Equinets betes-munkorg

K

Kockan

Någon som har den? Åsikter?
Vi kan inte använda den vanliga "billiga" Greenguarden på våran ponny för han lyckas trycka ut mulen i skarvarna och äter för mycket då. (Har haft fång en gång och vill inte ha det igen!) Tar även av sig grimman då han har den på.
Den här kanske är bättre? Grimman kanske han tar av sig ändå, men det kanske är värt ett försök?

Har du tittat på Willabs mjuka varianten?
Har du redan en greenguard kan du prova att forma den i kokande vatten (som en innebandyklubba). Jag har format min som en skål efter hästens mule och det är inte lika lätt för hästen att peta den åt sidorna.
Kan ponnyn smita ut mulen sitter den för lös, den ska sitta rätt hårt mot mulen (vilket ger min skav).
Allt detta hjälper inte om han tar av sig grimman… :crazy:

tycker att den ser rätt taski ut :o
Har iof inte sett den i verkligheten, men tycker att den verkar ha lite VÄL litet hål?

Jag har använt Greenguard istället.

Jag tycker också att den ser lite väl instängd ut, men den vanliga greenguarden kan vi inte använda då den inte har någon effekt. Det är inte för att vara taskiga som vi sätter på honom en mask, utan i all välmening så att han ska få ha sällskap av sina polare i sommar.
Finns det INGEN som har praktisk erfarenhet av den???

Jaha! Jag visste inte att den gick att forma. Det ska jag prova. Granngården säljer ju åt Wiillab så jag kanska kan kolla hos dem?
Jag har inte hjärta att dra åt den SÅ hårt mot mulen för då får han garanterat skav han också.
Equinets är så pass dyr så jag har ingen lust att köpa den förrän jag hört något om den från någon som provat.
700 kr med frakt är ju inga pengar om den är bra och funkar, men en jäkla massa om den bara ska ligga och skräpa...

jag tycker det är en lat sak att skaffa + att det är taskigt åxå.bättre isåfall att ställa hästen på ett magert bete, eller en hage där man helt enkelt får utfodra med hö. :smirk:

Nu är det inte min häst, men jag tror inte att det är så enkelt. Det är väl mkt trevligare för hästen om den kan gå på vanligt bete med sina hästkompisar istället för ensam/med nya kompisar på magert bete?

Mvh Huntress

ja men det är inte fullt naturligt för hästen iallafall.jag gillar det inte. :bump:

Nej, men det är det väl inte mycket som är? Krubbitarrem tex? Ungefär samma sak, fast mkt mer använd. (Den gillar jag iofs inte, då krubbitning är en olat, inget sjukdomstillstånd)

Helst skulle man ju önska att inget onaturligt som tex Greenguards behövdes (= helt friska hästar) :)

Mvh Huntress

Det är extremt mycket naturligare för en häst att gå med greenguard bland sina kompisar och få beta riktigt gräs - än gå ensam i en hage utan gräs och äta hö.

mandalaki

Taskigt?

Taskigt är att ställa hästen på magerbete där ingen av kompisarna kan gå därför att de inte klarar sig på maten.

Min går med greenguard för annars blir hon fet. Stallägaren tar av och sätter på den varje dag när hon ger mineraler = lös i hagen. Om den nu vore så hemsk så skulle min INTE acceptera att stallägaren satte på den igen.

Tycker det är ett väldigt bra hjälpmedel, de kan gå kvar i flocken och umgås precis som vanligt.

Det är som tygremmar, som ett nät fast i "mulform". Sitter en metallring mitt fram/nere vid munnen som håller ihop "nätet" ordentligt. Alltså typ 2 cm breda remmar, inte snören :p )

Jaha, då var den modellen inte intressant. Nåt liknande testade jag att tillverka själv när vi hade fånghäst och den blev inget bra. Jag vill ha det så slätt som möjligt nere vid nosen för att undvika skav på mulen. Har ju såna glupska pållar att de kan trycka väldigt hårt mot gräset. Geenguard t.ex. hade så hårda kanter på "gallret" ner mot gräset att ena hästen fick stora jack i läpparna av den. Jag gör numera egna betesbegränsare av mjuk och smidig, men stark, köldridå.

Gjorde förra sommaren en sida om dem då många här ville veta hur de såg ut. Jag har ändrat modellen lite så när jag knäppt nya kort lägger jag ut sidan igen. Så här såg gamla varianten ut. Nya förbättrade modellen har bla bara ett beteshål som är ovalt.

Urtjusigt!
Var får man tag i materialet?
Man vill inte gärna köpa en köldridå för att göra munkorgar...

Apropå Willab, de är väldigt små i storlekarna, jag köpte Cob förra året och stackars Armada såg ut som en halv kassler. :D

Jag tänkte sy om den om jag inte hittar full, ni vet hur det är: Stora hästar får ju inte fång :angel:

Köldridån köps på metervara hos t.ex. Nordpost. Jag använder 4mm tjock genomskinlig. Finns på olika bredder, 4 dm bred är bäst då kan man på en meter få ut flera betesbegränsare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar