Equioxx till "maghäst"

maria_b

Trådstartare
Fick antiinflamatoriskt utskrivet av veterinären till min häst. Han ville skriva ut Meacam men eftersom min häst är magkänslig och reagerat negativt på Metacam tidigare ville jag inte ge det i första hand. Då föreslog han Equioxx, ett medel jag aldrig varit i kontakt med tidigare. Skulle tydligen vara skonsammare mot magen.

Tänkte höra om erfarenheter med behandling av Equioxx. Är det "ingen risk" att det ger magsmärtor eller förekommer det vanligen ändå, fast i mildare grad? Jag har köpt hem Pronrutrin att ge samtidigt för att förebygga så mycket som möjligt.

Andra erfarenheter av Equioxx? Är det lika effektivt som tex Metacam? Tänkte just att jag inte hört talas om det tidigare, vad är anledningen till att det inte används i samma utsträckning?

Mvh Maria

Sv: Equioxx till "maghäst"

Ja antagligen är det det för upptäckte idag att det kostade 150 kr, dosen :/ Så dyrt är det uppenbarligen. Visserligen minns jag inte vad jag brukar betala för Metacam men så dyrt tror jag inte det har varit. :o

Equioxx är ett relativt nytt preparat, är troligen därför du inte hört talas om det :)

Det är det mest selektiva COX-2 preparat som finns på marknaden för häst idag, vilket även gör det till det "magvänligaste" NSAIDs:et. NSAIDs verkar ju genom att hindra produktionen av prostaglandiner genom att hämma COX-1 och COX-2, COX-1 prostaglandiner står för de flesta av de positiva egenskaperna medan COX-2 prostaglandinerna är de som ökar kraftigt vid inflammation.
Med andra ord ger en hämning av COX-1 fler biverkningar, särskilt mag-tarm än vad hämning av COX-2 gör. De gamla preparaten vi har till häst är non-selektiva COX-hämmare, hämmar alltså COX-1 och COX-2 i lika stor utsträckning. Metacam är en föredragsvis COX-2 hämmar, men är ej selektiv. Detta innebär att Metacam hämmar mer COX-2 än COX-1, men har fortfarande en viss COX-1 hämning. Eqiuoxx är en selektiv COX-2 hämmare, vilket innebär att den hämmar COX-2 i mycket större utsträckning än COX-1 (kan ej siffror i huvudet) och detta leder till att det ger färre biverkningar (och en högre prislapp :angel: )
Hoppas det går bra med Equioxx :)

Utifrån det du skriver så borde alltså Equioxx vara ett i överlag bättre preparat att använda? Det har alltså inte sämre effekt att "ta bort" inflamationen heller? :)

Även om det är dyrare, så blir det billigare i längden för min del med tanke på de komplikationer som uppstår med tex Metacam :) Och hästen mår såklart förhoppningsvis bättre av detta :)

Vår "maghäst" åt i höstas en kur Equioxx utan att få några som helst problem :) Stödfodrade visserligen med Pronutrin (som hästen också annars får vid "risktillfällen") för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min unghäst har en väldigt känslig mage och har haft magsår. Hon tål inte kraftfoder, frukt eller smärtstillande nulängre utan...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: maria_b
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka