Equilex bröstsele - vilken storlek?

Sv: Equilex bröstsele - vilken storlek?

Jo jag har fått mail från Equilex/Jill! Jag mailade igår! :)

"Jag har inte så många mått men standardselen mini-minishettis har 65 cm i
bröstan och ca 130 i däckelomfång.
Standardselen är nylonförstärkt och den
största skillnaden mellan selarna är annan prydnad på huvudlaget och att det
är svarta tömmar till Hobbyselen.
Fästena i svängeln är öglor där man trär
draglinan genom egen part och de fäster i bröstan med spänne."

Samt att selarna säljer som smör i solsken! :)

Tack till MittNyaJag som fotat selen så grundligt! :bow:

Så nu har jag måtten på shettis-selen och mini-minishettis selen. Jag mailade dom förra veckan om måtten på miniselen, som jag är mest intresserad av, men har inte fått svar än.. Kanske ska ta och mejla dem igen.

Ja skygglapparna ryker nog för min del också om det blir en sån sele. :angel:

Kul att många köper den selen istället för skitselarna! :bow:

Hittade ett gamalt meilj oxå!

"Shettisselen standard har måtten på bröstan 95 cm och däckelomfången 145 i storlek shettis. Hobbyselen är något större och har bröstan 100 cm och däckelomfånget 150-175 cm
Ponnyselen standard har jag inga uppgifter på men på Hobbyselen är bröstan 110 cm och däckelomfånget 165-185 cm. Om siffrorna är konsekventa borde alltså ponnyselen Standard vara något mindre än Hobbyselen"

Oj tack så mycket! :)

Mätte shettisen för ett tag sen, hon var 142 cm runt lilla magen. :o En 95 cm lång brösta verkade bli rätt lång, den skulle isåfall gå över däckeln på sidorna. :crazy: Men ifall hobbyselen är större i storlekarna så kanske en hobby-minishettissele skulle passa henne? Måste definitivt mejla equilex igen!

Vad klurigt...
Du behöver en däckel på 145 (din shettis är ju 142) men om du tar mini selen där bröstan passar bättre (65) blir ju däckeln för liten med 12 cm :crazy:
Ja då måste det ju bli shettisstorleken?
Hobby finns inte i minishettis det är bara standard selen som finns i minishettis men teoretisk kanske den passat bättre :crazy:
Hört nått från Equilex?

har en sådan i storlek shetland till min shettis på 107 cm, kan säga att allt fick tas nya hål i, blev långa remmar över som jag fick klippa av, och kan hålla med om att bakselen var i det största laget =)

köp storlek minishettis!! ;)

Har du inga bilder?

Man kanske kan köpa en längre bukgjord och då köpa den mindre strl på selen??

tycker iallafall att mini borde passa bättre, ångrar att jag inte köpte det. och min shettis är 107 cm, så man tycker ju att sh borde passa... menmen. de som tillverkar dom verkar ju tro att alla shettisar är små och feta! :D

Nej men det är väl det dom inte tar hänsyn till - att shettisar är feta :angel: dom är ju kraftigare än tex amerikanska minisar runt 80 cm och ser ut så här :love: :D

Ang däckelgjorden måste du göra nya hål där med?

ja shettisar är lite grövre, men inte feta! min är ganska grov, men i fint hull, och selen är ändå förstor. shettisar som körs mycket brukar inte vara så feta och därför tycker jag att de som gär selar mm borde tänka på det!

Ja de är i regel kraftigare - som att jämföra varmblod med kallblod i typen! :idea:

Liknande trådar

Körning Jag har funderingar på att köpa någon av de billigare selarna från Equilex. Efter att ha varit framförallt åskådare här på körforumet...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Senast: kariinl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård