan vi börja se om det finns någon placeboeffekt hos hästägarna som "smittar" till hästarna.

Det du skriver längst ned om före och efterbilder är inte så dumt tänkt. En jätteviktig sak vid forskning är att använda sig av BRA och säkra utvärderingsmetoder. För det första måste man vara säker på att det resultat man ev. ser (eller inte ser) inte beror på att mätinstrumentet/sättet man utvärderar på är för osäkert (t.ex. om man vill gå ned i vikt och utvärderar med att väga sig, så måste man vara säker på att man använder en våg som fungerar. Är vågen trasig och visar slumpvis utvalda siffror så är det inte bra).

För det andra måste man vara säker på att man utvärderar rätt saker, t.ex. om du vill mäta viktminskning så kan man inte använda en stegräknare - antalet steg man gått är ett tecken på hur mycket man rör på sig men det är inte säkert att det betyder att man gått ned i vikt.

Jag ser gärna mer forskning inom området, jag tror att det finns mycket bra behandlingsmetoder som faktiskt fungerar. Men i dagsläget så vet man inte vad som fungerar och vad som är verkningslöst utan många kör "på känn" och använder sig av beprövad erfarenhet. Förr i tiden så trodde man att åderlåtning var verksamt och man använde det i stor utsträckning - men idag vet vi att det är verkningslöst och till och med ohälsosamt. Jag tror att alternativmedicinska behandlingsmetoder också skulle tas emot mer öppet av t.ex. veterinärer om det fanns ett större vetenskapligt underlag för olika behandlingar.

Man har gjort en sådan studie, och kommit fram till att över 70 % av hältor som hästar drabbades av var rent ryggrelaterat. Var, på SLU förstås.

Min mentor var med i ett av dessa försök, en grupp hästar med kotledsinflammation fick rygg behandling parareellt med att de sprutades i kota.
Den andra gruppen fick enbart injektion, i den första gruppen var återfallen som sagt mycket låg i förhållande till grupp nr 2.

Det var tydligen flera studier än den här, detta tog jag bara som ett exempel.

Intressant.

De hästar med ägare jag iakttagit och som drabbats av återkommande kotledsinflammationer har, som jag ser det, inte fått behandling "hela vägen". En tjej tex red sin häst konstant bakom handen utan varken rygg eller bakbensaktivitet. Eftersom han hade en "hög" hållning så tyckte alla (okunniga mestadels men konstigt nog även dressyrdomare som gav höga poäng upp till LA) att det var så vackert och hon gillade att bli beundrad så hon red alltid så. Hästen fick problem med kotlederna upprepade gånger - sprutades - sattes igång - blev frisk - reds som vanligt - fick återfall.
Tragiskt att vissa varken inser själva vad som orsakar återkommande problem, eller får kunskap om detta då de behandlas av samma folk gång efter annan. Man tycker ju att det någon gång ska dyka upp en fråga om Varför detta alltid återkommer, samt att någon kan svara...

Just kotledsinflammation är en sekundär skada, vilket innebär att problemet finns någon annanstans att söka. Det kan vara allt från ryttarproblematik till fysiska problem och här ingår även illa anpassad utrustning.

Detta är något som alternativ behandlare bör ta sig en närmare titt på, jag gör det. Många har te x en sadel som inte funkar på hästen, då kan den behandlas till dödagar utan resultat.

Håller med.
Jag vet inte om det blivit vanligare nuförtiden att utreda vidare, men jag upplever att det för ca 10 år sedan var få som hade denna helhetssyn eller vad man ska kalla det. Kanske var det bara i den delen av landet jag bodde då, jag vet inte. Men jag kan tycka att det är ganska döfött att behandla samma saker hela tiden och aldrig utreda vad som EGENTLIGEN orsakar problemen.
Skulle min häst få sådana problem som tex kotledsinflammationer så skulle jag inte ge mig utan en mer omfattande utredning. Jag minns att de drabbade hästarna jag kände till på den tiden blev sprutade och sedan hemskickade... Kanske var det okunskap hos ägarna eller koncentration hos vet. på att endast behandla symptom, jag vet inte. Å andra sidan anlitades vääääldigt sällan något annat än vet. heller då det var problem med pållarna.

Appropå före och efterbilder...

Jag upplever att min häst har blivit mycket högre i bak senaste veckorna, säg på 1,5 månad.

Eller är det en synvilla kanske? Han har säkert gått upp 20kg runt magen då han blir tjock av att titta på mat och han har enbart skrittats utan krav senaste veckorna... Lite trav...

Sedan håller jag helt med dig i det du skriver, jag tror inte placebo fungerar på hästar men kanske på deras ägare. Det skulle vara jätteintressant att göra en studie där man använder sig av säg 50 motionsridna hästar plus deras ägare. Sedan utför man någon form av behandlingsform, jag ska inte peka ut någon här, på hälften av hästarna och hälften av hästarna låter man bli att behandla. Ägarna är såklart inte med vid någon av behandlingarna, och de ska inte veta att det är 50% chans att deras häst inte behandlas - de ska helt enkelt tro att deras häst får någon form av behandling.

Sedan skulle det vara intressant att se hur många av de 50% som tror att hästarna är genomgångna och behandlade som sedan KÄNNER en förändring, trotts att ingenting hänt. DÅ kan vi börja se om det finns någon placeboeffekt hos hästägarna som "smittar" till hästarna.

delvis kl (lite allmänt svammel)
Fast med hästar är det ju ganska uppenbart om det är en bra ET (kiroprakter eller whatever) eller inte, om hästen helt plötsligt kan galoppera om han inte kunde det innan osv. jag vet många hästar som har haft problem med ryggen, (oftast då pga icke passande sadel) där ET har släppt på låsningar o spänningar, och sedan är det klart att en ny passande sadel är en förutssättning för att det ska bli bättre. Det finns ju många saker som är så uppenbara.
MEN jag tror också att man blir tveksam, då kvalitén kan skifta ganska rejält.
Vilket jag även märkt av på humansidan, jag har haft massörer mfl med väldigt varierande resultat.

Jag har ingen som helst problem med ET, kiropraktorer osv.

Men tex så ställer jag mig tveksam till massage och akupunktur, då jag själv, på både mig och hästen, inte har upplevt en bestående resultat, utan tycker bara att de är lite på ytan och håller på.

Vill bara passa på att säga, att alla seriösa ET/ massörer och kiropraktorer jag har haft ute till min häst, har frågat mig om jag har haft veterinär ute först, om hästen är halt osv. Vilket känns tryggt!

KL
Var på klinik med min häst för behandling i knäna bak och framkotorna. Veterinären rekommenderade också behandling av ET för bogstelhet. De hade en ET som kom till kliniken varannan vecka. (Helt fristående från kliniken) Hästen behandlades med akupunktur och laser. Fick beröm för att hästen hade superfin rygg och var helt rak och jämnt musklad. Behövde bara en behandling.

Min häst känns nu väldigt smidig och elastisk. Tror att kombinationen av veterinärbehandlingen och ET var perfekt. Även om ET inte tyckte att hon behövde behandlas mer så tänkte jag låta henne kolla hästen med jämna mellanrum för att förhoppningsvis förebygga skador.

Har själv blivit behandlad av kiropraktor som tog bort mitt ryggonda på två behandlingar.

Ja placebo på människor hade varit intressant att undersöka!
Håller med det du skriver - mer forskning till folket! :)

Placeboforskningar görs väl lite titt som tätt på människor väl??

Ge en mosad alvedon till en fjårttis och säg att det är nåt heeelt annat och se hur "hög" denna blir efter en stund :angel:

Men det känns som en helt annan tråd ;)

------------

Tänkte återuppta tråden nu när det gått några veckor!
Jag hade ute en ET till min häst, jag kan tycka hon var lite väl snabb men det hon gjorde har givit resultat.

Några låsningar på ryggen/korset varav en riktigt illa bakom sadeln. Hästen fick ackupunktur för detta och sen också kiropraktur. Han reagerade väldigt starkt på båda.
Han var lite sne i bäckenet men inte så han skulle vara låst på nåt sätt av detta.

En låsning i högersidan av halsen hittades.
Bogen laserbehandlades båda sidor pga lite stelhet men inget direkt ändå...

Och detta är två veckor sedan och vi rider nu som vanligt igen.
Rörelsestörningen i bak är borta och hästen kliver på ordentligt. MEN han vill fortfarande inte belasta det max.
Det går inte att rida öppna eller sluta i de olika varven där vänster bak belastas mest. Inte utan protester från hästen.

I andra varvet är hästen självgående och känns okej.

Dock ligger han väldigt på höger bog och hänger i bettet i höger varv...

Och det har han ju gjort bra mycket längre än det att jag upptäckte vänster bak.

Jag har supersvårt att avgöra om han gör som han gör för att jag som ryttare gör något fel?
Om han satt det i system eller om han faktiskt har ont.

Galoppen korsar eller bryter han av dock när vi longerar också.

En ridlärare har sagt att han sätter i system att bryta av för att få vila några sekunder medan jag tar ner honom i tempo och fattar ny galopp. Hon menar på att jag ska strunta i formen och bara mana på honom upp i galopp igen så fort han bryter av. Men jag vet inte om jag tror på detta längre...?

Som sagt, jag har jättesvårt att avgöra om det är mig eller hästen det är fel på? Men jag TROR inte jag gör helt fel och heller inte att han skulle sätta i system för han gör det ju bara i ena varvet. Det borde tyda på att han har ont eller inte orkar?

Men det här, inte orkar? eller har ont? inte orkar? har ont??

någon som vill bolla ideer med mig? Ska försöka få tag i veterinären idag och höra vad hon säger....

Hästen kan ju ha ett smärminne, och därför vågar han inte ta ut rörelsen ännu? Kanske en till behandling behövs?

Kan dra en långsökt parallell till när min nya häst fick skor på fötterna. Han är mkt ömfotad och gick i kanske 1-2 veckor ganska försiktigt på grusvägen och gick helst i gräskanterna. Men efter dessa veckor tog han för sig mer och nu går han som om ingenting på grusvägarna.
Det har bara varit en skoning, nästa sker idag, så inget har ändrats förutom att hoven vuxit under denna period. Jag kan bara tolka det som att han är så van vid att det gör ont att gå på grus, att han inte riktigt vågade lita på sina skor och gå på ordentligt.

Men det behöver ju inte vara så för din häst. Men man kan alltid bolla lite :)

Så sa equiterapeuten också och att det kan komma tillbaka för om hästen gått på ett visst vis för att avlasta det onda så har han blivit van att gå så och fortsätter så.

Hon kommer igen nästa vecka.

Har pratat med veterinären nu och hon sa också det, ge en till behandling och se om det hänt något. Hon tyckte dock absolut vi inte bör släppa det här utan följa upp det.

Jag ska ringa igen efter nästa ET-besök och då bestämma om vi ska kolla hästen på klinik igen och med vilken veterinär (dom har en som är specialist också på kiropraktik)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar