Equiterapeut vs. Hästmassör

E

Egonson

Min gamle häst har till och från diverse små problem som får mig att tro att det är något vajsing i hennes bakkärra. Hon lyfter ogärna bakbenen vid kratsning eller så bokstavligt talat rycker hon upp benen och håller kvar dem så högt hon bara kan.
Det är också näst intill omöjligt att sitta ned på ett av nedsittningsbenen i trav (i detta fallet höger, vilket man sitter på i vänster varv), hon fattar mycket ovilligt vänster galopp (bryter av väldigt fort, tar bara ett steg kanske) osv.

Jag tänker nu ta ut någon som kollar upp detta och ev. behandlar.
Har haft ut en hästmassör som vi känner och som är jätteduktig, men hon sa inget om just detta, jag nämnde inget heller eftersom jag då inte hade kopplat ihop de små problemen till ett område så att säga.
Hon hittade stelheter i musklerna i rygg och nacke, behandlade osv. Och hästen mår nu bra på de områdena med regelbunden massage och lite annorlunda ridning än tidigare.

Men de andra problemen kvarstår så det måste bero på ngt annat än bara musklerna.

Så nu funderar jag på, är det "någon idé" att ta hit hästmassören igen eller ska jag hellre satsa på en Equiterapeut/kiropraktor?
Känns som om det kanske kan vara typ snett bäcken eller något, efter att ha läst på lite bla här på buke.

Vad hade ni gjort?

Sv: Equiterapeut vs. Hästmassör

Skulle satsa på en osteopat då får man både mjukdelar och skelettet kollat (istället för bara det ena). Utbildningen för ET är kanske lite tvivelaktig, vet inte så noga :confused:
Kolla upp så att människan verkligen har utbildningen och stor erfarenhet av hästar.
Kanske en idé att kolla här: www.osteopatforbundet.se/index.asp?dir=links (alla behandlar ju inte hästar)

Senast ändrad av en moderator:

Självklart kollar jag upp utbildning och vad andra tycker om denne :) Tar inte ut vad som helst till min älskling :love:
Tror inte utbildningen är tvivelaktig, varför skulle den vara det? Motivera gärna :)

Sen trodde jag att Equiterapeuter var sånadär alltiallo, som kollar bägge? Har uppfattat det så, har haft ute en förut men jag vet inte om hon är lika bra nu längre som hon var förut.

Osteopat har jag aldrig hört talas om, men finns det sådana för hästar? Såg att det fanns några häromkring, men bara "för människor" om man säger så.

Kanske ska berätta att jag bor i Halland. Vet inte om man får länka här till sådana hemsidor, men om någon vill veta vem jag tänkte på och kanske kan säga sin åsikt om personen, så PMar jag hemsidan till denne!

PMar dig Netty, vet ej vad du bor men man vet aldrig.

Senast ändrad av en moderator:

och hur många av dessa Osteopater håller på med hästar? Hittar inget om hästr på hemsidan...

Hittade inte jag heller. Men fick ett PM om en iaf som inte var så långt härifrån. Kan PMa dig om hemsidan om du vill.

Tror inte utbildningen är tvivelaktig, varför skulle den vara det? Motivera gärna :)

Sen trodde jag att Equiterapeuter var sånadär alltiallo, som kollar bägge? Har uppfattat det så, har haft ute en förut men jag vet inte om hon är lika bra nu längre som hon var förut.

Har aldrig använt mig av någon själv, men efter vad jag har läst (inte allt för aktivt:o) verkar det inte vara så stora krav på utbildningen, kan ju ha helt fel:angel: men det är vad jag har hört.
Fanns det inte nån tråd om det här..?

jag skickar dig ett pm med hemsideadressen till en equiterapeut som jag tycker är bra. hon arbetar kanske främst runt varberg/falkenbergs-delen av halland men du kan ju ringa o höra med henne beroende på var du bor?

jag skulle iallfall om jag var du ta ut en ET istället för massör. min förra häst hade lite samma problem som din verkar ha o jag fick väldigt mycket hjälp av den här ET´n vars hemsida jag skickar till dig.

ja gärna gör det..

Men fattde inte riktigt vad en sån där gör?

Tack för tipset! Henne jag funderade på faktiskt.
Henne har vi haft hem förut för ca 3 år sen när hon bodde närmare här, då bara för en allmän koll men jag tyckte hon var bra. Vi ska faktiskt ringa henne, har hört att hon är på Halmstadtravet ibland och bor typ i Ljungby, då åker man igenom byn där jag bor så då borde hon väl kunna komma till oss också.

En Osteopat tycker jag verkar likna ganska mkt hästmassör, fast läste inte så noga. Men de kollar nog mer med skelett och leder och sådant. En massör tar väl bara musklerna.

Jo jag har också för mig att det fanns någon tråd om skildnaden mellan utbildningarna, men jag hittar inte den så den försvann kanske i buke-kraschen.

Personligen skulle jag nog rekommendera ett besök hos veterinären först. Vore ju synd om hästen hade ett ledproblem i bakknä eller has. Några gallor?

Nej hon har aldrig haft några gallor, väldigt sparsamt tagen, aldrig tävlad och har aldrig stått skadad mer än för mindre blessyrer.

Jaha, det kanske hon gör. Jaja, vi får ringa och kolla helt enkelt :)

Ja det var det jag tänkte, att utbildningen inte var så dålig :bow:
Fast det har jag ju aldrig påstått heller :p Ingen som sa att den var dålig, bara en som inte visste riktigt.

Och jag tänkte också det, att ET säger säkert om det inte går att behandla och hästen måste till vet, jag tänkte göra så att jag låter ET kolla först och om det skulle behövas veterinär så tar vi det då.

Sorry!!!
Det var menat till _Netty, den delen av svaret.
Det känns bara så tråkigt att läsa sånt när man kämpat halvt ihjäl sig för en utbildning man verkligen tror på. :cry:

Vad har ni för erfarenheter av de olika behandlingarna och vad kostar det cirka?

Har funderingar på att ringa en tjej som ska vara bra för att kolla igenom hästen efter en omkullridning, känns som han låst sig lite i nacken när jag klämmer och reagerar på det.

Jepp, jag har bokat en tid för 2 november så då kommer hon till oss med :D

Jag tycker det är svårförklarat men:

En hälta kan en veterinär ställa diagnos på, hästen haltar verkligen. Ofta brukar man kunna bedöva bort en hälta - en rörelsestörning finns kvar då det sitter i muskler eller skelett, inte leder.

En rörelsestörning kan vara ett förkortat steg, utan egentlig hälta.

Kostnaden är lite olika men ca 600 + milersättning brukar en behandling kosta.
Ofta behövs det lite fler behandlingar då kroppen "tror" att det felläge man som ET rätar till, är normalläge, så samma sak behöver ofta rätas till några gånger innan kroppen accepterar det nya läget.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hästvård Är det någon som har använt sig av kraniosakralterapi till häst - i förebyggande eller behandlande syfte - och vad tyckte ni om detta...
Svar
2
· Visningar
1 823
Senast: Esset
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka