Equiterapeuts vara eller icke vara?!

Seabaz

Trådstartare
Dom (vi) som har använt oss av equiterapeut (vi kallar ET i den här tråden tycker jag) till våra hästar upplever oftast stor skillnad mot det bättre och tar vidare ut ET regelbundet varje år och eller när man känner att det behövs...

Men ändå är ju inte ET ett arbete som du hittar under en flik "Equiterapeut" i telefonkatalogen... Förstår ni vart jag vill komma?

Det lär finnas bra många flera som aldrig haft ut ET till sina hästar och rider och tävlar dom ändå med goda resultat?

Någon som vet om ET är vanligare hos folk som tävlar sina hästar mycket eller hos "hobbyfolk" med hästar?

Hästar som behandlas regelbundet av ET, är dom bättre?
Vad gör att vissa hästar måste ha ET-hjälp och andra fungerar toppen utan?

Jag kan ju tänka mig att om man är riktigt bra utbildad ET så kommer man ALLTID på vilken häst somhelst kunna hitta en muskel som inte är exakt lika tränad som den på motsatt sida eller nån ojämnhet någonstans.
Du kan alltid hitta något att behandla. Frågan är om behandling är nödvändig?

Att veterinärer och ET's inte drar jämnt är ju ingen nyhet. Men visst bör man kunna acceptera och respektera varandras behandlingsmetoder?

Jag står just nu (känns det som) mellan veterinärs ord och equiterapeuts ord... Den ena är mer öppen för den andra än tvärt om, vilket gör det så svårt... Måste jag välja? Jag vill ju få min häst bra så snabbt som möjligt liksom...

Sv: Equiterapeuts vara eller icke vara?!

Jag tror att ET kan vara bra med jämna mellanrum bara för att kolla så det inte uppkommit några låsningar eller liknande på hästen. Få hjälp att lösa eventuella problem.

Men samtidigt tror att att en häst kan må bra utan oxå, så länge den får förutsättningarna till det. (vad det nu kan vara ;)).

Imorgon kommer kiropraktorn till min häst iaf, vill se så han är fin i kroppen. Och det är väl typ samma som ET?

Jag är ingen "ET" men utbildad fysioterapeut. En häst som är genomgången regelbundet har mjukare muskulatur och minskar risken för skador. Hästen blir rörligare och flera hästar jag behandlat har blivit ännu bättre än va de va innan då ägaren inte trodde det var något fel med hästen. Jag tycker fler borde anlita en muskulär besiktning av hästen innan det är för sent och skadan redan är inträffad då det är jobbigare att läka en skadad muskel än att underhålla den.

Trav folket får en guldstjärna av mig, då de är dom som bryr sig mest om hästens muskulatur!

Skillnaden mellan kiropraktor och ET är att; ET gör lite av varje, kiropraktor är specaliserad på "kotor" samma som massör är specaliserad på muskler. (Väldigt förenklad förklaring, så alla är bra på sitt sätt =)

Att veterinärer och ET's inte drar jämnt är ju ingen nyhet. Men visst bör man kunna acceptera och respektera varandras behandlingsmetoder?

fast det är inte min upplevelse.

första gången jag kom i kontakt med ET va nere på helsingborg. vi va där med en unghäst som hade diffus "vandrande" hälta, tillslut kom vet. fram till att det berode på att hon skadat sig (troligen gått omkull eller fläkt sig i hagen)i ett bakknä och därför fått hältor som vandrade runt (av felbelastning) samt ojämn muskelatur.

nu hjälpte iofs. inte ET beh. något vidare utan det va först när vet. på vår "ord" klinik rekommenderade en kiropraktor som denne samarbetar med som hästen blev bra. efter det så har vi använt oss av den kiropraktorn ca. 1 gång/år för allmän genomgång av spänningar och muskelatur och ev. korrigering på samtliga hästar. det har varit väl investerade pengar tycker jag:)

av vad jag upplevt så, åtminstonde "vår" kiropraktor masserar och kontrollerar muskelaturen innan ev. manipulering. det denne säger sig skilja mot en ET är att ET läser/lär sig lite om väldigt mycket under kortare tid än vad det tar att bli kiropraktor.

Vi har en vet som är postivt till kompletterande behandling av ET eller kiro och vice versa så jag har inte heller upplevt det problemet. En ET vi använt mkt i stallet har tom åkt med till kliniken för att diskutera en häst där ihop med behandlande vet.

ET och kiro tycker jag ofta är bra på att hitta och åtgärda bakomliggande orsaker till återkommande problem/hältor samt bra på att lösa saker som orsakar "ridproblem" men kanske inte utlöser en hälta (eller inte har gjort det ännu).

Okej tack för svaren.

Jag har en veterinär som är öppen för alternativ behandling så länge man vet att det är seriösa människor som håller på. Hon tyckte jag skulle ta ut en ET och sedan ringa henne och höra vidare...

Så pratade jag med ET'n som började ifrågasätta vad som redan är gjort med hästen (veterinärt) och det kändes som om hon "dömde ut" hästen utan att ens sett den... Det kändes inte helt bra bara...

Så då blev jag osäker...

Okej tack för svaren.

Jag har en veterinär som är öppen för alternativ behandling så länge man vet att det är seriösa människor som håller på. Hon tyckte jag skulle ta ut en ET och sedan ringa henne och höra vidare...

Så pratade jag med ET'n som började ifrågasätta vad som redan är gjort med hästen (veterinärt) och det kändes som om hon "dömde ut" hästen utan att ens sett den... Det kändes inte helt bra bara...

Så då blev jag osäker...

I ditt fall hade jag ringt en annan ET, det måste kännas bra annars blir det ju inte bra.

Veterinären jag hade (som hjälpte mest och i mitt tycke hade störst kunskap) när min gamla häst var sjuk var också mycket öppen inför alternativa metoder, han utförde både massage och akupunktur på min häst med samma resultat som ET´n.

Skillnaden var egentligen bara att ET´n hade mer kunskaper om örter och kunde ge hopkok som hjälpte. (Ja jag tog till alla metoder som fanns innan jag gav upp min älskade häst och hon fick somna in:cry:)
Medans veterinärens kunskap inom medicin kunde hjälpa mej att kombinera olika behandlingar med "ordinarie" medicin och örter så att det inte blev fel verkan.

Min veterinär skrev även remiss till ET så att han skulle veta vad som enligt veterinärens ögon var problemet och vad han hade gjort, jag hade ofta telefonkontakt med dem båda för att få en så bra hjälp så möjligt.

Senast ändrad:

Det lär finnas bra många flera som aldrig haft ut ET till sina hästar och rider och tävlar dom ändå med goda resultat?

Troligtvis så kan egentligen ungefär 95% av de hästarna prestera bättre i deras fall. Alla hästar behöver inte ET men många skulle må bra av att bli tittade på. Hästarna som tävlar är faktiskt atleter och de behöver massage ibland när de blir stela.

Någon som vet om ET är vanligare hos folk som tävlar sina hästar mycket eller hos "hobbyfolk" med hästar?

Jag tycker mig snarare se det hos folk som är medvetna om hur viktigt det är att hästen ska vara i fysisk tiptop för att kunna prestera optimalt. Man behöver inte vara hobby ryttare eller tävlande ryttare utan man ska ha kunskap om hur kroppen fungerar för att förstå varför hästarna ibland behöver en ET vid diverse låsningar och problem som vet inte behöver (eller kan) ta hand om.

Senast ändrad:

Jag har haft ute till mina ett par gånger. Ena hästen behandlades ej då det inte fanns något att behandla (gummiboll). Det har dock aldrig varit en märkbar skillnad. Massör har gett mer i mitt fall.
Planerar dock att ta min skrot till klink och låta kiropraktor gå igenom honom när han ska vaccineras/raspas.

Mina hästar kollas inte igenom 'regelbundet' men jag har kollat upp en av dem i förebyggande syfte en gång och i behandlande 2 ggr, med lång tid emellan. Första fallet fanns inget att göra då hästen var fin, men andra gången hade jag själv märkt att jag trodde något behövde göras. Samma med 3e ggn då jag visste att hon behövde kollas igen. Har märkt bra skillnad efteråt, hästen är bättre i det som jag känt innan som 'inte normalt'.

Har även kollat upp ena fölungen efter att han sträckt sig rejält, och han hade en låsning. Så det behöver inte vara vuxna ridna hästar enbart som har 'fel'. Han blev också betydligt mycket bättre efter behandling.

Äldsta hästen kollades bara för ren nyfikenhet som 19-åring och var då utan anmärkning! Hon hade behandlats som ca 14-åring med en rejäl låsning som fynd. Denna har dock aldrig kommit tillbaka.
Hon kollades nu som 23-åring igen och hade en mindre låsning, troligtvis efter förlossningen trodde ET. Annars var hon superfin. :love:

Jag känner mina hästar såpass väl att jag vet vad det är de behöver, om det är ET eller veterinär. Är det hälta åker jag alltid till veterinär först och tar ut ET efter om det finns mer att göra.

jag har haft kontakt med en jätte bra et.han kollar igenom mina hästar i jämna mellan rum,samt kommer han 6-8vecka till ett stall och då kommer det imellan 8-10hästar utifrån som han kollar.och han har då vista stor skillnad på hästarna som han har gått igenom och hittat låsningar m,m.han åker runt i hela sverige och behandlar.sedan tror jag att man ska kolla aå de har gått den riktiga et utbildningen.för många kallar sig et men är inte det.jag menar det är ju skillnad för dem som har gått en massör kurs för ca 35.000kr eller som en et har betalat minst 300.000kr för sin utbildning.

Min ET som jag har använt mig av när det har varit något med min gammel tant har gjort stor skillnad på henne. Har som exempel när hon hade gått omkull i hagen och var halt näst intill så hon hoppade på 3 ben. Tog henne till ET då jag såg att att bäckenet var snett. Efter ET var klar med henne så dansade hon ut som om hon var 3 år trots sin ringa ålder på 20 år då.
Har även varit till ET när hon varit stel i bakkärran och även då har jag märkt jätte stor skillnad på henne och det har även hållit i sig så stelheten har inte kommit tillbaka på en gång utan det är oftats när hon leker 3 i hagen och sladdar omkring som hon blir stel å lite sne.
Min ET påpekar dock att hon inte är någon veterinär och att hon bara kan hjälpa till på dom områdena som hon kan och att mycket behöver ses över av en veterinär så jag känner stort förtroende för henne.

Jag kan ju tänka mig att om man är riktigt bra utbildad ET så kommer man ALLTID på vilken häst somhelst kunna hitta en muskel som inte är exakt lika tränad som den på motsatt sida eller nån ojämnhet någonstans.
Du kan alltid hitta något att behandla. Frågan är om behandling är nödvändig?

Det här håller jag med om. Och som jag påpekat i någon tidigare tråd så skulle jag bli rejält skeptisk om en ET kommer ut och "friskförklarar" hästen innan H*n ens gjort något. T ex hästen som hade haft illa passande sadel i 9 år innan jag köpte den men iofs fått några behandlingar innan.
ET´s har väldigt varierande skicklighet/kunskap/erfarenhet, därför kan det vara svårt att generellt säga att dom är tokbra eller dom gör ingen nytta.
Personligen kollar jag hästarna väldigt regelbundet. Och jag märker ju att hästen är hundra gånger mer lättriden nu (även om jag skulle ha en dålig dag) mot när jag köpte den, jag kan ha tragglat många veckor med att försöka rakrikta hästen eller få till den där öppnan och så kommer ET´n ut och plötsligt var det bara att ge öppnahjälper så kom rörelsen automatiskt! :p bakbenssteget har blivit totalt annorlunda.
Men trots att den behandlats regelbundet ett år finns det fortfarande grejer som behöver underhållas eller nya problem som kan uppstå, därför fortsätter jag att kolla upp regelbundet. Inte förrän hästen verkligen känns 100% kommer jag sluta, och då fortsätta kolla någon enstaka gång om hästen t ex gått omkull eller börjar kännas annorlunda. Till skillnad från veterinärer så är det ju i i första hand friskvård det rör sig om, alltså inte bara "problem" som redan uppstått. Jag vill att min häst ska gå att rida tills han blir 25! ;)

Jag står just nu (känns det som) mellan veterinärs ord och equiterapeuts ord... Den ena är mer öppen för den andra än tvärt om, vilket gör det så svårt... Måste jag välja? Jag vill ju få min häst bra så snabbt som möjligt liksom...

Det beror på lite vad det rör sig om och vad veterinären har för underlag till sina ord. Finns det röntgenplåtar eller liknande "bevismaterial" som inte ET har tillgång till måste man ta det som ett tungt vägande argument. Sen får man ta ET´ns rykte/erfarenhet och veterinärens rykte/erfarenhet i beaktning, är det en ko-veterinär v.s en ET som varit aktiv i 10 år med goda referenser, då skulle jag i de flesta fall lyssna på ET´n. Vad gäller akuta fall skulle jag lyssna på Vet. likaså vad gäller sjukdomar men vad gäller kroniska/långvariga förslitningsskador kan nog ET ofta vara mer insatta. Med skillnaden att de inte har utrustning nog att kolla och behandla samma som vet.

Svårt det där för det är ju två olika områden. Gå på magkänslan!
Och nej, jag förespråkar inte att man skulle vända sig till ET istället för vet. för normalt sett handlar det ju som sagt om olika områden.

jag har haft kontakt med en jätte bra et.han kollar igenom mina hästar i jämna mellan rum,samt kommer han 6-8vecka till ett stall och då kommer det imellan 8-10hästar utifrån som han kollar.och han har då vista stor skillnad på hästarna som han har gått igenom och hittat låsningar m,m.han åker runt i hela sverige och behandlar.sedan tror jag att man ska kolla aå de har gått den riktiga et utbildningen.för många kallar sig et men är inte det.jag menar det är ju skillnad för dem som har gått en massör kurs för ca 35.000kr eller som en et har betalat minst 300.000kr för sin utbildning.

Vad spelar summan man betalat för sin utbildning för roll överhuvudtaget? :crazy:
Vad säger t ex att de som gick 10-veckorskursen delvis på distans (med grymt intensivt tempo) tiden innan den nuvarande 2-årsutbildningen las upp som vid det här laget kanske har 10 års erfarenhet, att de skulle vara sämre för att de knappast lagt ner lika mycket pengar på utbildningen?
Då skulle ju veterinärer vara sämst som får sin utbildning bekostad av staten.

Okej tack för svaren.

Så då blev jag osäker...

Efter att ha läst det här håller jag med föregående talare: ta ut en annan ET.

Jag tar själv regelbundet ut ET till mina hästar. Jag ser det som friskvård och ett sätt att kontrollera att jag arbetar hästen rätt, att den är fräsch i muskulaturen och att utrustningen passar.
Jag anser att det är speciellt viktigt på unghästar och andra hästar i uppbyggnadsfas, jag har en fyraåring med stor kapacitet som tränas för tävling och vill väldigt gärna med jämna mellanrum kontrollera att muskulaturen utvecklas jämnt och han inte är överansträngd.

Jag använder mig av samma ET som min förra arbetsgivare som tävlar hoppning på svår nivå. Denne ET kunde faktiskt göra skillnad på nedslag i 1.35 till seger i 1.50.
Så det kan enligt mig helt klart göra stor skillnad i resultat! Vilken elitidrottsman/kvinna använder sig INTE av massörer, fysioterapeuter, personliga tränare, kiropraktiker etc etc??

Visst finns det massor av hästar som lever ett långt friskt och presterande liv helt utan varesig massör eller ET, men jag tror att i långa loppet vinner både eliten och hobbyryttaren på att ge sin häst regelbundna kontroller för att förebygga skador.

Vad spelar summan man betalat för sin utbildning för roll överhuvudtaget? :crazy:
Vad säger t ex att de som gick 10-veckorskursen delvis på distans (med grymt intensivt tempo) tiden innan den nuvarande 2-årsutbildningen las upp som vid det här laget kanske har 10 års erfarenhet, att de skulle vara sämre för att de knappast lagt ner lika mycket pengar på utbildningen?
Då skulle ju veterinärer vara sämst som får sin utbildning bekostad av staten.

Hej och hå, blandar vi inte ihop äpplen med päron nu? Den veterinär utbildning är bekostad till en viss del ja, därför att den är godkänd. MEN den som utbildar sig till veterinär lär ändå ha kostnader att dras med åtskilliga år efter avslutad examen. De har sina studielån att betala till baka på, som bekant är de knappast några småsummor heller.

Visst sjutton har utbildningslängden en stor betydelse, i omnämna ET utbildas dessa inom en lång rad av ämnen som var för sig har en lång utbildningstid. De skrapar bara på ytan, resten får de lära sig genom att göra misstag.

jag har haft ut ET till min förra häst 3 ggr, och upplever ofta att vet och ET inte kollar på samma saker. Min ET såg t.ex. att två msukler på min hästs ben var olika stora, den ena msuklen var större på höger ben och mindre på vänster och den som var större på vänster var mindre på höger. (tror jag skrev rätt nu :p) han hade haft kotledsinflammtioner och behnadlats för det flera ggr. och två veckor innan min ET var där var vet där och kollade han, på ett sår på benet har då aldrig fått höra att msuklerna är oliak stora, vilket jag tydligt såg när min ET sa det oxå. Tkr oxå att iaf min ET tar sig mer tid och gullar med hästen än vad en vet gör, blir liksom trevligare upplevelse för hästen. Beror ju såklart från person till person, men vet känns oftast emr stressade.

Hej och hå, blandar vi inte ihop äpplen med päron nu? Den veterinär utbildning är bekostad till en viss del ja, därför att den är godkänd. MEN den som utbildar sig till veterinär lär ändå ha kostnader att dras med åtskilliga år efter avslutad examen. De har sina studielån att betala till baka på, som bekant är de knappast några småsummor heller.

Si så där en 400 000 - 500 000 kommer jag ha i studieskulder när jag är klar. :crazy:

Visst sjutton har utbildningslängden en stor betydelse, i omnämna ET utbildas dessa inom en lång rad av ämnen som var för sig har en lång utbildningstid. De skrapar bara på ytan, resten får de lära sig genom att göra misstag.

Ok, och jag tror snarare det har att göra med erfarenhet/intresse att utvecklas.
Det ET´s jag "känner till" som gått den korta utbildningen för länge sen är mycket bättre än de ET´s som precis utbildats den långa utbildningen - tack vare att de hunnit jobba med det och samlat på sig erfarenhet. Utbildningen i sig räcker knappast för att bli "färdig" och "bra".

Absolut att det är en kass jämförelse. Men det skulle alltså betyda att djur-osteopatutbildningen som är på 3 år som kostar kanske 50000.- mindre än ET-utbildningen skulle vara sämre? :crazy: Inte för att jag vet själv, men i mina ögon får Osteopater också en väldigt helhetstänkande utbildning och 3 år är ju längre tid.

Nä, att gå efter vad en utbildning KOSTAR tycker jag är värdelöst. Att däremot gå efter hur mycket tid som läggs ner till praktik/lektioner/studier, vad kurserna/utbildningen omfattar, hur stort ansvar som tas för vidareutveckling och vidareutbildning, det tycker jag kan vara relevant. Men det mesta utifrån individen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar